וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפחדים לפקח ונרדמים בשמירה: משרד הבריאות הפקיר אותנו בפרשת הסלמונלה בשוקולד

עודכן לאחרונה: 1.5.2022 / 11:53

יותר משבועיים חלפו מהבדיקה הראשונית של שטראוס ועד שבכירי משרד הבריאות הגיעו למפעל הממתקים הנגוע בנוף הגליל. הציבור חייב לשאול: מה בעצם שווה הרגולטור אם הוא לא נמצא שם באופן יומיומי כדי להשגיח שהכול תקין, ואם לוקח לו כל כך הרבה זמן להתעורר?

בווידאו: ביקור בכירי משרד הבריאות במפעל שטראוס לאחר גילוי הסלמונלה במפעל/צילום: יואב איתיאל

לפני כשבוע התפוצצה פרשת הסלמונלה בשטראוס, ומאז משרד הבריאות עסוק בהתגוננות ומזעור נזקים, וכנראה שבצדק. אגף בריאות המזון במשרד הבריאות נושא באחריות כבדה, אך למעשה הוא אגף מוחלש ואין לו שום פרוטוקול עבודה מול החברות, שמעדיפות להמשיך והחליש אותו. גם בשבוע הזה ראינו איך משרד הבריאות הפקיר את הבריאות שלנו לטובת שקט תעשייתי עם החברות עליהן הוא צריך לפקח, אך מהן הוא בעיקר מפחד.

התגובה הראשונה של שר הבריאות ניצן הורביץ על המקרה אמרה כי "זו דוגמה טובה למה צריך רגולציה ומדוע המדינה צריכה לפקח, במיוחד מול תאגידים חזקים. כי אם לא נשמור - יהיה ג'ונגל". ובכן, השר - חיינו בג'ונגל תחת האחריות שלך. הרגולטור לא היה שם לפקח במקרה הטוב, ובמקרה הרע אפילו השתיק ביקורת וניסה לטאטא מתחת לשטיח את התקלות. באגף המזון של המשרד ישנם פרוטוקולי עבודה נרפים למדי, רוב האחריות היא על החברות, ואין הליך עבודה שמפרט מתי צריך לבדוק את המוצרים ומי אחראי לזרז את התוצאות במידה ויש ממצאים מדאיגים שעלולים לסכן את הציבור. ולכן הורביץ מיהר לשבח את הרגולטור, כדי שלא נבחין עד כמה אין באמת פיקוח.

מפעל שטראוס בנצרת 28 באפריל 2022. יואב איתיאל
אש וארלעי פרייס במפעל שטראוס-עלית בנצרת, בשבוע שעבר/יואב איתיאל

בואו נרד לפרטים. שטראוס הודיעו למשרד הבריאות כי מצאו ממצאים ראשוניים במוצרים שלהם כבר ביום שלישי, באמצע חול המועד. מאחר שלוקח בין ארבעה לחמישה ימים לקבל את תוצאות הבדיקות, החברה ככל הנראה ביצעה את הבדיקות במוצרים בערב חג הפסח, לכל המאוחר. אך אף אחד במשרד הבריאות לא דרש מהחברה לקבל תוצאות מהירות ככל הניתן כי היה חג, ובמשרדי הממשלה עובדים במתכונת מצומצמת. גם לאחר שכבר נודע לציבור שישנה בעיה, עד שהתקבלו תוצאות על המוצרים המוגמרים עברו עוד חמישה ימים.

עוד בוואלה!

עופרה, תחזירי את הכסף

לכתבה המלאה

כך שאם נחבר את הכל - מהרגע שהחברה בדקה את עצמה, סתם מטוב ליבה ולא מתוקף החלטת או דרישת הרגולטור, ועד הרגע שנודע בוודאות שישנה סלמונלה במוצרים ששווקו - עברו למעלה משבועיים, שבמהלכם הציבור צרך את המוצר ונחשף לסיכון מיותר. ואז, רק אז, הגיעו בכירי משרד הבריאות, ביניהם מנכ"ל המשרד נחמן אש, לבדיקה במפעל.

המידע החמור מכולם

מה שווה הרגולטור אם הוא לא נמצא שם על הרצף היומיומי כדי להשגיח ולבדוק שהכול תקין ולמעננו האזרחים? יותר מכך: מה שווה עבודת הרגולטור אם גם בשעת משבר לוקח לו שבועיים להתעורר ולהבין שישנה בעיה? נכון, משרד הבריאות עבר שנתיים קשות מאוד בגלל משבר הקורונה, ועוד מחלות שחזרות אלינו כמו הפוליו. אך אם עבודת המשרד נפגעה מכך, עלינו כציבור לדעת מכך מיד.

והמידע הקשה מכולם, והחמור מכולם, הוא שהייתה ביקורת של משרד הבריאות ב-30 למרץ במפעל המוצרים המוגמרים - שבועיים לפני שהחליטה החברה לבדוק את עצמה. משרד הבריאות מסרב לחשוף את הדוח מאותה הביקורת, אך כולנו נדרשים לשאול: האם הביקורות האלו מועילות ואפקטיביות, או שאנשי המשרד מגיעים לשם לאכול בורקס, או במקרה הזה שוקולד, רק כדי לסמן וי וללכת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully