וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעדת הדגלים: עשרות אלפים ברחבת הכותל, עימותים בשייח ג'ראח

התנגשויות אלימות אירעו בעיר העתיקה מסביב המצעד - בהן בין ארגון לה-פמיליה וכוחות הביטחון, ובנט הנחה לגלות כלפיהן "אפס סובלנות". בשכונת שיח ג'ראח הותקפו עשרות מבקרים יהודים שהיו בדרכם אל קבר שמעון הצדיק, ועימותים נרשמו גם בסילוואן. שני חשודים במעשה נעצרו

בווידאו: מצעד הדגלים בירושלים/צילום: רוני כנפו, דוברות משטרה, רויטרס, אנשי הדממה

עימותים פרצו הערב (ראשון) בין פלסטינים לכוחות הביטחון במזרח ירושלים ברקע מצעד הדגלים שיצא מוקדם יותר ממרכז העיר לכיוון העיר העתיקה. כ-3,000 שוטרים ולוחמי מג"ב איבטחו את המצעד השנוי במחלוקת בו השתתפו כ-25 אלף בני אדם ושעבר דרך שער שכם ורחוב הגיא, והסתיים בכותל. זאת, על רקע איומים מצד פלסטינים בשטחים וברצועת עזה.

בשכונת שיח ג'ראח הותקפו עשרות מבקרים יהודים שהיו בדרכם אל קבר שמעון הצדיק בשכונה. נהג אחד הותקף באבנים. כוחות גדולים של המשטרה הוזרמו לשכונה והשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות. עימותים נרשמו גם בשכונת סילוואן ובעיסוואיה - שם נרגם אוטובוס ישראלי בבקבוקי תבערה.

בווידאו: אוטבוס עולה באש בעיסוואיה/שימוש לפי סעיף 27
ראובן קסטרו

זמן קצר לאחר תחילת המצעד תועד רחפן מניף דגל פלסטין מעל הצועדים היהודים בשער שכם - אך הוא הופל בידי המשטרה. "במשטרה לא לקחו סיכונים ויירטו את הרחפן הבלתי מזוהה מחשש שהיה שמדובר בכוונה לחבל במצעד", נמסר. בנוסף, פלסטיני שהניף את דגל הרשות נעצר בידי כוחות הביטחון בסמוך לצעדה.

במקביל, קבוצת אוהדי בית"ר ירושלים, לה-פמיליה, הגיעה לאזור המצעד והחלה בהתפרעויות בהן זריקת רימון עשן - אך אלו פוזרו בידי המשטרה. ראש הממשלה נפתלי בנט הגיב למעשים, והנחה את כוחות הביטחון, בדגש על משטרת ישראל, "לגלות אפס סובלנות כלפי אלימות או פרובוקציות של גורמים קיצוניים, בהם ארגון לה-פמיליה, בירושלים".

בנט הוסיף כי "רובם המכריע של המשתתפים הגיעו לחגוג, אך למרבה הצער ישנו מיעוט שבא להבעיר את השטח, לנצל לרעה את עמידתה החזקה של הממשלה מול איומי חמאס ולנסות בכוח להדליק אש. לפיכך, כל מקרה אלימות יטופל במלוא החומרה, לרבות העמדה לדין".

ריקוד הדגלים בכותל המערבי בירושלים. 29 במאי 2022. הקרן למורשת הכותל, אתר רשמי
מצעד הדגלים ברחבת הכותל המערבי, הערב/אתר רשמי, הקרן למורשת הכותל

מהמשטרה נמסר כי במהלך הפרת סדר בשכונת שיח ג'ראח נעצרו שני חשודים לאחר שתקפו לוחמי מג"ב שפעלו במקום. במקרה אחר, הושלכו אבנים סמוך לשער האשפות וכתוצאה מכך נזקק עובר אורח לטיפול רפואי. מערך הרפואה של מחוז ירושלים וצוותי מד"א טיפלו בסך הכל בחמישה שוטרים שנפגעו באירועים השונים באורח קל ונזקקו לטיפול רפואי.

מתחילת היערכות המשטרה לפנות בוקר ועד הערב נעצרו ועוכבו יותר מ-50 חשודים במעורבות באירועים השונים של הפרות סדר, תקיפת שוטרים ועוד - חלקם תוך סיוע והכוונה של מרכז השליטה במחוז ירושלים. "כוחות המשטרה ממשיכים לפעול בשעה זו לשמור על הסדר וביטחון באזור, תוך תגובה נחושה ובלתי מתפשרת כנגד כל גילוי אלימות והפרת סדר", נמסר.

לצד זאת, צפיפות ועומס רב נרשמו בסמטאות העיר העתיקה. רוב החנויות ברחוב הגיא, בו עבר תוואי הצעדה, נסגרו על ידי בעליהן. לאורך הרחוב היו פרוסים עשרות שוטרים לשמירה על הסדר הציבורי ולוויסות הצועדים.

מצעד הדגלים בירושלים  29 במאי 2022. שלומי הלר
מצעד הדגלים ברחבת הכותל המערבי, הערב/שלומי הלר
מצעד הדגלים בירושלים  29 במאי 2022. ראובן קסטרו
מצעד הדגלים בירושלים, היום/ראובן קסטרו

"רציתי לומר תודה", אמר המפכ"ל. "אנחנו עדיין במחצית היום, אולי המאתגר ביותר, כשכל העיניים נשואות אלינו. יישר כוח. רואים את המסירות, רואים את הנחישות, רואים את העמידות שלכם. רואים את הגאווה שיש לכם. אז יש לנו את יום ירושלים ויש לנו את הזכות, את האחריות, להוביל אותם במסלול, במצעד, במסלול שהיה 33 שנה. זה שלכם וזה שלנו אז יישר כוח ענק".

לקראת האירוע גויסו שלוש פלוגות מילואים של מג"ב וכן מערך המילואים. הכוחות החלו להיפרס בבירה כבר אתמול ואבטחו שורה של אירועים לציון יום ירושלים, בהם מסיבות לילה לבן והילולת שמואל הנביא.

כמה עשרות יהודים עלו הבוקר להר הבית, בהם ח"כ איתמר בן גביר, המלווה באבטחה כבדה. מוקדם יותר כמה עשרות פלסטינים התבצרו באחד המסגדים והחלו ליידות חפצים לעבר כוחות המשטרה, שפיזרו את המתפרעים והרחיקו אותם ממסלול העלייה של היהודים להר. כמה פלסטיניות עמדו ברחבה וקראו קריאות מחאה נגד העולים, ונרשם גם ירי זיקוקים.

מצעד הדגלים בירושלים  29 במאי 2022. ראובן קסטרו
מצעד הדגלים בירושלים, היום/ראובן קסטרו
שער שכם: דגל פלסטים טס מעל ראשי הצעודים 29 במאי 2022. רוני כנפו
רחפן מניף דגל פלסטין מעל שער שכם, היום/רוני כנפו

תיעוד הרחפן בשער שכם

במהלך הבוקר ביצעה המשטרה כעשרים מעצרי מנע של חשודים ברחבי הארץ, ומנעה ממספר אוטובוסים ועליהם עשרות צעירים מאזור אום אל פאחם להגיע לירושלים, בחשד שתכננו להפריע לאירוע. כמו כן, המשטרה עצרה כמה מתפרעים ועיכבה מספר מעורבים בעימותים שהתפתחו בין המבקרים לכוחות הביטחון, שכללו השלכה של בקבוקים וכיסאות בשטח הר הבית.

ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, קרא להניף את דגלי פלסטין. "כל האפשרויות על השולחן, אנחנו מתכוננים לכל תרחיש", הזהיר. "אנחנו נמצאים בכיבוש שעבר זמנו, כוחות הכיבוש רוצים לבטל את הישגי שומר החומות אבל אנחנו אומרים בצורה ברורה - מחוגי השעון לא ישובו לאחור". הוא התייחס למסגד אל-אקצא שבהר הבית ואמר כי "זה הנכס שלנו, יש מולנו אפשרויות ברורות להיאבק בניסיונות לחלל אותו".

מצעד הדגלים סמוך לשער העתיקה 29 במאי 2022. רויטרס
מצעד הדגלים בירושלים, היום/רויטרס

בנט קיבל עדכון מקיף אודות ההיערכות המשטרתית לקראת האירועים, בדגש על המאמצים המודיעיניים ועל תגבור הכוחות בשטח. בדיון השתתפו השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, מפקד מחוז ירושלים, המזכיר הצבאי של ראש הממשלה וגורמים נוספים. רה"מ הורה כי הפעילות בהר הבית תימשך כרגיל, ומסר כי "הערכות מצב והתייעצויות בנושא יתקיימו באופן שוטף, בכל הדרגים, במשך סוף שבוע ובמהלך יום ראשון".

המצעד עורר גם מחלוקת בישיבת הממשלה שהתקיימה בתחילת השבוע שעבר, אז נרשם ויכוח על המתווה לאחר שבר-לב אישר לצועדים לעבור דרך שער שכם. שרי מרצ מחו על ההחלטה וכינו אותה פרובוקטיבית, בעוד שרי תקווה חדשה הביעו תמיכה במתווה. בשיחה עם פעילי כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ הביע גם הוא תמיכה במצעד: "אנחנו רשאים ויכולים לעשות בעיר הבירה שלנו איזה מצעד שאנחנו רוצים", טען, "אין לנו כוונה להפר שום סטטוס קוו בהר הבית. המשטרה שם כדי למנוע מאנשים להצטרף ולייצר חיכוך מכוון".

ביום חמישי, שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, שוחח בטלפון עם השר בר לב והביע בפניו חשש כי המצעד עלול להביא להסלמה בירושלים ובשטחים - כך, לפי פקיד ישראלי בכיר. בר-לב אמר לשגריר האמריקני כי הוא מבין את הדאגה ועוקב באופן אישי אחרי ההיערכות של המשטרה לשמירה על הסדר במהלך המצעד, וכי המשטרה פועלת כדי למנוע חיכוך או פרובוקציות.

מצעד הדגלים בירושלים  29 במאי 2022. ראובן קסטרו
מצעד הדגלים בירושלים, היום/ראובן קסטרו
עימותים בחווארה 29 במאי 2022. רויטרס
העימותים בחווארה, היום/רויטרס

מתיחות גם בשטחים

לצד המתיחות בירושלים, גם בגדה המערבית כוחות הביטחון ערוכים למקרים חריגים. בתוך כך, צה"ל השיב באמצעים לפיזור הפגנות בהפגנות אלימות באזור רמאללה, שכם וטובאס. הפלסטינים דיווחו על יותר מחמישים פצועים בתקריות אלו.

בנוסף, אחר הצהריים נשמעו יריות באזור מחסום חווארה. כוחות הביטחון סרקו את האזור מחשש שמדובר בניסיון פיגוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully