וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא תוקפים שום דיונות": הקצינה שאחראית לתקיפה ה"משמעותית" בעזה מדברת

עודכן לאחרונה: 18.7.2022 / 8:33

רס"ן ח', הוקפצה בליל שישי, בעודה בהיריון, לחמ"ל פיקוד דרום בעקבות ירי הרקטות מעזה. בשיחה עם וואלה! היא מספרת על התקיפה שפגעה קשות ביכולת ההתקפית של חמאס, ומתארת איך נראית תקיפה בעזה בתגובה לירי רקטה - משלב התכנון ועד לביצוע הסופי

תקיפת חיל האוויר ברצועת עזה, 16 ביולי 22/דובר צה"ל

תקיפת צה"ל בתגובה לירי הרקטות מרצועת עזה בליל שישי הסבה נזק משמעותי לחמאס ופגעה משמעותית ביכולותיו ההתקפיות, על פי גורמים בצה"ל. לדבריהם, חיל האוויר פגע במתחם תת-קרקעי רגיש לייצור חומרים כימיים לרקטות, מטרה שהמודיעין הישראלי פעל לאתר אותה תקופה ארוכה.

רס"ן ח', בת 26, היא ראש מדור מבצעי במרכז האש של פיקוד דרום, היחידה שאחראית על בניית ותכנון תוכניות האש, ואישור ותקיפת מטרות ברצועת עזה. בסופ"ש האחרון היא היתה אחראית על התקיפות בתגובה לארבע הרקטות ששוגרו לעבר ישראל.

"אחרי ארוחת שישי אני הולכת לישון, מעבר לזה אני אישה בהיריון", סיפרה ח' על המתיחות הביטחונית בסופ"ש האחרון, "בעלי העיר אותי ברבע לאחת ואמר לי 'ח' את מוקפצת, התקשרו מהחמ"ל'. הגענו כמה שיותר מהר לפיקוד, תוך 45 דקות. פתחנו מכלול תקיפה, יחד עם כל מי שלוקח חלק בדבר הזה שזה קציני תקיפה, חיל אוויר, דרגים בכירים שמקבלים מאיתנו את הנתונים ולמעשה מעלים את זה לדרג המדיני".

"התחלנו לתכנן את התקיפה ותקפנו בשעה ארבע וחצי לפנות בוקר", תיארה. "חשוב לי להדגיש שעוד לפני התקיפה אין יום שלא ברור לנו מה הכלים שעומדים לרשותנו. כל מטרה עוברת תכנון קפדני. ברורה לנו מה רמת הכאב שלהם. יש פה מדרגות מסוימות של מטרות. הדבר היחיד שנשאר זה לפתוח את המטרות האלה ולתקוף אותן. אני מכירה במטרות כל פרט ורכיב".

רס"ן חן, ראש מדור ממרכז האש של פיקוד הדרום. דובר צה"ל
תתקדם בציר הפיקוד. רס"ן ח'/דובר צה"ל

צה"ל תקף את המטרה הראשונה סמוך לשעה 4:30 לפנות בוקר שכלל מתחם תת-קרקעי בו מייצרים חומרים כימים לייצור רקטות, וסמוך לשעה 6:00 הותקף מתחם ייצור ואחסון רקטות של חמאס. "האזרח שומע מטרה, והוא חושב על פלוס שמצביע על נקודה בודדת, אבל מטרה יכולה להיות רחבה וגדולה. אתר מאסיבי ומשמעותי אליו מיועדת התקיפה. זה מרכז הכובד עבור חמאס והוא מאוד משמעותי", סיפרה רס"ן ח' על המטרות שצה"ל תקף בסופ"ש האחרון, "כשאנחנו תוקפים דבר כזה אנחנו מקזזים לו יכולת משמעותית. קצת פחות שגרתי לתקוף בבוקר. רוב התקיפות הן בלילה, ופה לוקחים החלטה וממשיכים את התקיפות ביום, לאור המשתנים שקרו במהלך הלילה, ארבעה טילים ששוגרו מאזור הרצועה, ויש פה עליית מדרגה מבחינתנו".

רס"ן ח', שהייתה בעבר מפקדת בית הספר למל"ט רוכב שמיים, ומפקדת סוללה בחיל התותחנים, ובעתיד עשויה להתקדם בציר הפיקוד בחיל התותחנים, הבהירה כי מאחורי כל מטרה עומד תהליך ארוך של גורמי המודיעין ולאחר מכן בתכנון בתוך מרכז האש של פיקוד הדרום. "לא תוקפים משהו שאנחנו לא בטוחים איך הוא יטיב איתנו בהמשך. לאחר מכן יש פה תהליך מאוד משמעותי כדי להפוך למטרה כשירה. לפעמים זה יכול לקחת שבועות לתכנן מטרה שכזו, אחרי תכנון היא עוברת אישורים ברמת התקיפה. שאלות כמו האם זה עומד במדיניות האש, האם זה קביל מבחינת פרמטרים הומניטאריים, ומרוחק ממקומות מסוימים, שלא פוגע באזרחים בעזה, אלא בחמאס. תהליך בין שבוע לחצי שנה, לבסוף המטרה הזו מותקפת מהר ממה שחשבנו".

עוד בוואלה!

לפיד בישיבת הממשלה: "על כל ירי ובלון תבערה - נגיב"

לכתבה המלאה
אזור תקיפת צה"ל ברצועת עזה בעקבות שיגור רקטות, 16 ביולי 22. שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, מערכת וואלה
תקיפת צה"ל בעזה, אתמול/מערכת וואלה, שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מה האפקט של התקיפות בשבת?

"אנחנו פוגעים בתהליך ייצור מאוד מאוד יוקרתי עבור חמאס. זה מונע ממנו בהכרח לשלוט לנו בחיים במערכה הבאה, או בפעם הבאה שהוא תוקף. לא היה פשוט לחמאס לעכל את התקיפה בשבת.
מבחינת העלויות של הדברים שהפצצנו ולקחנו, התפוצצו 16 טון פצצות התפוצצו. זה עניין משמעותי מאוד".

בעבר היתה ביקורת שצה"ל תוקף דיונות או את המטרה מול נתיב העשרה ולא מפיל אותה

"כמי שאחראית על המטרות האלו אני יכולה להגיד לך שהאזרח צריך להיות בטוח ששום דיונה לא נתקפת כאן. שיש פה תהליך מודיעיני אדיר ותהליך תכנון שאנחנו לא מפילים שום פצצה חכמה על מטרה שלא שווה את זה. עם זה האזרח צריך ללכת לישון בלילה. יש הרבה עמדות כמו בנתיב העשרה, כל הרצועה מלאה בעמדות כאלה, אבל בהכרח תקיפה של עמדה כזו תביא לנו הרבה פחות תפוקה ממטרות ההתעצמות האחרונות. מעבר לתקיפות, הגזרה הזו כל הזמן מפתיעה מחדש ברמת הנפיצות שלה. המסר שלי לאזרחי ישראל הוא שפה בפיקוד דרום ובמרכז האש מתנהלים תהליכים אדירים להביא אותנו ברמת מוכנות ורמת קטלניות סופר גבוהים שבטוח לא יאכזב אותנו במערכה הבאה. בנק המטרות תמיד מתעצם. הפכנו להיות טובים יותר מבמבצע שומר חומות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully