וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקד מחדדת עמדות: ימינה תטיל וטו על חוק הנאשם ועל כל שינוי בחוק הלאום

עודכן לאחרונה: 16.5.2022 / 9:54

בציוץ שפרסמה שרת המשפטים היא מציעה לחברי הקואליציה "להפסיק להשתעשע במחשבה לבצע שינויים שאינם מסוכמים בחוקי היסוד". עמדתה חוסמת את קידום החוק שביכולתו למנוע את חזרתו של נתניהו לשלטון ואת שינוי חוק הלאום המעורר זעם בקרב הדרוזים ושמקדמות רוב מפלגות הקואליציה

שקד משנה את מתווה הפליטים: קרובי משפחה לא יכללו במכסות 13.03.22. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
שקד משנה את מתווה הפליטים: קרובי משפחה לא יכללו במכסות 13.03.22/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

שרת הפנים איילת שקד מאיימת להטיל וטו נגד היוזמות שהעלו חברי ממשלה, ובהם אביגדור ליברמן ובני גנץ, לערוך תיקונים בחוקי יסוד. שקד צייצה היום (שני) בחשבון הטוויטר שלה: "מציעה לחברי הקואליציה להפסיק להשתעשע במחשבה לבצע שינויים שאינם מסוכמים בחוקי היסוד. זה לא יקרה, בדיוק כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני. אם נידרש, ימינה תעשה שימוש בזכות הווטו. מוטב להתמקד באתגרים הכלכליים והביטחוניים שלפנינו".

הציוץ של שקד מגיע על רקע קריאות בקואליציה לערוך שינויים בשני חוקים: חוק הנאשם, שהוא תיקון לחוק יסוד הממשלה שנועד למנוע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה, וחוק הלאום, שחוקק ב-2018 ומעורר זעם רב בעדה הדרוזית. לפי בכירים בימינה, עמדתה של שקד מתואמת עם ראש הממשלה נפתלי בנט. בנוסף לשקד, גם סגן השר אביר קארה וניר אורבך צייצו הבוקר נגד הקריאות לתיקום חוק הלאום, והבהירו כי העמדה מייצגת את עמדת ימינה.

אורבך כתב בטוויטר: "חוק יסוד הלאום לא בא לפגוע בשיוויון הוא מגן על ערכינו היסודיים ביותר. אף אדם לא "שווה" פחות. אף אדם לא צריך להיות מופלה. כולנו שווים. חוק הלאום לא סותר זאת. התחושה שלי היא שמנסים ל"תפוס טרמפ" על סיטואציה מיוחדת ולחפש משהו שלא קיים. צריך להפסיק לחפש ופשוט לחיות כאן בכבוד, בשיוויון ולהכיר במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי".

עוד בוואלה!

לאחר חשיפת זהותו של חיר אל-דין: בקואליציה מצהירים שיבחנו תיקונים בחוק הלאום

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו בדיון תיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 11 במאי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
חוק הנאשם לא קודם בגלל התנגדות ימינה. בנימין נתניהו בדיון על תיקי האלפים/פלאש 90, יונתן זינדל

הציוץ של שקד סוגר למעשה את הדלת על קידום חוק הנאשם, שביכולתו למנוע מראש האופוזיציה בנימין נתניהו לשוב לשלטון. שר המשפטים גדעון סער הפיץ באוקטובר שעבר תזכיר חוק ממשלתי בנושא, אך לאור התנגדותה הידועה של ימינה - החוק לא קודם מאז.

ח"כ אלי אבידר דרש בשבועות האחרונים לקדם את החוק מיידית, כדי להיערך לאפשרות של בחירות ולאפשרות שנתניהו לחזור לראשות הממשלה. אבידר מפעיל לחץ על ראשי הקואליציה לקדם את החוק, ואף מקיים מגעים עם חברי הרשימה המשותפת כדי לבחון את האפשרות להעביר את החוק בתמיכתם למרות התנגדות ימינה.

בתגובה לדבריה של שקד הבוקר אמר אבידר: "גוש השינוי נופל קורבן לאיומיה של פוליטיקאית חסרת אלקטורט, שמיום הקמת הקואליציה מאיימת יותר מקומתה הפוליטית. חוק נאשם בפלילים יעבור כי זה התיקון שיציל את הדמוקרטיה ויקיים את הבטחתנו לציבור שהביא אותנו לשלטון".

קארה: "שינוי חוק יסוד - בנזין על מדורת ההתערבות המשפטית"

הווטו של שקד על שינויים בחוקי יסוד תקף גם לגבי המהלכים לתיקון חוק הלאום, שהתעוררו אתמול בתגובה לחשיפת זהותו של סא"ל מחמוד ח'יר אל-דין, שנהרג בעזה ב-2018. שר האוצר אביגדור ליברמן היה הראשון לקרוא לתיקון החוק, ולעגן את ערכי מגילת העצמאות בחוק יסוד. בהמשך ח"כים מכמעט כל מפלגות הקואליציה שלפו הצעות חוק מוכנות לקידום מהארכיון. יו"ר כחול לבן בני גנץ הודיע כי יניח על שולחן ועדת שרים לחקיקה, כבר ביום ראשון הקרוב, שתי הצעות חוק של איתן גינזבורג בנושא. גם הח"כים מוסי רז וגבי לסקי (מרצ) הודיעו כי הם מתכוונים להניח הצעות משל עצמם.

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה פרסם גם הוא התייחסות לדבריה של שקד ב"טוויטר". בציוץ כתב: "אני קורא לקואליציה להיעזר ברשימה המשותפת כדי להעביר את חוק השוויון, למרות התנגדות שקד. לא שכחנו שרק לפני חודשיים שקד וחבריה העבירו את חוק הפרדת משפחות הגזעני בהישענות על האופוזיציה, למרות התנגדות מרצ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully