וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק יו"ש נפל, עכשיו הכדור במגרש של סער

עודכן לאחרונה: 7.6.2022 / 8:02

סער הגדיר את העברת החוק כמבחן להמשך צידוק וקיום הממשלה - אבל לא הבהיר מה מחכה בצד השני של האולטימטום. כעת בקואליציה ובאופוזיציה ממתינים לראות מה יהיה הצעד הבא שלו וממתינים למוצא פיו. בינתיים, ההצבעה טלטלה חזית מתפוררת אחרת - ח"כ אורבך, החוליה החלשה בימינה

אלקין: "פעם היינו אומרים ביבי או טיבי היום זה ביבי עובד אצל טיבי"/ערוץ הכנסת

ממשלת בנט-לפיד התקרבה אמש (רביעי), שוב, עוד צעד אחד גדול לעבר סוף דברי ימיה. התבוסה המוחצת בהצבעה על חוק תקנות יו"ש היא המכה הרצינית ביותר שניחתה על הקואליציה מאז פרישתה של ח"כ עידית סילמן, וההתמודדות האמיתית הראשונה עם השלכות העריקה - איבוד הרוב בכנסת. ראש הממשלה נפתלי בנט ושותפו החליפי יאיר לפיד נחושים להביא את החוק להצבעה שוב ושוב, עד שיעבור, ולחזור לשגרת עסקים כרגיל, אבל שר המשפטים גדעון סער לא ממהר להתיישר.

סער הגדיר את העברת החוק מבחן להמשך צידוקה וקיומה של הממשלה - אבל לא הבהיר מה מחכה בצד השני של האולטימטום. הכדור עכשיו במגרש שלו. חברי תקווה חדשה צפויים להתכנס בימים הקרובים לישיבת סיעה מיוחדת כדי לדון בצעדיהם העתידיים.

עולם הפוך ברא הפלונטר הפוליטי הישראלי, בו גדולי נאמני הסיפוח וארץ ישראל השלמה, נבחרי הציבור בליכוד ובציונות הדתית שמייצגים את רובם של המתנחלים ביהודה ושומרון, מצביעים כאיש אחד נגד חוק שמאפשר את הביטחון והקיום שלהם ואילו ח"כים ערביים נדרשים להרים את ידם בתמיכה בתקנות שמסדירות את הכיבוש.

גדעון סער. ראובן קסטרו
הכדור במגרש שלו. סער/ראובן קסטרו

חוק תקנות יו"ש עבר באופן שגרתי בכנסת מאז 1967 ומעולם לא עורר בעיות מיוחדות; הפעם הוא קודם על ידי קואליציה מסובכת ומעורערת ונתקל באופוזיציה קשה ולוחמנית, שמנהלת מלחמת חורמה להפלת הממשלה, בכל מחיר, גם במחיר הכאוס שעלול להיווצר ביהודה ושומרון אם החוק יפקע ללא חידוש. בשונה מחוק האזרחות וחוק ממדים ללימודים, בהם הקואליציה ניהלה קמפיינים עד שאילצה את האופוזיציה לשתף פעולה, הפעם, סער מיסגר מראש את המשבר אחרת, והפך אותו לאירוע פנימי של הממשלה, מבחן ליציבותה וליכולתה למשול.

"ההצבעה תקבע אם הקואליציה רוצה להתקיים או לא", הוא הכריז בשבוע שעבר, תוך דרישת תמיכה אבסולוטית מכל אחד ואחד מחברי הכנסת. ובכן, הקואליציה נכשלה במבחן התוצאה: למרות מאמצי שכנוע ולחצים כבירים על רע"ם ומרצ, שניים הצביעו נגד - מאזן גנאים וג'ידא רינאווי זועבי, ושלושת חברי רע"ם הנותרים נעדרו באלגנטיות, וחסכו את ההתבזות שבתמיכה בחוק שכך או כך נידון ליפול.

עוד בוואלה!

חוק יו"ש נפל בכנסת: ח"כים מהקואליציה התנגדו למרות איומי סער

לכתבה המלאה

בלשכת לפיד עבדו ימים כלילות כדי לחזק ולתחזק את רע"ם וזועבי הסוררת אבל הלוחמה הפסיכולוגית של עידית סילמן, שפיזרה דרך מקורביה הצהרות תקיפות על כוונתה להתנגד ולהפיל את החוק בכל מקרה, עשתה את שלה. זועבי וג'נאים סירבו להתפשר ולהתיישר, והחוק נפל, לתשואותיהם הנרגשות בעיקר של אחמד טיבי ואיימן עודה. במסגרת האבסורד הפוליטי, האופוזיציה מתגוללת ללא הרף על שיתוף הפעולה של בנט ולפיד עם מנסור עבאס ורע"ם, אבל הניצחונות הכי גדולים שלה תמיד שלובי ידיים עם הרשימה המשותפת. הפעם, המפסידים הגדולים הם המתנחלים, שעשויים להיקלע לכאוס אזרחי משפטי אם התקנות לא יאושרו עד סוף החודש. או, אם הכנסת תתפזר לבחירות קודם לכן, ואז הן יוארכו באופן אוטומטי.

בצמרת הקואליציה ובלשכת ראש האופוזיציה ממתינים כעת לראות מה יהיה הצעד הבא של סער - האם יתן צ'אנס להצבעה חוזרת או יחריף את הטון ויעלה את מפלס האיומים. בליכוד ממשיכים ללחוץ עם הצעות מפתות ואפילו סידורי תיקים משודרגים, ויש בתקווה חדשה מי שחושב שצריך לחשב מסלול מחדש ולהתחיל מו"מ רשמי. אם לשפוט לפי ההתבטאויות של סער כלפי נתניהו והנאומים והפוסטים האנטי-ביביסטיים של ח"כ מיכל שיר מקורבתו, סולחה היסטורית שתוביל להקמת ממשלה חלופית בכנסת הזו נראית כמעט בלתי אפשרית. לכן, החרפה של המשבר מצדו תוביל כנראה לבחירות, וזו אחריות די כבדה לקחת על כתפיו.

ניר אורבך. ראובן קסטרו
"הניסוי איתכם נכשל". אורבך/ראובן קסטרו

בינתיים, בעוד כולם ממתינים למוצא פיו של סער, ההצבעה על חוק יו"ש טילטלה חזית מתפוררת אחרת, במפלגתו של ראש הממשלה בנט. "אתם לא רוצים להיות שותפים, הניסוי איתכם נכשל!", זעק אמש ניר אורבך על מאזן גנאים בסערת רגשות. מיד לאחר מכן נועד במשך כמה שעות עם בנט ואיילת שקד בשיחות צפופות. אורבך הוא החוליה החלשה ב"ימינה", ומועמד להיות הבא בתור בשרשרת הפורשים והעורקים המפוארת שלא בדיוק רצו להיות שותפים של הח"כים הערביים: אלון דוידי, עמיחי שיקלי וסילמן. גם אם בנט ושקד יצליחו שוב להרגיע את כעסיו, הוא מוסיף לסיר הלחץ הקואליציוני שמבעבע על גדותיו.

בנט ולפיד מפעילים לחץ על יו"ר מרצ ניצן הורוביץ ויו"ר רע"ם מנסור עבאס לדרוש את התפטרותם של גנאים וזועבי הסוררים ולהחליפם בח"כים ממושמעים שיסייעו לקואליציה לחזור אל התלם. אבל לא סביר שמי מהם יוותר על מקומם מרצונם. להיפך, הם שניהם נראים די מרוצים מתשומת הלב. משימה נוספת על שולחנם נוגעת לגורלה של עידית סילמן, שהצביעה אמש נגד המינוי של מתן כהנא לשר בפעם הראשונה עם האופוזיציה מאז שפרשה. בימינה משתמשים באיום מתמיד להכריז על סילמן כפורשת, כמו שיקלי, אבל עדיין מהססים כי ברגע שהם יממשו את האיום לא יוותר בידיהם כלי הרתעה.

עידית סילמן, 9 במאי 2022. ראובן קסטרו
הצביעה נגד מינוי כהנא. סילמן/ראובן קסטרו

בחודש האחרון, התיקונים והשפצורים של בנט ולפיד הצליחו להשיט את הקואליציה בכנסת גם אחרי שאיבדה את הרוב, בלי לספוג מכות רציניות. עד אתמול. משבר חוק תקנות יו"ש מנגן על הנימים של שתי הדפנות הרופפות ביותר בממשלה, אצל רע"ם ובימין, כשריח הבחירות כבר חזק באויר. כדי לצלוח אותו לא בטוח שמספיקה רק קוסמטיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully