וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורים זועמים בעקבות רפורמת הבגרויות: "לא יוצרת שינוי אמיתי"

עודכן לאחרונה: 28.4.2022 / 12:11

לאחר הודעת שרת החינוך, מורים רבים הביעו דאגה מפגיעה במקצועות ההומניים, הרעת תנאים וקושי בליווי התלמידים בהגשת עבודות החקר. בעקבות כך, הרשתות החברתיות הוצפו בתגובות עוקצניות ופריקת תסכול פומבית. "כל כך שמח שאני מורה של אחד ממקצועות האתמו"ל"

בווידאו: שרת החינוך מציגה את הרפורמה בבגרויות/צילום: לע"מ

רפורמת הבגרויות שהשיק היום (שלישי) משרד החינוך עוררה תרעומת בקרב מורים. בין היתר, הם הביעו דאגה מפגיעה במקצועות הרוח, הרעת תנאים וקושי בליווי התלמידים בהגשת עבודות החקר, וטענו כי ההסברים על אודות השינויים הצפויים מסורבלים גם למי שעתיד להוציא אותם לפועל. הרשתות החברתיות הוצפו בתגובות עוקצניות ופריקת תסכול פומבית.

עמוד הפייסבוק "מימים של מורים" העלה לעג לרפורמה בסדרת פוסטים שהעלה. "כל כך שמח שאני מורה של אחד ממקצועות האתמו"ל", נכתב באחד מהם, כבדיחה על התגאות משרד החינוך ב"חיזוק" מקצועות המח"ר - מדעי החברה והרוח - במסגרת התכנית החדשה.

תלמידים במהלך בחינת בגרות במתמתיקה. אבשלום ששוני, פלאש 90
"אני מאוד סקפטי, לא מאמין שזה ייצא לפועל"/פלאש 90, אבשלום ששוני

בפוסט אחר, עלה צילום מסך מדפי ההסבר על הרפורמה, בו נכתב על העבודה המסכמת שיכתבו התלמידים בהיסטוריה, ספרות, אזרחות ותנ"ך כי "השאלה של נושא העבודה תבחן בכל אחד מארבעת תחומי הדעת, כשהיא תדרוש מהתלמידים להתייחס לטקסטים תוך שימוש בשורה של מיומנויות, בהם: אוריינות שפתית, חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, אוריינות דיגיטלית, אוריינות מידע, מסוגלות עצמית, מעורבות קבוצתית ויכולת פרזנטציה. העבודה תלווה על ידי כל ארבעת המורים של תחומי הדעת, כשכל מורה ילווה את פרק תחום הדעת שלו. את תהליך העבודה של כל ארבעת המורים יתכלל מורה שיוגדר 'מוביל מחר'ס כל תלמיד, בנפרד, יכתוב פרק מסכם לעבודה, המביע את עמדתו לאור המקורות שמהם למד". לצד צילום המסך כתבו מפעילי העמוד: "החלום שלי הוא לפגוש את מי שכתב את הטקסט הגאוני הזה".

המורים לא פספסו את ההזדמנות לעקוץ בתגובות. "אני רוצה את מה שהוא לוקח (לשעות שהייה כמובן)", כתבה אחת המורות, ואחד אחר הזכיר כי "1 באפריל כבר היה". מורים נוספים הגיבו "'מוביל מחר' זה כי כשהתלמיד יבקש עזרה יגידו לו תבוא מחר" ו"האיש הזה כנראה מעולם לא פגש במורה. או תלמיד. או מישהו מחוץ למשרד שלו בירושלים", ומתחו ביקורת על ההחלטה להחליף את הבחינות החיצוניות בעבודות, שלדבריהם עשויה לפתוח שוק שחור" של העתקות: "תרגום: כל תלמיד יגיש שקף פאוורפוינט בכתב דויד בולד גודל 72 ורקע מגוגל בו יעתיק פסקה אקראית מוויקיפדיה עם משפט מסכם באדום - 'לדעתנו התחממות גלובלית זה רע'"

השתלמות מנהלי אגפי חינוך ברשויות המקומיות, באילת 21 בפברואר 2022. אודי פורטל, אתר רשמי
"אם כבר רפורמה, תעשו עד הסוף". יפעת שאשא-ביטון/אתר רשמי, אודי פורטל

מנגד, היו מורים שהביעו דעה מורכבת יותר, ורבים מהם הבהירו שאינם מתנגדים למטרת המהלך של משרד החינוך. "אני מאוד סקפטי, לא מאמין שזה ייצא לפועל ואם ייצא בטעות לפועל, בטח יצא בחופזה ובצורה גרועה. יחד עם זאת - ברעיון הכללי (ביטול בגרויות וכתיבת עבודות) אני תומך", הסביר אחד מהם. "הבעיה העיקרית בה - היא לא יוצרת שינוי אמיתי וכולל, היא רק יוצרת חוסר יוקרה ו'אפליה' כלפי המקצועות הללו. אם כבר רפורמה, תעשו עד הסוף, כולל בקודש הקודשים של מתמטיקה אנגלית שפה", הוסיף מורה נוסף.

ארגון המורים הבהיר עם פרסום פרטי הרפורמה כי עמדתו השלילית לא השתנתה. "אין הסכמות בין ארגון המורים ובין משרד החינוך לגבי הרפורמה המוצעת על ידי שרת החינוך בנושא בחינות הבגרות במקצועות המח"ר, וזאת בגלל התנגדות של משרד האוצר. התנגדותו של האוצר מצביעה כאלף עדים על כוונתם לפגוע במקצועות ההומניים ובציבור המורים", מסרו, ואיימו לנקוט בצעדים למניעת יציאתה לפועל. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון התייחסה לטענה במסיבת העיתונאים, והבהירה כי תנאי העסקת המורים לא ייפגעו.

מוקדם יותר היום משרד החינוך פרסם את פרטי הרפורמה. במסגרת התוכנית, שהציגה שרת החינוך שאשא ביטון, הבחינות בארבעה מקצועות הרוח: היסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות - יומרו לעבודה מסכמת בקבוצות שתיבדק על ידי בית הספר ובוחנים חיצוניים. יתר המקצועות - מתמטיקה, אנגלית, שפה ומקצוע מדעי - יישארו בבחינה חיצונית.

התוכנית תחל לפעול משנת הלימודים הבאה תשפ"ג בקרב תלמידי כיתות י'. תלמידי כיתות יא' ו-יב' של תשפ"ג ותלמידי כיתות יב' של תשפ"ד, ימשיכו במתכונת הנוכחית של הבגרויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully