וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: מניין ההרוגים בתאונות עבודה כפול מבאירופה, כשלים במימוש האכיפה

10.5.2022 / 16:00

מדוח המבקר מתניהו אנגלמן עולה כי המדינה גבתה רק 5% מהקנסות על עבירות בטיחות בענף הבניה. כמו כן המדינה הגישה רק שמונה כתבי אישום - מתוך 72 תאונות קטלניות בענף. 28 מהשרות במינהל הבטיחות לא אוישו, וכן לא התווספו 7 מ-60 המשרות שעליהן סוכם עם משרד האוצר ב-2018

בווידאו: דוח המבקר על בטיחות עובדים בענף הבנייה/צילום והפקה: משרד מבקר המדינה

המדינה גבתה רק 5% מהקנסות על עבירות בטיחות, והגישה רק שמונה כתבי אישום מתוך 72 תאונות קטלניות בענף הבניה - כך עולה מדוח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן שהתפרסם היום (שלישי). בדוח שורה של נתונים על היקף התופעה וליקויים בהתמודדות משרד הכלכלה והתעשייה עמה.

לפי המבקר, מניין ההרוגים בתאונות עבודה בישראל הוא כפול מהממוצע במדינות האיחוד האירופי, יחס של 11 למאה אלף איש בירושלים, לעומת חמישה הרוגים באירופה.

המבקר מציין לטובה כי מספר המשרות המאוישות במינהל הבטיחות גדל מ-95 בינואר 2019 ל-148 בינואר 2021. אך עם זאת, עדיין 28 משרות לא אוישו, וכן לא התווספו שבע מ-60 המשרות שעליהן סוכם עם משרד האוצר ב-2018.

אתר בנייה, נתניה. ShutterStock
גבתה רק 5% מהקנסות על עבירות בטיחות. אתר בנייה בנתניה/ShutterStock
אינפו - ענף הבנייה. מתוך דוח מבקר המדינה, אתר רשמי
אינפו - ענף הבנייה/אתר רשמי, מתוך דוח מבקר המדינה

אחד הכלים המשמעותיים לאכיפת עבירות בטיחות בענף הבנייה הוא הטלת עיצום כספי. למרות זאת, מהדוח עולה כי המדינה מטילה עיצומים אבל לא גובה אותם. כך, בשנים 2020-2018 הטיל מינהל הבטיחות כ-1,350 עיצומים, בסך כ-42.7 מיליון שקלים. נכון לסוף שנת 2020 שולמו עיצומים בסך כ-2.1 מיליון שקלים, שהם כ-5% בלבד מסך העיצומים שהוטלו. עוד עלה כי מינהל הבטיחות מנהל את מערך העיצומים בין היתר על בסיס קובץ אקסל שנתוניו מוזנים ידנית למערך הגבייה, ואין לו מערכת ממוחשבת לניהול מלוא תהליך הטיפול בעיצומים, לרבות שליחתם והעברתם לגבייה.

כלי נוסף הוא חקירה פלילית, אך לפי הדוח, נכון לאוקטובר 2021 לא פעלה במינהל הבטיחות יחידה ייעודית לחקירות פליליות, ותפקידי החקירה הפלילית ניתנו למפקחים, נוסף על תפקידי הפיקוח שהם מבצעים. לטענת משרד הכלכלה והתעשיה, היחידה לא נפתחה בגלל שתקציב המדינה לא אושר בגלל מערכות הבחירות. המבקר מצביע על המספר הזעום של עבירות בטיחות שהגיעו ליחידת התביעה, רק עשרה תיקים בשנת 2021 מתוך 13 אלף צווי בטיחות שניתנו.

אתר בניה בתל אביב של חברת אשטרום שבו נהרג פועל בנפילה מגובה. המרכזים לצדק חברתי, מערכת וואלה! NEWS
המדינה מטילה עיצומים אבל לא גובה אותם. אתר בנייה בתל אביב/מערכת וואלה! NEWS, המרכזים לצדק חברתי

כמו כן, המבקר מביא נתונים של היחידה לבדיקת תאונות עבודה - פל"ס, שהוקמה בשנת 201, כחלק מהיחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית בלהב 433. היחידה חוקרת תאונות עבודה חמורות שבהן התגלה חשד לרשלנות שהסתיימו במוות או בחבלה חמורה, לשם צמצום מספר תאונות העבודה החמורות על ידי הגברת האכיפה, מניעה והרתעה.

משרד מבקר המדינה מציין לחיוב את המשטרה, מינהל הבטיחות והפרקליטות על שיתוף הפעולה בהקמת פל"ס. עם זאת, עלה כי שמונה מ-21 תיקי החקירה שנחקרו בפל"ס משנת 2019 ועד לאוגוסט 2021 הבשילו לכדי הגשת כתבי אישום, וארבעה נסגרו על ידי גופי התביעה ללא הגשת כתב אישום. זאת, לעומת 72 מקרי המוות שאירעו בענף בשנים 2020-2019.

עוד מותח המבקר ביקורת על כך שמינהל הבטיחות מרכז את נתוני התאונות הקטלניות שהתרחשו והסיבות להן ומפרסם את הנתונים בדוח השנתי שלו - אך לא מרכז נתונים לגבי יתר התאונות וכן לגבי מקרים של "כמעט נפגע" ואינו מפיק לקחים. נכון למועד בדיקת המבקר, יולי 2021, רק ארבעה קבלנים הושעו על פי נוהל ההשעיה מתוך עשרים מקרים שהועברו, ולגבי שלושה מהם הוקפאה בהמשך ההשעיה בשל בחינה מחדש של הנוהל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully