וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ סילמן החליטה: אתנגד בהצבעה על חוק תקנות יו"ש

עודכן לאחרונה: 6.6.2022 / 17:32

חברת הכנסת שפרשה מהקואליציה תתנגד לחוק המסדיר את המצב המשפטי והפלילי של ישראלים המתגוררים בשטחים, וגם ח"כ רינאווי-זועבי צפויה לפעול כך. כעת גובר הלחץ על חברי הכנסת של רע"ם, שמתבקשים לתמוך בחוק במסגרת המשמעת הקואליציונית - אך גם איתם לא צפוי לו רוב בכנסת

בווידאו: יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן בפתח ישיבת סייעתו/צילום: ערוץ הכנסת

ח"כ עידית סילמן החליטה להתנגד היום (שני) לחוק תקנות יו"ש שיעלה בהמשך הערב להצבעה, גם אם זאת תהיה הצבעת אמון בממשלה. זאת, למרות האיום שהצבעה נגד הממשלה עשויה להביא להענשתה בהליך הפרשה מסיעת ימינה. בקואליציה מודאגים גם מחברת הכנסת ג'ידא רינאווי-זועבי (מרצ) שהצהירה כי היא מתכוונת להתנגד לחוק.

ההחלטה עשויה להקשות באופן משמעותי על חברי סיעת רע"ם לתמוך בחוק בהתאם למשמעת הקואליציונית, שכן גם אם יצביעו בעד - אין לקואליציה רוב לאישורו. למרות זאת, בקואליציה ממשיכים בניסיונות לגייס את תמיכת חברי רע"ם בחוק מתוך הנחה שמדובר ב"מלחמה פסיכולוגית", ושלהודעה של סילמן יש מטרה להשפיע על החלטתם. גורמים בקואליציה טוענים כי "אין לנו דרך להבטיח זאת, אבל אנחנו פועלים מתוך הנחה שהיא לכל היותר תימנע".

שר המשפטים גדעון סער הגדיר את החוק מבחן להמשך קיומה של הממשלה, ובכירים בקואליציה אמרו כי גם אם החוק ייפול בהצבעה היום, ימשיכו לנסות לאשרו עד שיפוג בסוף החודש.

סער אמר היום בישיבת סיעת "תקווה חדשה" כי על כל חברי הקואליציה לתמוך בחוק. "לא כל עניין הוא כלי משחק פוליטי. אני חוזר ואומר - על כל חברי הקואליציה לתמוך. זאת החלטת הממשלה ומדובר בדבר יסודי המקיים את הסטטוס קוו הקיים זה 55 שנה. ח"כ מהקואליציה שאינו תומך בחוק פועל אקטיבית לפירוקה", אמר סער. "בקואליציה אי אפשר רק לקבל, יש גם אחריות. מי שלא יתמוך - לא יוכל לרחוץ בנקיון כפיו. ככה אי אפשר לנהל מדינה".

עידית סילמן, 9 במאי 2022. ראובן קסטרו
תפיל את החוק. סילמן/ראובן קסטרו

ליברמן: "אף אחד לא אמר שהחוק חייב לעבור היום"

שר הביטחון בני גנץ התייחס למשבר סביב העברת התקנות בישיבת סיעתו, ואמר כי "נבחן אם ניתן לאמץ חלק מהתקנות ביו"ש על ידי מפקד האזור ללא חקיקה - קורא לכולם להצביע בעד החקיקה ולמנוע כאוס משילותי. מדובר בשימור של המצב הקיים, ועל כן אני מקווה ומצפה שכלל הגורמים בקואליציה יצביעו בעד החוק".

"אני ער לקשיים של גורמים מהקצה השמאלי, וכאן המקום להזכיר - כי בניגוד לממשלות הקודמות, הממשלה הנוכחית כן פועלת לחיזוק המרכיבים האזרחיים והכלכליים הפלסטיניים", המשיך גנץ. "מחובתנו לנהוג באחריות, לאפשר שמירה על החוק והסדר. זה אינו עסק פרטי של שר המשפטים, אלא של המדינה כולה, ואנו נושאים באחריות".

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, תקף את האופוזיציה על כך שבכוונתם להצביע נגד התקנות. "מירי רגב הסבירה כבר שלא מעניין אותם שום דבר, רק השלטון", אמר בפתח ישיבת הסיעה. "אין מישהו שפגע במפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון יותר מנתניהו. פגיעה בהתיישבות וביו"ש אצל נתניהו זאת מסורת", הוסיף. "גם כשהייתה לו אפשרות לקדם ריבונות, ואנחנו תמכנו בכך מהאופוזיציה, הוא ברח".

ליברמן אמר כי הקואליציה "תצטרך למצוא דרך להתגבר על המצב שנוצר". "הקואליציה הנוכחית היא תולדה של אדמה חרוכה שהשאיר נתניהו אחריו", טען והוסיף, "אף אחד לא אמר שהחוק חייב לעבור היום, יש זמן עד סוף יוני וגם אם זה יהיה עשרה ימים אחר כך - ניתן להעביר את החקיקה. אנחנו צריכים להתארגן ולהיות חכמים".

"מי שמכשיל את החוק זה הציונות הדתית והליכוד", חזר ואמר ליברמן. "הם אמורים לדאוג ליו"ש ומנפנפים בדגלי ההתיישבות". הוא חזר להתייחס לחבריו לקואליציה וקבע כי "כל חבר קואליציה חייב להצביע, אין כאן נוחות אישית. גם אנחנו נאלצנו להצביע בעד חוקים שלא היינו נוחים איתם. הממשלה הזאת קיימת כמעט שנה, יש קשיי לידה. זאת לא קואליציה אידיאלית אבל היא תוצאה של אדמה חרוכה שהשאיר נתניהו. למרות כל הקשיים, האלטרנטיבה היא הרבה יותר גרועה".

עוד בוואלה!

"מבחן להמשך קיומה של הממשלה": דריכות לקראת ההצבעה על חוק יו"ש בכנסת

לכתבה המלאה
יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן במהלך ישיבת סייעתו בכנסת 6 ביוני 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"גם אנחנו נאלצנו להצביע בעד חוקים שלא היינו נוחים איתם". ליברמן/פלאש 90, יונתן זינדל

חוק תקנות יו"ש הוא חוק שגרתי, שמוארך מדי חמש שנים מאז 1967, ומסדיר את המצב המשפטי והפלילי של ישראלים המתגוררים בשטחים, מאפשר למערכת האכיפה והשיפוט הישראליים לפעול כלפי מתנחלים, ומסדיר שורה של זכויות וחובות להם הם זכאים. החוק מעולם לא עורר קשיים בעבר, אך הממשלה מתקשה כעת באישורו לאור החלטת האופוזיציה להתנגד באופן גורף לכל חקיקה ממשלתית כדי להפעיל לחץ ולהביא להפלת הממשלה.

אם החוק יפקע מבלי שיחודש, צפוי להיווצר כאוס משילותי ומשפטי ביהודה ושומרון, ובין השאר, לא ניתן יהיה להעמיד לדין מתנחלים בבתי משפט בישראל, המשטרה לא תוכל לחקור או לעצור ביו"ש, ומוסדות כמו רשות המיסים וההוצאה לפועל לא יוכלו לפעול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully