וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים במחאת המורים, בן דוד: "ליברמן רואה בנו בייביסיטר"

עודכן לאחרונה: 30.5.2022 / 22:29

בהפגנה שיזמה הסתדרות המורים קראו אלפי המשתתפים להכפלת שכרם. מזכ"לית הסתדרות המורים תקפה את שר האוצר: "נגרר אחרי פקידים". מורות לחינוך מיוחד קראו, "אנשים צריכים להתחיל להתעורר". הורים רבים הביעו הזדהות: "בסוף מדובר בילדים שלנו"

בווידאו: הפגנת המורים/צילום: יותם רונן

עשרות אלפים מפגינים היום (שני) נגד תנאי ההעסקה של המורים ברחבת מוזיאון תל אביב. הם מניפים שלטים שעליהם נכתב "להכפיל את שכר המורים" ומציינים את שכרם הנמוך. ארבע מורות מהחינוך המיוחד בתל אביב אמרו כי "ההגעה לכאן היא אינטרס משותף שלנו ושל ההורים. אנשים צריכים להתחיל להתעורר אם רוצים חינוך איכותי של אנשים עם מוטיבציה. פשוט לא יהיו מורים, יהיה בייביסיטר לילדים שלכם".

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד התקבלה בתשואות. "מאמינים לך וסומכים עלייך", אמרו המפגינים שאליהם ניגשה. היא עלתה לנאום, המפגינים צעקו לעברה "לא להתקפל" והיא החלה לשיר יחד איתם "כל העולם כולו גשר צר מאוד והעיקר לא לפחד כלל". בפתח נאומה אמרה כי "ההפגנה היא לא עוד עצרת מחאה. התכנסנו עובדי הוראה ממטולה עד אילת, חילונים וחילוניות, ערבים ויהודים מכל קצות הקשת הפוליטית. ההתכנסות שלנו כאן היא לא פחות מאזעקת צבע אדום".

הפגנת מורים ועובדי הוראה, רחבת מוזיאון תל אביב, 30 במאי 2022. ראובן קסטרו
הפגנת המורים, היום/ראובן קסטרו

בן דוד תקפה את שר האוצר אביגדור ליברמן, שטלענתה "נפל למלכודת ונגרר אחרי הפקידים". היא הוסיפה, "אתמול הוא עשה מסיבת עיתונאים ובמקום להושיב לידו אנשי חינוך, הוא הושיב את נשיא התאחדות התעשיינים. נגמרה הבושה. הוא הוכיח שהוא רואה בעובדי ההוראה בייביסיטר לאומי שכל תפקידם הוא לאפשר לבכירי המשק להמשיך להתעשר על חשבון הציבור".

סגנית ראש העיר תל אביב, ציפי ברנד, הגיעה גם היא להפגנה. "נטישת המורים דורשת פתרון מורכב ומשולב. לצד שיפור השכר, גם העיריות יכולות וצריכות לנקוט פעולות לשימור המורים". היא הוסיפה, "הגעתי היום להפגנה כי אני לחלוטין מזדהה עם מאבק המורים. בעיריית ת"א אנחנו כבר מקדמים פעולות לטובת העניין: תוספת שעות למערכת, השתתפות במימון הסבת אקדמאים ודיור בר השגה ייעודי למורים", אמרה.

הפגנת מורים ועובדי הוראה, רחבת מוזיאון תל אביב, 30 במאי 2022. ראובן קסטרו
הפגנת המורים, היום/ראובן קסטרו

ראש העיר תל אביב רון חולדאי הגיע להפגנה ואמר בנאומו כי "אין מאבק יותר צודק מהמאבק שאתם מנהלים היום. ציירו בדמיונכם מדינה שבה החלום של כל צעיר וצעירה הוא להיות מורה, מחנכת, גננת, שבה עבודה עם ילדים היא תמונת העתיד ומלווה בתנאים ראויים. כך צריך להיות. הגיע הזמן לשינוי. המשבר שפוקד את מערכת החינוך לא רק מעציב אותי, הוא מרתיח את דמי. ממשלה אחרי ממשלה נכשלות בטיפול הנחוץ לחינוך בישראל". הוא הוסיף לתקוף את המדינה, "התרגלנו מדי שנה לאיומים שהשנה לא תיפתח. השנה לא צריך לאיים, פשוט לא נוכל לפתוח את השנה כסדרה. מצוקת כוח האדם עצומה. במערכת החינוך של תל אביב-יפו לבדה חסרים כ-600 עובדי הוראה".

‏שרת החינוך יפעת שאשא ביטון כתבה בטוויטר: "עוצמת מחאת המורות והמורים מציפה את גודל המצוקה בשטח וממחישה שהזמן דוחק יותר מתמיד. ‏נמשיך להילחם כדי ששכר המורים יעלה משמעותית ומעמד המורה יתחזק".

יפה בן דוד בהפגנת מורים ועובדי הוראה, רחבת מוזיאון תל אביב, 30 במאי 2022. ראובן קסטרו
התקבלה בתשואות. בן דוד/ראובן קסטרו

נג'ועה, מורה בבית יסודי בבסמה, אמרה כי "כמו כל מי שהגיע, אנחנו מפגינות בשביל הזכויות והשכר שמגיעים לנו ונגד היחס של כל מדינת ישראל כלפינו. אין לנו כבוד". לילך, מנהלת בית ספר בפרדסיה, הצטרפה לדבריה: "האלימות בבתי החולים היא כהיינו ואפס לעומת האלימות של המורים והתלמידים כלפינו. מורה עובדת 24/7".

הורים ברחבי הארץ אספו היום מוקדם מהרגיל את ילדיהם ממוסדות החינוך בעקבות מחאת הסתדרות המורים על שכרם של אנשי החינוך. החל מהשעה 13:00 נעצרו הלימודים, כולל במוסדות החינוך המיוחד, וכעת חברי ההסתדרות מקיימים הפגנה ברחבת מוזיאון תל אביב תחת הכותרת "מורות, גננות ומנהלות אומרות די לשכר עלוב".

יעל וייס, אמא לילד בן ארבע וחצי אמרה כי היא תומכת בשביתת המורים ובמאבק להעלאת שכרם. "מדובר בעבודה מאוד קשה והם לא מתוגמלים מספיק", אמרה. "צריך לשפר את התנאים כדי להביא אנשים איכותיים ושלא יברחו לתחומים אחרים כמו הייטק. בסופו של דבר מדובר בילדים שלנו".

הפגנת מורים ועובדי הוראה, רחבת מוזיאון תל אביב, 30 במאי 2022. ראובן קסטרו
הפגנת המורים, היום/ראובן קסטרו

ארי, סבא שנאלץ לסייע ולאסוף את נכדו מהגן בעקבות השביתה אמר כי הסביר לנכדו, קול, על ההפגנה ומה המשמעויות שלה. "באתי לאסוף אותו עד שאימא שלו מסיימת את העבודה", אמר. "בימי שני צריך בדרך כלל להגיע לאסוף את הילדים שעה אחרי ובגלל השינוי הייתי צריך לשנות את הלו"ז. אנחנו נלך לגינה ונעשה כושר". קול, הצטרף לדבריו של הסב והוסיף כי "אמרו בגן שאין גננות - אני כבר יודע את זה".

ארגון "גננות מחנכות" מבית ההסתדרות הלאומית שאלפי הגננות המאוגדות בו השתתפו במחאה מסר כי "הגיע הזמן שהגננות והמורות יזכו למשכורות נורמליות ולא ייחשבו כעובדי קבלן". עוד אמרו כי "מגיעות לנו זכויות ובאנו להיאבק עליהן. הגיע הזמן שראשי הממשלה יתעוררו ויצילו את החינוך בישראל. אלפי גננות עוזבות בכל שנה את המקצוע כי המשכורת והתנאים עלובים. אסור שהגננות יופקרו, במצב הקיים, הענף יקרוס תוך מספר שנים".

בד בבד, הדיון בבקשת משרד החינוך להוציא צווי מניעה נגד צעדי ארגון המורים הסתיים היום בבית הדין הארצי לעבודה, כרגע ללא הכרעה - ההחלטה תישלח לשני הצדדים בהמשך. ממשרד החינוך נמסר כי "בדיון שנערך היום בבית הדין הארצי לעבודה בנושא רפורמת הבגרויות, השופטת גליקסמן אמרה מפורשת כי עצם הרפורמה היא בסמכותו הבלעדית של משרד החינוך".

הפגנת מורים ועובדי הוראה, רחבת מוזיאון תל אביב, 30 במאי 2022. ראובן קסטרו
הפגנת המורים, היום/ראובן קסטרו

המשא ומתן על הסכם השכר בין הסתדרות המורים, משרד החינוך ומשרד האוצר החל בחודש ינואר, כשנתיים לאחר שפג ההסכם הקודם. המחלוקת המרכזית היא על גובה השכר למורה מתחיל ותוספת השכר למורים הוותיקים: באוצר שואפים להעלות בעיקר את שכר המורים המתחילים, ומבקשים ששכרם יהיה 8,200 שקלים, בעוד הסתדרות המורים ומשרד החינוך דורשים תוספת לכלל המורים ועשרת אלפים שקלים למורה מתחיל. עד כה, חמישה חודשים לתוך השיחות, לא הונחה הצעה ממשית על השולחן.

יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף אמר בהמשך למחאה כי מקצוע ההוראה צריך להיות מקצוע נחשק ולא מקצוע שוחק. "מצמרר לשמוע את סיפור השחיקה של המורים וזה מראה עד כמה המשבר עמוק", הדגיש. "מורים איכותיים לא יגיעו למערכת החינוך שמשלמת שכר כל כך נמוך. עם זאת, חשוב שמערכת החינוך תשנה את שיטת התגמול המבוססת על ותק, לתגמול על פי מצוינות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully