וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב בכנסת: האם הקואליציה תצליח להעביר את חוק "ממדים ללימודים"?

עודכן לאחרונה: 23.5.2022 / 17:06

מליאת הכנסת תצביע על הצעת החוק שנועד לספק מלגות בסך 66% משכר הלימוד ללוחמים משוחררים. בליכוד מתנגדים לחוק במתכונתו הנוכחית, וברע"ם סירבו להגיב האם יתמכו. ליברמן תקף: נתניהו התחייב לחרדים להצביע נגד החוק. גנץ במסר לרע"ם: לא אקבל השתמטות של מרכיב מהקואליציה

בווידאו: חילופי האשמות בין הליכוד לראשי הקואליציה על חוק "ממדים ללימודים"/צילום: ערוץ הכנסת

לאחר שבוע של ויכוחים, האשמות וניסיונות פשרה, מליאת הכנסת תצביע היום (שני) על הצעת החוק "ממדים ללימודים" שנועד לספק מלגות שכר לימוד ללוחמים משוחררים מצה"ל. זאת, למרות שלקואליציה אין רוב מובטח לאישורו. ברע"ם סירבו להגיב לשאלה האם יתמכו בחוק, ובליכוד הודיעו כי האופוזיציה תתנגד לחוק בנוסח הנוכחי שקובע מימון של 66% משכר הלימוד עד שיעלה המימון ל-100%. אם החוק ייפול, 16,500 לוחמים שממתינים למלגה - ייפגעו.

שר האוצר אביגדור ליברמן תקף היום בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו בכנסת את הליכוד על החלטתו שלא לתמוך בחוק ואמר כי "כל הדרישות של הליכוד זה תירוצים. נתניהו התחייב לראשי ש"ס ויהדות התורה שהם יצביעו נגד, ולכן אנחנו במצב הזה. סדר העדיפויות של נתניהו הוא ש"ס ויהדות התורה, ושהלוחמים יחכו. זה יהיה אות קין אם הליכוד יצביעו נגד חוק צודק ומתבקש". ליברמן התייחס למשברים הפוליטיים האחרונים בקואליציה ואמר: "הריח היחיד שאני מרגיש זה ריח תקציב שאותו נאשר בקרוב. אני עומד על כך שלא מזהה שום ריח של בחירות".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד קרא גם הוא בישיבת סיעתו לליכוד להצביע בעד החוק. "להצביע היום נגד חוק 'ממדים ללימודים' זה לא להצביע נגד הממשלה, זה לא להצביע נגד הקואליציה, זה להצביע נגד הלוחמים", אמר לפיד. "זה לגרום לזה שהלוחמים שלנו, שמסכנים את חייהם יום יום, לא יקבלו את מה שמגיע להם. אני קורא לחברי הכנסת מהליכוד: תוציאו רגע את הראש מהחישוב הפוליטי הציני, אתם תגלו שיש בחוץ עם שלם שאומר, 'אתם רוצים לריב, תריבו, לא על חשבון הלוחמים שלנו. לא על חשבון הילדים שלנו'. לוחמי צה"ל מסתכלים עלינו היום. מג'נין ועד גבול לבנון, מסתכלים עלינו מתוך הטנק שלהם, מהמסוק שלהם, משטחי האש בעוטף עזה, מהקוקפיט של המטוס". 

אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו, 23 במאי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
ליברמן מפרט את "הישגי הממשלה", היום/פלאש 90, יונתן זינדל

לפיד הגיב גם על הטענות לפיהן ניתנו מאות מיליונים לדרישות שהעלתה ח"כ ג'ידא זועבי בתמורה להישארותה בקואליציה: "התהליך שקוף לציבור, הוא מתנהל בוועדת כספים. מדובר בחלק מהתוכנית הממשלתית לציבור הערבי. היו בעיות ביורוקרטיה, ויצרנו מנגנון יחד עם ח"כ זועבי כדי לפתור אותן. זה כסף שהממשלה מעבירה לרשויות הערביות".

במענה לשאלת וואלה!, לפיד גם התייחס לעזיבות בלשכת ראש הממשלה: "זה לא קשור ליציבות הממשלה, זה חלק מהחיים. זה המקום הכי שוחק במדינה, אנשים באים והולכים. לא אפרט את מספר העזיבות שהיו בלשכת נתניהו בשנים האחרונות כי אז ייגמר לנו הזמן".

ראש האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו בפתח ישיבת סיעת הליכוד ענה ללפיד ואמר: "אני בטוח שכולכם זוכרים שיאיר לפיד אמר שלא יילך לגוש חוסם עם הזועביז. אז אמר. אני אומר להם תשתחררו כבר מהזועביז ותצביעו בעד ההצעה שלנו לתת מאה אחוז ללוחמים שלנו. אם תצביעו בעד ההסתייגות, נעביר את החוק ביחד ואם לא, זה יהיה החוק הראשון בממשלה שנקים בקרוב מאוד. אנחנו דורשים היום לתת ללוחמים שלנו את המלגה שאנחנו נתנו - 100% ולא 66% כמו שמציעה הממשלה. זאת גישה צודקת שאנחנו מציעים לבנט, לפיד וגנץ. אבל במקום זה הם עסוקים בלתת סכומי כסף לתומכי הטרור ולכל מי שסוחט אותם. עם כל הכבוד, אל תטיפו לנו מוסר".

בחלק הסגור של ישיבת סיעת הליכוד נשמעה ח"כ מירי רגב אומרת: "החלטנו שאנחנו רוצים להפיל את הממשלה, אז אין כאבי בטן גם כשזה על החיילים".

יו"ר מפלגת העבודה, שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה בפתח ישיבת הסיעה כי "החיילים היחידים שבליכוד מכירים זה החיילים של נתניהו".

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד 23 במאי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"להצביע נגד החוק - להצביע נגד הלוחמים". לפיד/פלאש 90, יונתן זינדל
בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד 23 במאי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"אל תטיפו לנו מוסר". נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

שר הביטחון בני גנץ גינה בפתח ישיבת סיעת כחול לבן את חברו לקואליציה, השר עיסאווי פריג' (מרצ), נגד שופט בית המשפט השלום שפסק לטובת נערים שהשתחוו בהר הבית, ואמר כי "נכון לנהוג בזהירות יתרה בהיבטי הפסיקה בהר הבית, אך השופטים הם אלה שקובעים את הדין ועל כולנו מימין ומשמאל לכבד את פסיקתם. מי שלא עושה זאת, כורת את הענף שעליו יושבת הדמוקרטיה הישראלית. ישראל לא תאפשר פרובוקציות בהר הבית, מאף צד. נבלום ביד קשה את הגורמים שינסו להפוך את מצעד הדגלים למצעד של פרובוקציות".

על חוק "ממדים ללימודים" אמר יו"ר כחול לבן כי שוחח בימים האחרונים עם ח"כים רבים, כולל מהליכוד. "כולם מבינים שצריך לתמוך בחוק הזה, כולם תמכו בו בעבר", אמר גנץ. "צריך לשים את חיילי צה"ל מעל ומחוץ לפוליטיקה ולא להפוך את ההצבעה למצעד בושה. ההתנגדות של הליכוד היא סתם כדי להשיג עוד נזיד פוליטי ומשכך פוגעת בביטחון. נתניהו, לא שיחקת בביטחון ישראל גם כשהיה לך אינטרס פוליטי. זה המקום להתעשת ולקבל את ההחלטה הנכונה". גנץ אף יצא במסר לרע"ם ואמר כי לא יקבל "השתמטות של אף מרכיב מהקואליציה בהצבעה על החוק".

בני גנץ בישיבת סיעת כחול לבן. ערוץ הכנסת, צילום מסך
בני גנץ בישיבת סיעת כחול לבן/צילום מסך, ערוץ הכנסת

ההצבעה סביב הצעת החוק בקריאה שנייה ושלישית הפכה לקרב סוער בין הקואליציה לאופוזיציה, וכן גם בתוך האופוזיציה. קבוצה של חברי כנסת בליכוד הפעילו לחץ בשבוע האחרון על ראש האופוזיציה בנימין נתניהו ועל מרכז האופוזיציה יריב לוין לתמוך בחוק. הם טענו כי אי תמיכה בהצעה היא צעד שיגרום נזק לליכוד אך למרות הלחצים המפלגה הודיעה כי הצביעה פה אחד על התנגדות לנוסח ההצעה הנוכחית, ודרשה לעלות את המימון ל-100% משכר הלימוד.

להחלטת הליכוד שלא לתמוך בחוק קדמה שיחה של נתניהו עם ראשי האופוזיציה, וזו התנהלה בטונים גבוהים. הם דרשו מנתניהו לא להיכנע לקמפיין הקואליציה אם היא עצמה לא מצליחה לאשר את הצעת-החוק בגלל השותפות עם רע"מ. חלקם הזהירו כי אם הליכוד יתמוך בהצעה, יהיו לכך השלכות, בדגש על קידום חקיקה עם הממשלה בכנסת.

שר הביטחון בני גנץ, שהוביל את החקיקה בכנסת הנוכחית, קרא אתמול בטוויטר לחברי הליכוד "להצביע בעד ולשים את הפוליטיקה בצד" והבהיר כי הקואליציה תשתמש "בכל המנופים והכלים הפרלמנטריים שלרשותנו למען לוחמי צה"ל". ראש הממשלה נפתלי בנט קרא להם להיעדר מההצבעה ולא להתנגד כדי לא לפגוע בחיילים.

בני גנץ בהצהרה לתקשורת בעקבות אירועי השבוע האחרון. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
"להצביע בעד ולשים את הפוליטיקה בצד". גנץ/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

לקראת ההצבעה על הצעת החוק, התאספו עשרות סטודנטים במחאה מחוץ לכנסת בירושלים. המפגינים קראו לחברי הכנסת להעביר את ההצעה, כשהם אוזרחים שלטים עליהם נכתב "לא יוצאים בלי מדים ללימודים", "לא משאירים את הלוחמים מאחור", "חלאס עם המשחקים, היום מצביעם בעד" ו"שימו פוליטיקה בצד תצביעו בעד".

"אנחנו קוראים לכל הפוליטיקאים, לקואליציה ולאופוזיציה - תתפשרו. חיוני שהחוק הזה יעבור", אמר יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, אלחנן פלהיימר, שלקח גם הוא חלק במחאה, "יש פה סטודנטים וסטונדטיות שהולכים לנשור מהאקדמיה ולעזוב את הדירות שלהם. מדובר בדיני נפשות. תתעוררו".

סטודנטים במחאה מחות לכנסת בירושלים, קוראים להעברת חוק "ממדים ללימודים". אורי סלע, מערכת וואלה!
"סטודנטים הולכים לנשור מהאקדמיה ולעזוב את הדירות", מחאה מחוץ לכנסת/מערכת וואלה!, אורי סלע

הצעת החוק קובעת כי לוחמים, חיילים בודדים, וחיילים ממעמד סוציו מיוחד יהיו זכאים למלגת לימודים אקדמיים לאחר השחרור בגובה 66% מעלות שכר הלימוד. את התוכנית השיק שר האוצר אביגדור ליברמן, שהיה באותה עת שר הביטחון, בשנת 2016. לפני שנתיים החליטה ממשלת נתניהו להתנות את המלגה בשעות התנדבות - דבר שסותר את עיקרי החוק. בהסכמים הקואליציוניים ישראל ביתנו דרשה להכניס את החוק המקורי לבסיס התקציב, כדי שהתוכנית תחזור לקדמותה, ועכשיו היא מוכנה כבר להצבעה.

אלא שלאחר הפרישה של ח"כ עידית סילמן, ולאור היעדר התמיכה הברורה של רע"מ בהצעה, לקואליציה אין רוב לאישורה. בימים האחרונים נשמעו קריאות לעבר האופוזיציה לתמוך בחוק, שנועד להיטיב עם החיילים. מצד שני, בליכוד הודיעו גם כי האופוזיציה מתנגדת לכל חקיקה של הממשלה, ואם נדרשת תמיכת המפלגה - יש לעלות את המימון של השכר ל-100%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully