וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הזוגיות של בנט ושקד נגמרה ומה יעשה שיקלי? ימינה ביום שאחרי ההכרזה על בחירות

עודכן לאחרונה: 21.6.2022 / 14:31

רה"מ החליט לפזר את הכנסת בלי להתייעץ עם שותפתו, שדווקא הצליחה לשכנע את אורבך להמתין שבוע נוסף. אולם, בעיתוי שבו לשרת הפנים אין כמעט אלטרנטיבה, אסור להספיד את הקשר ביניהם מוקדם מדי. בינתיים, בליכוד מתווכחים אם לשריין את אורבך, והאם סילמן יכולה להיות רגועה?

בווידאו: הצהרת נפתלי בנט ויאיר לפיד על הליכה לבחירות/קונטקט

להודעה של בנט ולפיד על פיזור הכנסת ה-24 קדמו שתי שיחות שערך השבוע יו"ר ימינה עם הח"כ המורד במפלגתו, ניר אורבך. האחרון הבהיר כי בכוונתו להצביע בעד פיזור הכנסת ביום רביעי הקרוב. "זה סופי", אמר אורבך, שכל הלחצים עליו להמתין עוד קצת, לא הועילו. הוא הסביר שוב ושוב שמבחינתו תם האירוע.

איילת שקד, ששמעה על כך, החלה במסע שכנועים. היא תכננה ביקור קצר במרוקו, ולא רצתה שזה יקרה כשהיא מעבר לים. שקד ניסתה לשכנע אותו שימתין לפחות עוד שבוע נוסף. בפוליטיקה הישראלית, סברה, שבעה ימים זה הרבה זמן, הרבה עוד יכול לקרות. אורבך השתכנע, הוא נעתר לבקשתה והסכים להמתין ליום רביעי הבא.

אולם, אז בנט חישב את דרכו, ומולו עמדו שתי אפשרויות גרועות: לאפשר לאורבך להיות הח"כ שבעט אותו מחוץ ללשכת ראש הממשלה או לסכם עם לפיד על פיזור מיידי של הכנסת, לעמוד בסיכום לרוטציה עם לפיד, ואחרי שנה של מבוכה עם מפלגה של מורדים וביקורת ציבורית קשה, להציל מעט מהכבוד האבוד ולהיות "הג'נטלמן". הסוף ידוע. בנט קיבל את ההחלטה ללא ידיעת שקד, הוא עדכן אותה ממש לפני צאת ההודעה הרשמית שלו ושל לפיד, וכמעט באותו זמן ששאר ראשי המפלגות עודכנו על ידו.

ראש הממשלה, נפתלי בנט, בסיור ודיון מקצועי בנתב"ג, 22 ביוני 2021. ראובן קסטרו
העדיף להציל מעט מהכבוד האבוד. ראש הממשלה נפתלי בנט/ראובן קסטרו

האם הסיום של הממשלה הנוכחית הוא גם הסוף של הזוגיות בין השניים? קשה לדעת. הזוגיות הפוליטית של בנט ושקד עברה ימים קשים, ובעיתוי שבו שקד הפכה להיות כמעט ללא אלטרנטיבה פוליטית, ייתכן שגם את זה הם יעברו. השניים כבר הוכיחו בעבר כי בפוליטיקה אסור להספיד מוקדם מדי.

בנט הכחיש אתמול באוזני מקורביו כי בכוונתו לפרוש מהחיים הפוליטיים. הוא טען כי בבחירות הקרובות הוא מתכוון להתמודד בימינה עם שקד, כהנא, קארה ופינטו. אבל מקורות פוליטיים ששוחחו איתו בימים האחרונים שמעו ממנו שאפשרות הפרישה בהחלט על הפרק. אם כך יקרה, שקד או כהנא יקבל ממנו את המושכות במפלגה וכנראה יחברו איתה למסגרת פוליטית אחרת.

רבים מיהרו אתמול במערכת הפוליטית להספיד את ניר אורבך. הוא מבחינתו כנראה התחרט על כך ששמע לבקשת שקד להמתין שבוע נוסף עם פיזור הכנסת. כעת מעל ראשו מתנהל הוויכוח בליכוד האם להותיר אותו בצדי הדרך או לאפשר לו שריון ברשימה לכנסת הבאה. הקולות שנשמעים נגד סבורים כי לאורבך ניתנה ההזדמנות, הוא המתין זמן רב מידי ולא קיבל החלטה, ושישלם על כך.

עוד בוואלה!

האקזיט של בנט, הבונוס של לפיד והניצחון של נתניהו: בדרך למערכת בחירות חמישית

לכתבה המלאה
איילת שקד בכנס הרשויות המקומיות של לשכת רואי החשבון, 4 באפריל 2022. ניב אהרונסון
תמשיך עם בנט? איילת שקד/ניב אהרונסון

אולם, מול זאת נשמעים גם ח"כים אחרים במפלגה שטוענים כי אורבך הוא גורם משמעותי בדרך לבחירות או בלם של יוזמות חקיקה שאולי יקדמו ברגע האחרון נגד נתניהו. בשבתו כיו"ר ועדת הכנסת, הוא יכריע מתי, איך, כמה ולמה. האיש שאחראי בהרבה מובנים על השאלטר. "לא לתת לו דבר, זאת טעות וחוסר אחריות", הסבירו.

מי שיכולה להיות קצת יותר רגועה מאורבך היא עידית סילמן, הח"כית שטלטלה את הקואליציה בפרישתה ממנה, והובילה את ישראל לבחירות חמישיות. "איך הייתי?", היא נשמעה אתמול שואלת במסדרונות הכנסת את יריב לוין מהליכוד. "טובה עד הסוף, נכון?". לסילמן הובטח שריון ברשימה אבל אם לשפוט לפי השאלות שהציפה בטבעיות מול הבכיר הכי קרוב לנתניהו - אולי גם אצלה מתעוררות ספקות על כך.

והאחרון שפרש מימינה ואולי נמצא במצוקה גדולה יותר מכולם הוא ח"כ עמיחי שיקלי. האחרון שהוכרז כפורש לא יכול להתמודד במסגרת פוליטית קיימת אלא רק במפלגה חדשה. בגוש הימין כבר החלו לדבר על האפשרות כי יימצא לשיקלי תפקיד בממשלה הבאה, אם ירכיבו אותה - בתמורה לפרישתו מהמרוץ. ההנחה היא שכדי להגיע ל-61 מנדטים, כל קול קריטי. בהיעדר מסגרת פוליטית מבוססת, חזקה ומשמעותית, לא מן הנמנע שיאפשרו לו את ההמתנה עד להקמת הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully