וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו סדרת מתח: הפרשיה בבירת פרו שהאינטרפול קושר לישראלי ביוון

עודכן לאחרונה: 26.6.2022 / 7:17

דוד אשכנזי, תושב עמק חפר, יצא השבוע לחופשה ונעצר באי היווני. כעת נודע כי שמו נקשר לפרשה בינלאומית שבמרכזה הברחת קוקאין לרוסיה, אזרחות כפולה, שוטרים סמויים "ניקיטה" ו"אל-דוק", "הדוקטור". למשפחה ברור כי זהותו נגנבה: "הוא מואשם על לא עוול בכפו"

בווידאו: עורך הדין של הישראלי העצור בטורקיה: הוא שוהה בתנאים לא פשוטים/יואב איתיאל

הישראלי דוד אשכנזי נעצר שלשום ביוון בעקבות הודעה אדומה של האינטרפול, לבקשת פרו. משרד המשפטים הפרואני ביקש מהאינטרפול לסייע באיתורו של סוחר סמים בינלאומי, על מנת להעמידו לדין בגין עבירה, שהעונש המקסימלי שנגזר בעקבותיה הוא כ-35 שנות מאסר. אשכנזי, שהגיע לאי היווני קוס לחופשה עם אשתו, צריך עכשיו להוכיח ביוון כי הוא אינו האיש שפרו מבקשת. קרוביו ומקורביו טוענים בתוקף שאין לו דבר וחצי דבר עם העניין הזה ושמדובר בטעות.

לוואלה! נודע כי האירוע שעומד במרכז הפרשה הבינלאומית התרחש בעיר לימה, בירת פרו, ב-16 ביוני 2012. האיש אותו מבקשים הפרואנים והמכונה "אל דוק" (בספרדית, "הדוקטור") מחזיק באזרחות כפולה אזרביג'אנית-ישראלית. אותו חשוד, לטענתם, הוא חבר בארגון פשיעה בינלאומי שעסק בהברחת סמים מפרו לרוסיה, בדרך האוויר. איכשהו, טופלת פרו את הפרשה הזו על שמאי הרכב דודי אשכנזי מבת חפר שבעמק חפר, שבמועד הזו היה בכלל נהג קואופרטיב "דן".

דודי אשכנזי אזוק בבית המשפט עם אשתו רחלי. עו"ד ואלרי נחמיאס, אתר רשמי
דודי אשכנזי אזוק בבית המשפט, לצד אשתו רחלי, 24 ביוני 2022/אתר רשמי, עו"ד ואלרי נחמיאס

השוטר הפרואני הסמוי, עבדול לינארס פרז, קבע מפגש עם "אל-דוק", שם הציג בפניו אישה המוכרת רק בשמה הפרטי, "ניקיטה". בפגישה, שהתקיימה במסעדה במרכז הקניות היוקרתי "ג'וקי פלאזה" בלימה, הוסכם כי השניים יפגשו שוב מאוחר יותר באותו ערב בתחנת דלק באיזור מיראסול.

על פי הרשויות בפרו, באותה פגישה בתחנת הדלק "רפסול" בשעה 21:00, מסר "אל-דוק" לסוכן ארבע "לבנים" שהכילו קוקאין טהור. לאחר מכן, בשקילה במעבדה יסתבר שמשקלן הכולל הינו 4.220 ק"ג. ניקיטה היתה אחראית על העברת הסמים למוסקבה לחברי ארגון אחרים. פרו מסרה לאינטרפול כי במקביל, במוסקבה נעצרו שני אנשים שהבריחו לרוסיה קוקאין, שאותו מסר להם המבוקש "אל דוק" כמה ימים קודם למפגש הלילי הזה.

הישראלי דודי אשכנזי, שנעצר עם נחיתתו באי היווני קוס, ושספק אם יודע בכלל את פרטי הפרשה שמעורבות בה מיוחסת לו, טוען מהרגע הראשון כי מדובר ככל הנראה בגניבת זהות. אתמול הועבר אשכנזי במעבורת מהאי קוס לאי רודוס, אשתו רחלי הגיעה בנפרד על אותה מעבורת. ברודוס חיכו להם כבר עורכות הדין סאני שייקיס וולרי נחמיאס, שייצגו אותו עד כה. עו"ד ניר יסלוביץ, שקיבל את הייצוג ביום שישי, יערער על המעצר ביום שני, בבית המשפט ברודוס.

רחל ודודי אשכנזי. אלבום משפחתי, באדיבות המצולמים
טוען כי מדובר ככל הנראה בגניבת זהות, דוד אשכנזי ואישתו רחלי/באדיבות המצולמים, אלבום משפחתי

עורך הדין מסר מוקדם יותר שהתמונה שעל גבי בקשת האינטרפול "האדומה" כלל אינה של דודי אשכנזי מבת חפר, שביקורו היחיד בפרו היה במסגרת טיול תמים ושגרתי לדרום אמריקה שנים קודם לכן. עוד טען עורך הדין כי אשכנזי לא היה באזרביג'אן מעולם. מבדיקה שערכו עורכי הדין עולה שגם באזרביג'אן לא מבוקש אדם בשם דוד אשכנזי. ממשרד החוץ הישראלי נמסר כי הם מכירים את המקרה ומטפלים בו בצינורות המקובלים.

מועד האירוע המדובר, ביוני 2012, הוא זמן קצר לאחר שאותה שנה גילה דוד אשכנזי אחר, אחד דודו אשכנזי, היום עשור אחרי איש ביטוח מכפר סבא, שמישהו גנב את הדרכונים של בת הזוג שלו מור ושלו, מהדירה ששכרו אז בשכונת פלורנטין בתל אביב ושבסופו של דבר בשל כך נעצר בבריסל בדרך לטיול שורשים במרוקו בחשד שהוא אזרביג'ני-ישראלי שביצע התנקשות בשבדיה. "זה כבר אז עשה לי רושם של משהו מתוחכם. לא היו סימני פריצה. אני בנאדם מסודר. פשוט נעלמו הדרכונים מהמקום הקבוע שלהם. אני כמעט בטוח שמישהו נכנס לדירה עם מפתח מותאם".

כפר זיה באי קוס ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
"רק היום הוא שמע בכלל במה הוא מואשם". האי קוס ביוון/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

בינתיים, ביום שישי הועבר אשכנזי לרודוס על מעבורת, שייט של כשעה, כשאת האזיקים שעל ידיו מרשים לו השוטרים להסתיר במגבת. את ליל שבת הוא עשה כבר בבית מעצר ברודוס, לא הרחק מבית המשפט. לפנות ערב התאפשר לאשתו לבקר אותו שם לכשעה.

"הוא סובל מאד, ממש מפורק ומפוחד מאד", סיפרה אשתו רחלי לוואלה!, "רק היום הוא שמע בכלל במה הוא מואשם, אף אחד עד כה בכלל לא שיתף אותו. פשוט אדם חף מפשע שמואשם על לא עוול בכפו. אנחנו מקווים רק לטוב ומחכים כבר להוכחת חפותו עם כל הנתונים שיש לנו ויש לנו את כל ההוכחות המשפטיות כדי להראות שכל הטענות נגדו מבוססות על עובדות שגויות לחלוטין. אפילו לא דבר אחד נכון. לא התאריכים לא המקומות. לא האזרחות. כלום".

עו"ד מרדכי ציבין, המומחה הבינלאומי עניני אינטרפול ומעצרים בין מדינות, הביע אופטימיות ואמר לוואלה! כי "לאור נסיבות המקרה המיוחדות, ההגנה לא תצטרך לטרוח הרבה לבטל את הצו. אין לי כל ספק שאשכנזי לא יוסגר לפרו, למרות שבתיקי אינטרפול, בתי המשפט לא דנים בתיק לגופו, אשם או לא, ולא במשקל הראיות. כל זה פרט למקרה בו אין קטגורית, כל ראיה התומכת בבקשת ההסגרה. המקרה של אשכנזי הוא כזה, ההסתמכות על הדרכון האזרי והדרכון הישראלי המזויפים, שומטת לחלוטין, אף לא לכאורה, את הבסיס לבקשת ההסגרה ואני בטוח שבית המשפט ביוון לא ייעתר לבקשת ההסגרה".

המרינה באי קוס ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
"הבאתי לו בגדי ים ונאלצנו להוציא את השרוכים כמו לפושע". המרינה בקוס, יוון/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

"נתנו לי היום רק חמש דקות לראות אותו וזה ריסק אותנו לגמרי. הבאתי לו קצת אוכל, קופסאות שימורים שלקחנו איתנו לחופשה, הבאתי קפה קר, בקלאווה עם הקדשה מחברים, אבל לא נתנו לנו להכניס שום מזון למרות שאמרתי להם שיש דברים שקניתי ממול, מטר מבית המעצר" סיפרה רחלי, אשתו של אשכנזי על ביקורה השני בבית המעצר, במוצאי שבת. "דודי שבור לגמרי. היום הוא היה נראה גרוע ביותר. הוא רק מתפלל שאני אעשה את הכל שהוא ייצא החוצה. הוא אמר אני רוצה לראות את השמיים, אני רוצה לנשום אוויר צח. הוא נמצא בחדר בלי חלון ואומר 'אני רוצה רק לצאת'. הוא אמר לי 'רחלי, זה לא מגיע לי, לא עשיתי כלום לאף אחד בחיים שלי'. זה מה שהוא חזר ואמר כל הזמן. רק תוציאי אותי החוצה".

רחלי הוסיפה כי הביאה לו בגדים ופריטים לבית המעצר על אף שלא הגיעו ערוכים, שכן ארזו ביגוד לחופשה "הבאתי לו בגדי ים ונאלצנו להוציא את השרוכים כמו לפושע נתעב והמכנסיים עכשיו נופלים לו. המקום בלי מזגן אז על החולצה רואים כבר כתמי זיעה. הבאתי לו כרית נוספת שיהיה לו נוח. סדין שיהיה לו וישכב על מיטה נקייה. אני מנסה לעשות כל מה שאני יכולה כדי לרכך לו קצת את רוע הגזירה הזו" אמרה.

כמו כן, סיפרה רחלי על מצבו בבית המעצר, ועל התנאים שמקבל "הוא עם עוד שניים. לראות אותו יוצא משער ונכנס לאיזה מקום ולדבר איתו דרך חלון שמכוסה בשני פלסטיקים וסורג כשאני צריכה להכניס את העין שלי כדי לראות את העין שלו זה קשה. כל פעם שאני יוצאת משם אני מתפרקת. לידו אני חזקה וקצת מרימה אותו אבל היום אני נשבעת הוא נראה כאילו נוספו עשר שנים לגיל שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully