וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק יו"ש נפל בכנסת: ח"כים מהקואליציה התנגדו למרות איומי סער

עודכן לאחרונה: 7.6.2022 / 11:16

ח"כ גנאים מרע"ם הצביע נגד התקנות, אורבך מימינה תקף: "אתם לא רוצים להיות שותפים. הניסוי איתכם נכשל". ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה ניהל מו"מ עם הקואליציה ללא ידיעת בכירי מפלגתו. הקואליציה תוכל לנסות להעביר את החוק גם בשבוע הבא

בווידאו: חוק יו"ש נפל בקריאה ראשונה לאחר שגנאים ורינאווי זועבי הצביעו נגד/צילום: ערוץ הכנסת

ההצעה להאריך את תקנות יהודה ושומרון נפלה הערב (שני) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, לאחר שחברי הכנסת מאזן גנאים מרע"ם וג'ידא רינאווי זועבי הצביעו נגד. 58 התנגדו להצעה ו-52 תמכו בה. מעבר לכך, כמה חברי רע"ם ומרצ נעדרו מההצבעה. חבר הכנסת ניר אורבך (ימינה) התפרץ: "אתם לא רוצים להיות שותפים - הניסוי איתכם נכשל". הקואליציה ככל הנראה תנסה שוב להעביר את החוק בשבוע הבא.

יו"ר רע"ם אמר בסיום ההצבעה כי "יש סיכוי טוב שהממשלה והקואליציה תמשיך לשרת את כל אזרחי המדינה. מוקדם לקבוע שהניסוי נכשל". שר החוץ יאיר לפיד אמר בתום ההצבעה: "כמו תמיד אחרי הפסד, נחזור חזקים יותר וננצח בסיבוב הבא". שר המשפטים גדעון סער, שהגדיר את החוק "מבחן להמשך קיומה של הממשלה", יכנס עד סוף השבוע ישיבת סיעה עם חברי הכנסת של תקווה חדשה כדי לקבל החלטות.

לקואליציה יש אפשרות לקדם את החוק בכל שבוע מחדש. פקיעתו היא בסוף החודש הנוכחי, ויהיה ניתן להמשיך בהליך החקיקה גם לאחר שייפקעו התקנות. עם זאת, סער יצטרך להכריע אם ירצה לערוך הצבעה נוספת. אם הכנסת תתפזר לפני סוף החודש הנוכחי, התקנות יוארכו אוטומטית.

יו"ר סייעת תקווה חדשה, גדעון סער במהלך ישיבת סייעתו 6 ביוני 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"מבחן להמשך קיומה של הממשלה". סער/פלאש 90, יונתן זינדל

לפני ההצבעה ראש הממשלה נפתלי בנט והשר יאיר לפיד נפגשו עם השר סער. לפיד הביע תמיכה בעמדת סער, לפיה יש לערוך את ההצבעה על החוק, ואם יפול - לנסות לאשר אותו פעם נוספת בשבוע הבא. סער מתנגד לכל דחייה בהצבעה, גם אם המאמצים להשיג רוב ייכשלו לבסוף. הוחלט כי ההצבעה לא תהיה עם אמון בממשלה.

מוקדם יותר הודיעה חברת הכנסת עידית סילמן כי תתנגד לחוק, אך לבסוף נעדרה מההצבעה. הקואליציה תנסה להגביר את הלחץ על חברת הכנסת בעזרת מינוי מחדש של מתן כהנא לשר הדתות. ההצבעה בנושא תעלה מיד אחרי ההצבעה על חוק תקנות יהודה ושומרון. ההצבעה תהיה הצבעת אמון בממשלה, מה שיעורר אצלה קושי להצביע נגד. אם אכן תצביע נגד, ימינה תתחיל במהלך הפרישה נגדה.

עוד בוואלה!

ח"כ סילמן החליטה: אתנגד בהצבעה על חוק תקנות יו"ש

לכתבה המלאה
ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת ממשלה, 22 במאי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"נחצה גם את זה". בנט/פלאש 90, יונתן זינדל

בתוך כך, חבר הכנסת ישראל אייכלר מיהדות התורה ניהל בשעות האחרונות משא ומתן עם הקואליציה, ובמסגרתו - הוא יימנע על החוק בתמורה לשינויים משמעותיים ברפורמת הסלולרי הכשר של השר יועז הנדל. המשא ומתן המו"מ לא צלח לאחר שהקואליציה הבינה שגם אז לא יהיה לה רוב לאישור החוק. בלשכת אייכלר מסרו בתגובה: "ספינים, לא היה משא ומתן". מעבר לכך, השיחות היו על דעתו של אייכלר בלבד, שלא עדכן את בכירי יהדות התורה, ועל כן הם כועסים.

מוקדם יותר אמרו בכירים בקואליציה אמרו כי גם אם החוק יפול בהצבעה, ימשיכו לנסות לאשרו עד שיפוג בסוף החודש. סער אמר בישיבת סיעתו כי על כל חברי הקואליציה לתמוך בחוק. "לא כל עניין הוא כלי משחק פוליטי. אני חוזר ואומר - על כל חברי הקואליציה לתמוך. זאת החלטת הממשלה ומדובר בדבר יסודי המקיים את הסטטוס קוו הקיים זה 55 שנה. חבר כנסת מהקואליציה שאינו תומך בחוק פועל אקטיבית לפירוקה", אמר סער. "בקואליציה אי אפשר רק לקבל, יש גם אחריות. מי שלא יתמוך - לא יוכל לרחוץ בנקיון כפיו. ככה אי אפשר לנהל מדינה".

עידית סילמן, 9 במאי 2022. ראובן קסטרו
נעדרה מההצבעה. סילמן/ראובן קסטרו

חוק תקנות יהודה ושומרון הוא חוק שגרתי, שמוארך מדי חמש שנים מאז 1967, ומסדיר את המצב המשפטי והפלילי של ישראלים המתגוררים בשטחים, מאפשר למערכת האכיפה והשיפוט הישראליים לפעול כלפי מתנחלים, ומסדיר שורה של זכויות וחובות להם הם זכאים. החוק מעולם לא עורר קשיים בעבר, אך הממשלה מתקשה כעת באישורו לאור החלטת האופוזיציה להתנגד באופן גורף לכל חקיקה ממשלתית כדי להפעיל לחץ ולהביא להפלת הממשלה.

אם החוק יפקע מבלי שיחודש, צפוי להיווצר כאוס משילותי ומשפטי ביהודה ושומרון, ובין השאר, לא ניתן יהיה להעמיד לדין מתנחלים בבתי משפט בישראל, המשטרה לא תוכל לחקור או לעצור באזור יהודה ושומרון, ומוסדות כמו רשות המיסים וההוצאה לפועל לא יוכלו לפעול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully