וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק שפיצל את הקואליציה: איסור הנפת דגלי פלסטין עבר בקריאה טרומית

עודכן לאחרונה: 1.6.2022 / 23:55

ההצעה של ח"כ אלי כהן אוסרת על הנפת דגל של מדינת אויב או של הרשות הפלסטינית במוסדות המתוקצבים על ידי המדינה. ימינה, ישראל ביתנו ותקווה חדשה הצביעו בעד, מרצ ורע"ם הצביעו נגד - העבודה, כחול לבן ויש עתיד נעדרו. חוק עונש מוות למחבלים נפל, טיבי ובן גביר התעמתו

בווידאו: הצבעה בקריאה טרומית על החוק האוסר הנפת דגלי הרשות הפלסטינית/ערוץ הכנסת

הצעת החוק שאוסרת על הנפת דגל של מדינת אויב או של הרשות הפלסטינית במוסדות המתוקצבים על ידי המדינה עברה הערב (רביעי) בקריאה טרומית. ההצעה, של ח"כ אלי כהן (הליכוד), עברה ברוב של 63 תומכים מול 16 מתנגדים, כשראש הממשלה נפתלי בנט, חברי ימינה, ישראל ביתנו ותקווה חדשה הצביעו בעד יחד עם האופוזיציה, מלבד הרשימה המשותפת.

לאישור ההצעה קדם דיון סוער עם עימותים וצעקות מקרב חברי המשותפת. בהמשך ההצבעות במליאה, במהלך ההצבעה על הצעת חוק עונש מוות למחבלים של איתמר בן גביר, היו חילופי דברים אלימים בין בן גביר וח"כ אחמד טיבי שהוצאו מהמליאה. טיבי קרא לעברו של בן גביר "אתה ניאו נאצי", ולדברי בן גביר, הוא וח"כ אוסאמה סעדי ניסו לתקוף אותו.

חברי מרצ, רע"מ והמשותפת הצביעו נגד ההצעה, שכן בתחילת השבוע ניתן בקואליציה חופש הצבעה על החוק. חברי מפלגת העבודה וכחול לבן נעדרו מההצעה וכך גם רוב חברי יש עתיד, מלבד יו"ר הכנסת מיקי לוי, שהצביע בעד.

בנט ולפיד במליאות הכנסת. דני שם טוב, דוברות הכנסת
בנט הצביע בעד, לפיד נמנע/דוברות הכנסת, דני שם טוב

ההצעה קובעת כי התקהלות בגופים המתוקצבים או הנתמכים על ידי המדינה שבמהלכה מוצגים דגלים של מדינות אויב או של דגלי הרשות הפלסטינית בפומבי, תוגדר כהתקהלות אסורה שדינה יהיה כדין התפרעות באופן שניתן יהיה לפזרה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית מאפשרת לאזרחיה למחות בנושאים בהם הם חלוקים על החלטות הרשויות המוסמכות. ברם, הצעת החוק מציבה קו אדום בין מחאה לגיטימית למחאה שבמהלכה מתנוססים דגלים של מי שאינו מכיר במדינת ישראל או מהווה סכנה לקיומה, בגופים המתוקצבים או הנתמכים על ידי המדינה. הנפת דגלים כזו תיחשב להתקהלות אסורה שדינה יהיה כדין התפרעות באופן שניתן יהיה לפזרה בהתאם".

מליאת הכנסת. דני שם טוב, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת, הערב/דוברות הכנסת, דני שם טוב

ח"כ אלי כהן אמר במהלך הדיון כי "המצעד עם דגלי אש"ף באוניברסיטאות מייצג שאיפות של אלה שרוצים לחסל את מדינת היהודים, זה המסר שיש בו". לטענתו, "זה לא צעד של חופש אקדמי אלא צעד של הסתה והתרסה נגד מדינת ישראל. ביד אחת הם מניפים את דגלי אש"ף אבל ביד השנייה הם רוצים לקבל תקציבים מדינת ישראל".

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון השיבה בשם הממשלה, "ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה כי יינתן חופש הצבעה לקואליציה על ההצעה ובמהלך הדיונים בהכנה לקריאה הראשונה ייבחן האם לכלול את דגל אש"ף או של מדינות אויב בלבד". היא הוסיפה כי היא תומכת באופן אישי בהצעת החוק, "ראיתי את מה שקורה במוסדות האקדמיים, הנפת הדגל באה יחד עם פרובוקציה ובדך כלל מלווה בקריאות הסתה ובקריאות הלל לשהידים ומהווים חומר נפץ", אמרה.

בווידאו: עימות בין בן גביר לטיבי במליאה/ערוץ הכנסת
עימות בין איתמר בן גביר ובין אחמד טיבי בכנסת, 1 ביוני 2022. דני שם טוב, דוברות הכנסת
עימות בן טיבי ובן גביר, הערב/דוברות הכנסת, דני שם טוב

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, התנגד: "לא יעזור לכם, לפני שבע שנים הכנסת אסרה על ציון יום הנכבה, מאז מספר המשתתפים הולך וגדל ויש בהם הרבה ילדים קטנים שצועדים עם דגל פלסטין, לא יעזור לכם. אתם מתנהגים בדיוק כמו כל קולוניאליסט וגנב, אתם מכחישי נכבה, אתם מכחישי עם, אתם מכחישי דגל של עם. זה לא דגל אש"ף, זה דגל פלסטין, מהיום והלאה תראו עוד הרבה גדלי פלסטין".

ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו, מסר כי "לישראל יש רק דגל אחד, אנחנו מחזירים את ישראל לימין". ח"כ מוסי רז ממרצ תקף את הצעת החוק "המבישה" לדבריו, "כמה שינסו - העם הפלסטיני והדגל שלו לא הולכים לשום מקום, נועדנו לחיות יחד".

מליאת הכנסת 1 ביוני 2022. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
מהומה במליאה, הערב/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

ח"כ גלעד קריב הסביר מדוע סיעת העבודה החרימה את ההצבעה, "אין לנו שום כוונה להשתתף בהטרלות של הימין הקיצוני", כתב, "החוק הזה לא יאושר תחת הממשלה הנוכחית ובקואליציה הזו".

הצעת החוק מגיעה על רקע הסערה שפרצה בשבוע שעבר, אז דגלי פלסטין הונפו בהפגנת יום הנכבה באוניברסיטת בן גוריון שבבאר שבע. בעקבות האירוע, ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', שלח מכתב זועם לנשיא האוניברסיטה, פרופ' דניאל חיימוביץ'. "לא יכולתי להישאר אדיש", כתב, "דגלי פלסטין מונפים בגאווה ושירי הלל לאויבי ישראל, שכל רצונם הוא להשמידה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully