וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליקויים במיגון וחוסר תיאום: פני השיטור והאכיפה ביהודה ושומרון

עודכן לאחרונה: 10.5.2022 / 22:06

דוח מבקר המדינה מציף ליקויים חמורים בקרב גורמי האכיפה ביהודה ושומרון. בין היתר נמצא כי אפודים קרמיים רבים, ששומרים על חייהם של השוטרים, הם פגי תוקף; כי חיילי צה"ל פוגעים לעיתים בחקירת זירות פיגועים, וכי דוחות בשווי מאות מיליוני שקלים - לא נגבים

בווידאו: הרמטכ"ל ושר הביטחון ביקרו ביהודה ושומרון בצל גל הטרור/קרדיט: דובר צה"ל, ניקול לסקבי, משרד הביטחון

השוטרים ביהודה ושומרון אינם מוגנים, חוסר התיאום עם צה"ל פוגם בחקירות אירועים ביטחוניים, ומאות מיליוני שקלים לא נגבים כנדרש מנהגים פלסטינים שביצעו עבירות תנועה - כך עולה היום (שלישי) מדוח מבקר המדינה לשנת 2022, העוסק בביקורת מעקב אחר גורמי האכיפה ביהודה ושומרון, ובראשם מחוז ש"י (יהודה ושומרון) במשטרה.

הדוח מציף ליקויי בטיחות חמורים, ובראשם האפודים הקרמיים, שאמורים להגן על חייהם של השוטרים - נמצאו פגי תוקף ושאינם עומדים בדרישות היצרן. "הדבר עלול להגדיל את הסיכון לחייהם של השוטרים וכן עלול לפגוע ביכולתם למלא את משימותיהם", נכתב בדוח.

סוגייה נוספת שעולה בדוח היא חוסר התיאום בין המשטרה לצה"ל בזירות של אירועים ביטחוניים, בהם פיגועים. חיילי צה"ל מגיעים ראשונים, על פי רוב, לזירת האירוע מכיוון שהם פרושים בשטח, ולעיתים קרובות מזיזים ונוגעים בחפצים, בצורה שפוגעת בחקירת המשטרה, או לא מעבירים אותם למשטרה כנדרש. זאת, על אף שישנו נוהל הקובע כי כוח צה"ל שמגיע לזירה צריך לעצור את המעורבים באירוע תוך הפרדה ביניהם, לסגור את הזירה ולא להזיז או לגעת בחפצים באזור. "פגיעה באותנטיות הזירה, ולו בתום לב, יכולה לסכל את החקירה ואת גילוי האמת", נכתב בנוהל.

פעילות כוחות צה"ל ביממה האחרונה במרחב יהודה ושומרון כחלק מהמצוד אחר האסירים הנמלטים. דובר צה"ל
פוגעים בחקירת זירות ביטחוניות. חיילים ביהודה ושומרון/דובר צה"ל

הביקורת מצאה במסמכי מחוז ש"י של המשטרה שלושה מקרים שהתרחשו בין השנים 2021-2018, בהם הייתה פגיעה בראיות בזירת האירוע ובאיסופן, שלהגדרת המבקר "במקרים היה כדי לגרום נזק משמעותי בחקירות פח"ע". ברצח הרב שבח ב-2018, סמוך לחוות גלעד, הזירה לא נסגרה כנדרש וכלי רכב דרסו והשחיתו תרמילי ירי; בפיגוע ירי במרץ 2020 בצומת הדואר שבמערב בנימין, חיילים השאירו בזירה בדלי סיגריות שהקשו על איסוף הראיות; ובישיבה שכונסה לאחר ניסיון פיגוע במאי 2021 בכיכר גרוס בחברון, מפקד מרחב יהודה טען כי "מפקד תחנת חברון 'נלחם' מול הצבא כדי למנוע כניסה לזירה". מפקד המחוז במשטרה אמר כי "האירוע ממחיש עד כמה חשוב לסגור את הזירה באופן הרמטי, כי המשטרה והחבלנים מנוסים יותר מהצבא בטיפול בזירות מהסוג הזה"; קצין אגף החקירות המחוזי הוסיף כי ישנן בעיות בפעילות הזיהוי בזירת העבירה.

זאת ועוד, לצה"ל ולמשטרה אין נוהל המסדיר את אופן חלוקת התפקידים ביניהם לאחר שהכוח המשטרתי מגיע לזירה. משרד מבקר המדינה העיר לצה"ל ולמשטרה כי בהיעדר נוהל כזה עלולות להיפגע היכולת לאסוף ראיות מהזירה והיכולת להבטיח את שלומם של הכוחות הפועלים בשטח. המבקר ביקש מהמשטרה ומצה"ל לזרז את גיבוש הנוהל.

מטה מחוז ש"י של משטרת ישראל, מעלה אדומים. ראובן קסטרו
ליקויים חמורים בבטיחות. מחוז יהודה ושומרון במשטרה/ראובן קסטרו

הדוח מציג תמונה של טיפול כושל של המינהל האזרחי בגביית קנסות מנהגים פלסטינים שביצעו עבירות תנועה. 48,371 דוחות תנועה נרשמו ביהודה ושומרון ב-2020, בהם 36,074 נרשמו לנהגים פלסטינים; היקף הקנסות שלא נגבו בשנים 2021-2014 מוערך בכ-270 מיליון שקלים. מבקר המדינה מפנה אצבע מאשימה לחוסר התיאום בין המינהל האזרחי למשטרה. "פערי המידע הקיימים בין שני הגופים עלולים לסכן את כלל המשתמשים בדרכים", נכתב בדוח. בביקורת המעקב עלה כי עד דצמבר 2021 המינהל האזרחי לא נקט אמצעים נגד נהגים פלסטינים שלא שילמו את הקנסות ולא פעל למניעת כניסתם לישראל. כמו כן, עלה כי העברת נתוני הקנסות בין המשטרה למינהל האזרחי מבוצעת באמצעות קבצי אקסל, ללא קישור בין המערכות הממוחשבות. עוד עלה כי משנת 1998, אז הממשלה החליטה על הנוהל למניעת כניסה לישראל של חייבים בחובות כספיים לרשות שלטונית בישראל, ועד דצמבר 2021, לא יישם המינהל האזרחי את הנוהל.

בנוסף לכך, מבקר המדינה טען כי עשרות כלי רכב ממוגני ירי ברשות המשטרה אינם נותנים מענה לצורכי המחוז לעמידה במשימותיו. במועד הביקורת הקודמת, הפעיל מחוז המשטרה עשרות בודדות של כלי רכב ממוגני ירי המיועדים להובלת לוחמים ולהתמודדות עם הפרות סדר בצירי התנועה ובכפרים; אז, המבקר התריע כי הרכבים אינם מתאימים למשימות שיטור במחוז וכי יש צורך ברכבים ממוגני ירי קלים יותר אחרים. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי לא תוקן: ביוני 2021 מחוז ש"י פעל באמצעות אותו מספר כלי רכב ממוגני ירי, שאינו נותן מענה מלא לצורכי המחוז לצורך עמידה במשימותיו.

הרמטכ"ל אביב כוכבי ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, טקס יום השואה. ראובן קסטרו
חוסר תיאום בין צה"ל למשטרה. כוכבי ושבתאי/ראובן קסטרו

ליקוי נוסף בדוח המבקר הוא תחום חקירת עבירות זיוף עסקאות מקרקעין. בביקורת הקודמת עלה כי תחנות המשטרה במחוז יהודה ושומרון אינן מסוגלות לטפל בתיקים שעניינם חשדות לזיוף עסקאות במקרקעין באזור, עקב היעדר כוח אדם מקצועי, וכן שהחקירות בתיקים אלו נמשכות זמן רב. עוד עלה בביקורת הקודמת כי לעיכוב בהשלמת הטיפול בתלונות על עבירות הונאה במקרקעין עלולות להיות תוצאות חמורות, כגון פגיעה בזכויותיהם הקנייניות של רוכשי הקרקעות, פגיעה באמון הציבור במערכת אכיפת החוק וכן פגיעה בפעילות הכלכלית ביהודה ושומרון. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי לא תוקן: בשנים האחרונות חלה התגברות בגילויים של חשדות חמורים לזיוף עסקאות ורכישת מקרקעין ביהודה ושומרון; נושא בחינת ההסדר הקבוע לחקירות עבירות זיוף מקרקעין לא הושלם; וכי אין במחוז יהודה ושומרון מענה מקצועי לחקירה ולאיסוף ראיות מספקות לצורך הבאה לדין של חשודים בזיוף עסקאות מקרקעין.

ממשטרת ישראל נמסר כי "באשר לשדרוג ציוד נציין כי משטרת ישראל רואה חשיבות רבה בכל הנוגע להצטיידות, התעצמות ובניין הכוח, טיוב איכות כוח האדם ושדרוג ציוד. הכול במטרה להבטיח שירותי שיטור טובים וראויים לאזרחי מדינת ישראל תוך שמירה על שלומם וביטחונם של השוטרים. בנושא נתוני רכבים ונהגים פלסטינים נציין כי משטרת ישראל מבצעת פעילות אכיפה נחושה נגד נהגים המבצעים עבירות מסכנות חיים ועבירות בריונות בכביש. בכל הנוגע להעברת נתוני נהגים פלסטינאים הרי שבנתונים שהועברו למשטרת ישראל נמצאו פערי מידע ואנו פועלים מול הגורמים הרלוונטיים בנושא. באשר לשיתוף פעולה עם צה"ל נציין כי ככל שנדרש, משטרת ישראל פועלת בשיתוף פעולה עם צה"ל".

מדובר צה"ל נמסר כי "נבחנות דרכים לייעול ממשקי העבודה בין הגופים, ובפרט ביחס לקבלת מידע רלוונטי לניהול החקירה על ידי גורמי החקירה הצבאיים. בימים אלו נכתב נוהל מבצעי להסדרת חלוקת התפקידים בין משטרת ישראל לצה"ל. הנוהל יסדיר את ממשקי העבודה, חלוקת האחריות ואת העקרונות והכללים לשיתוף פעולה מבצעי מיטבי במרחב פיקוד המרכז בין הגופים בשגרה ובחירום. המשטרה הצבאית מיישמת את המלצות דוח מבקר המדינה, ופועלת בשיתוף פעולה הדוק עם משטרת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully