וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק יו"ש, הרפורמה בחקלאות והאיום של ח"כ ביטון: הקואליציה פותחת עוד שבוע עמוס משברים

עודכן לאחרונה: 12.6.2022 / 11:47

שבוע אחרי שנפל במליאה, הממשלה תאשר שוב את החוק המאיים על יציבות הקואליציה. אולם, סער טרם החליט אם ומתי יעלה אותו בכנסת ויעשה זאת רק לאחר שיובטח לו רוב. בינתיים, הקפאת החרמת ההצבעות מצד ח"כ ביטון תמה - אך מיכאלי מסרבת לדון בשינויים ברפורמה בתחבורה הציבורית

בווידאו: חוק יו"ש נפל בקריאה ראשונה לאחר שגנאים ורינאווי זועבי הצביעו נגד/צילום: ערוץ הכנסת

שבוע אחרי שנפל בהצבעה במליאה, הממשלה תאשר הבוקר (ראשון) שוב, בישיבתה השבועית, את חוק תקנות שעת חירום יהודה ושומרון המאיים על יציבות הקואליציה. החוק, שמסדיר את המצב המשפטי והפלילי ושורה של זכויות וחובות של המתנחלים ביהודה ושומרון, יפקע בסוף החודש והממשלה מתקשה לגייס לו רוב לנוכח התנגדות חברי הכנסת הערביים והחרם המוחלט של האופוזיציה על חקיקה ממשלתית בכנסת.

אומנם הממשלה תאשר היום את החוק מחדש בהליך מזורז, אך שר המשפטים גדעון סער טרם החליט אם ומתי יעלה אותו בכנסת ויעשה זאת רק לאחר שיהיה ברור שמובטח לו רוב. לכן, לפי ההערכה בקואליציה, החוק לא יעלה השבוע להצבעה נוספת במליאה, כדי לנסות וללחוץ על חברי הכנסת מאזן גנאים וג'ידא רינאווי זועבי, שהצביעו עם האופוזיציה נגד החוק בשבוע שעבר, להתפטר מהכנסת ולפנות את מקומם לבאים אחריהם ברע"ם ומרצ.

יאיר לפיד, נפתלי בנט,  גדעון סער. ראובן קסטרו
סער טרם החליט אם ומתי יעלה את חוק יו"ש בכנסת/ראובן קסטרו

ישנן שתי מטרות במהלך הזה: להחליפם בחברי כנסת שתמכו בהעברת החוק מחדש ולמנוע את פרישתו של חבר הכנסת ניר אורבך מימינה. נכון לכרגע, המאמצים אינם מתקדמים, גם רינאווי זועבי וגם גנאים מסרבים להתפטר והודיעו כי יצביעו נגד החוק גם אם יעלה שוב להצבעה.

עוד לפני ישיבת הממשלה, ראש הממשלה נפתלי בנט צפוי להיפגש עם חבר הכנסת ניר אורבך, בהמשך לפגישה שהשניים קיימו ביום חמישי. גורמים ששוחחו עם אורבך העריכו כי הפור נפל והוא צפוי להודיע על פרישה מהקואליציה בימים הקרובים כשברקע לחצים כבדים מהליכוד להצטרף לחברת הכנסת עידית סילמן ולהיות האצבע ה-61 שתתמוך בהצעת האופוזיציה לפיזור הכנסת לבחירות.

ח"כ ניר אורבך בכנסת. יונתן זינדל, פלאש 90
בנט צפוי להיפגש עם אורבך/פלאש 90, יונתן זינדל

גזרה קואליציונית מתוחה נוספת צפויה להתחמם שוב השבוע - המשבר בין יושב ראש ועדת הכלכלה, מיכאל ביטון, ושרת התחבורה מרב מיכאלי. ביטון הודיע לפני כשבועיים כי הוא מחרים את ההצבעות במליאה במחאה על הרפורמה בתחבורה הציבורית ועל הפגיעה המתוכננת לדבריו, באוכלוסיות החלשות ובפריפריה ולבקשת בנט הקפיא את המצב לשבועיים. אולם, מיכאלי מסרבת לפתוח את הרפורמה או לדון על שינויים. בנט אף כינס בשבועיים האחרונים שתי ישיבות מקצועיות עם ביטון, אנשי משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר לדון בנושא, ולאף אחת מהן לא הגיע נציג ממשרד התחבורה.

בנוסף, קיים גם העימות בקואליציה סביב הרפורמה בחקלאות שהתחדש אתמול עם מכתב ששיגרו חברי כנסת מכחול לבן, יש עתיד, העבודה ומרצ, ליושב ראש הכנסת, מיקי לוי, בדרישה להעלות להצבעה בכנסת את ביטול צווי המכס על ענפי הדבש, הביצים, הפירות והירקות שעתידיים להיכנס לתוקף בשבועות הקרובים. מדובר במשבר שמתגלגל בקואליציה מאז העברת התקציב, וחברי הכנסת המייצגים את החקלאים התייצבו נגד שר האוצר, אביגדור ליברמן, ושר החקלאות, עודד פורר, בדרישה לערוך ברפורמה שינויים.

לפני חודשיים ליברמן ופורר חתמו על צוי המכס של הרפורמות בלי הסכמות והשבוע הן מתחילות להיכנס לתוקף ובמפלגות המרכז-שמאל דורשים להביא אותן להצבעה במליאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully