וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל: ישראל מתייחדת עם הנופלים

עודכן לאחרונה: 5.5.2022 / 14:09

ישראל מתייחדת עם נופליה ומציינת את זכרם בשורה של טקסים ברחבי הארץ. ב-11:00 נשמעה צפירה בת 2 דקות, ומיד אחריה החלו טקסי הזיכרון הממלכתיים. בנט נפגש עם בתו של עמנואל מורנו, חברו שנהרג במלחמת לבנון השנייה ואמר לה: "גם אני מתגעגע לאבא שלך"

ישראל מתייחדת היום (רביעי) עם נופליה, ומציינת את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בשורה של טקסים ואירועים ברחבי הארץ. בשעה 11:00 הבוקר נשמעה צפירת זיכרון באורך שתי דקות, ולאחריה החלו טקסי הזיכרון הממלכתיים ב-52 בתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ ובאתרי ההנצחה, וכן טקס הנחת הזרים המרכזי בהר הרצל.

מיד לאחר הצפירה, ב-11:02, חלף מעל בית העלמין הצבאי והיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל מטס מיוחד של מטוסי קרב במבנה חסר. הטקס הממלכתי לנפגעי פעולות האיבה נערך בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל. מוקדם יותר, התקיים במתחם טקס לזכר חללי משטרת ישראל ונערכה הקראת השמות בהיכל הזיכרון בהשתתפות שר הביטחון בני גנץ.

יום הזיכרון בהר הרצל  2022 04 במאי. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
הר הרצל, היום/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי
יום הזיכרון בהר הרצל  2022 04 במאי. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
הר הרצל, היום/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

בטקס הממלכתי בהר הרצל נשא ראש הממשלה בנט נאום שבו התמקד בין היתר במאבק בטרור שמפעילה איראן כלפי ישראל. לפני כן, נפגש בנט עם בתו הקצינה של קצין סיירת מטכ"ל עמנואל מורנו, חברו שנהרג במלחמת לבנון השנייה. בפתח דבריו התייחס למפגש איתה ואמר "גם אני מתגעגע לאבא שלך".

"אנחנו נכה לא רק במי שפוגע בנו ישירות, אלא גם במי ששלח את אותו, ואפילו אם הוא מרוחק אלף קילומטר מזרחה מכאן", אמר בנט. "עידן החסינות של מחוללי הטרור נגמר. משטר שמממן את הטרור, משטר שמחמש את הטרור, משטר שנותן את הפקודה לטרור לא יוכל להסתתר יותר, בפחדנות מרוחקת".

בנט ציין כי המשטר האיראני כבר "החל לשלם את המחיר, שרק יילך ויגבר". לדבריו ישראל תפעיל יותר יוזמה, תקיפות וחדשנות. "לעימות הבא, אם נידרש לו, אנחנו נחושים להגיע מוכנים ומאומנים, מפתיעים ולא מופתעים, ולהכות באויב מכה קשה וחותכת. אנחנו נמשיך להתעצם בהיקפים כאלו כך שבסופו של דבר, יום אחד, אויבינו יבינו כמה חלומם להשמידנו הוא חסר תוחלת", אמר ראש הממשלה.

במהלך נאומו, אם שכולה שהשתתפה באירוע הניפה שלט מחאה עם הכיתוב: "בנט חבר של שונאי ישראל הקים מפלגה עם תומכי טרור". במקביל, קריאות מחאה הושמעו בזמן נאומה של שרת הפנים איילת שקד בבית עלמין בפתח תקווה.

מאוחר יותר, בטקס הממלכתי לחללי פעולות האיבה, עשרות בני משפחות שכולות התפרצו בצעקות בזמן נאומו של בנט למשך דקות: "אתה נוכל, תסתום את הפה. תתבייש". אורחים אחרים הגיבו: "תשתקו".

עוד בוואלה!

"זכרו חרוט בליבנו": אחרי שהציל את תושביה, בני ברק נפרדת מאמיר חורי

לכתבה המלאה
בנט בטקס יום הזיכרון לנפגעי פועולות האיבה 04 במאי 2022. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
ראש הממשלה נפתלי בנט בטקס יום הזיכרון לנפגעי פעולות האיבה/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי
המשפחות השכולות צועקות אל עבר ראש הממשלה בנט בטקס יום הזיכרון לנפגעי פועולות האיבה 04 במאי 2022. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
משפחות שכולות צועקות אל עבר רה"מ, טקס יום הזיכרון לנפגעי פעולות האיבה/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי
המשפחות השכולות צועקות אל עבר ראש הממשלה בנט בטקס יום הזיכרון לנפגעי פועולות האיבה 04 במאי 2022. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
"אתה נוכל, תסתום את הפה. תתבייש", משפחות שכולות לעבר בנט/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי
ראש הממשלה בנט נפגש עם הבת של עמנואל מורנו ביום הזיכרון 04 במאי 2022. ביני אשכנזי, אתר רשמי
בנט ובתו הקצינה של עמנואל מורנו. הר הרצל, היום/אתר רשמי, ביני אשכנזי
עמנואל מורנו ונפתלי בנט בצעירותם. טוויטר של נפתלי בנט, אתר רשמי
בנט ועמנואל מורנו בצעירותם/אתר רשמי, טוויטר של נפתלי בנט

בנאום שנשא הנשיא הרצוג בהר הרצל הוא אמר כי המדינה מייחלת לזמנים בהם הטרור יהיה שמור לנחלת העבר. "מאז ראשית ימי היישוב היהודי בארץ ישראל, מלווה אותנו ההתמודדות עם איבתם של מי שאינם רוצים לראותנו חיים כאן. גם בחודשים האחרונים, ואפילו בשבוע הזה, השנאה והמרצחים תקפו והכו בנו ללא רחם. וגם הפעם - הטרור לא ניצח ולא ינצח".

הרצוג המשיך ופנה לבני משפחת השכול. "אנחנו מחויבים להמשיך ולספר מדור לדור את סיפור יקיריכם, שבגופם הוסיפו עוד נדבך ועוד קומה להיסטוריה של מדינתנו האהובה. אני מאמין שהקמתו של היכל ההנצחה החדש לזכר חללי פעולות האיבה, ישקף את חלקם בבניית המדינה, ואת סיפור הגבורה של עצם החיים כאן; בחירה שיש בה לעתים סיכון, ומחיר, שאותו לְהַוָּתֵנוּ שילמתם אתם", אמר.

הרצוג בטקס יום הזיכרון לנפגעי פועולות האיבה 04 במאי 2022. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
יצחק הרצוג בטקס יום הזיכרון לנפגעי פעולות האיבה/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי
הוריה של חיילת מגב הדר כהן ז"ל ביחד עם שתי ילדות שנקראו על שמה בטקס האזכרה בבית העלמין ביהוד מונוסון 04 במאי 2022. באדיבות המצולמים
הוריה של חיילת מגב הדר כהן יחד עם שתי ילדות שנקראו על שמה. יהוד, היום/באדיבות המצולמים

במקביל, שירות הביטחון הכללי ערך טקס במטה השב"כ. רונן בר, ראש השב"כ, אמר בפתח נאומו כי "אין משמעות אישית למילים 'המחיר היה שווה', ישנה משמעות לאומית. על קיר הזיכרון במטה השב"כ, 150 שמות ומאחוריהם 150 משפחות. אין משפחה בישראל שהמחיר היה שווה לה. מנגד לא יכולנו להגיע לאן שהגענו אלמלא מחיר זה".

בר המשיך: "מדינת ישראל קמה, קיימת ותתקיים קודם כל בזכות אותם אלה אשר שילמו את המחיר היקר ביותר". הוא סיפר כי אתמול העניק שלוש אותות לרכז שב"כ ולשני לוחמים, על חתירה למגע, על אומץ לב ועל סיכון חיים במסגרת פעילות הארגון בפיגוע בחדרה ותפיסת המחבל שביצע את הפיגוע בתל אביב. "בעשייתם, מנעו באופן ישיר את התרחבות משפחת השכול".

טקס זיכרון של חיל האויר בהר הטייסים 04.05.22. ראובן קסטרו
56 חללים נוספו השנה למניין הנופלים. הר הטייסים, היום/ראובן קסטרו
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בטקס הנחת דגל ישראל על קברי חללי מערכות ישראל. הר הרצל, ירושלים, 2 במאי 2022. דוברות משטרת ישראל
המפכ"ל קובי שבתאי בהר הרצל, היום/דוברות משטרת ישראל

אירוע זיכרון נוסף נערך בבית העלמין בעוספיא, שם ציינו את טקס האזכרה המרכזי לחללים הדרוזים. בבית העלמין שנוסד בראשית שנות ה-50 נערך טקס ייחודי בין היתר כיוון שבני הדת המאמינים בגלגול נשמות אינם נוהגים בדרך כלל לפקוד בתי קברות ולקיים בהם אזכרות.

במהלך הטקס השנתי, השיח' מואפק טאריף, המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, קרא פסוקים מתוך סוּרַת אל-פַאתִחַה, הפרשה הפותחת את הקוראן. את הממשלה ייצג השנה שר המשפטים גדעון סער. נציג צה"ל היה אלוף רסאן עליאן, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, את משטרת ישראל ייצג ניצב אמיר כהן, מפקד משמר הגבול.

עוד נכחו גם ראש המועצה המקומית, השגריר לשעבר בהיג' מנסור וראש המועצה המקומית השכנה, דלית אל כרמל, רפיק חלבי. כמקובל, בעת שנישאו הנאומים עמדו בני המשפחות השכולות לצד כמאה קברי יקיריהן עליהן מצבות הנושאות כתובות בערבית ובעברית. באנדרטה שלצד חלקת הקברים מונצחים כל 425 הנופלים בני העדה הדרוזית. ב-2022 נוספו כבר שלושה נופלים, בהם השוטר יזן פלאח שנהרג מכדורי מחבלים בחדרה. בסיום הטקס נורים מטחי כבוד ושרים את שירת התקווה.

גדעון סער אמר בנאומו כי "אנו חולקים יחד רגעים יפים של הישגים ונצחונות, וגם רגעים כואבים של שכול ואובדן". מאז משה רבינו ויתרו ועד עצם היום הזה, אנחנו לצדכם - אתם לצידנו. החובה והמחויבות שלנו צריכה להיגזר מאותו זיכרון. לזכור מי היה איתנו במדבר. אחת ממשימות חיי לתקן זאת". עוד אמר כי "רבים נוטים לראות את הברית בינינו כברית דמים. בְּעֵינַי העדה הדרוזית היא סמל לברית החיים בישראל. ברית של שותפות, כתף אל כתף, ברית של גאווה עצומה".

טקס זיכרון של חיל האויר בהר הטייסים 04.05.22. ראובן קסטרו
הר הטייסים, היום/ראובן קסטרו
יום הזיכרון בהר הרצל  2022 04 במאי. ראובן קסטרו
הר הרצל, היום/ראובן קסטרו

כחלק מאירועי הזיכרון, אגף משפחות הנצחה ומורשת במשרד הביטחון וההסתדרות הציונית העולמית הפיקו השנה טקס יום זיכרון היברידי מקוון, ששודר בעמוד היוטיוב של משרד הביטחון לאלפי קהילות יהודיות ברחבי העולם.

אמש, ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, נערך הטקס המרכזי ברחבת הכותל בירושלים במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג והרמטכ"ל אביב כוכבי. לאחר צפירה בת דקה, החלו עצרות הזיכרון ברחבי הארץ. לאחר מכן, החל אירוע "שרים לזכרם" בכנסת.

24,068 בני אדם מוגדרים כחללי מערכות ישראל. בשנה החולפת נוספו 56 חללים למניין הנופלים ועוד 84 נכים, שהלכו לעולמם כתוצאה מנכותם והוכרו כחללי מערכות ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully