וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוטר שירה למוות באיאד אל-חלאק: "פעלתי לפי הנהלים ומה שלימדו אותי כדי להציל חיים"

עודכן לאחרונה: 27.4.2022 / 13:29

שוטר מג"ב שירה והרג לפני כשנתיים את אל-חלאק, תושב מזרח ירושלים בעל צרכים מיוחדים, הופיע בסרטון יחד עם הוריו, במסגרת קמפיין בו פתחה המשפחה לקראת חידוש משפטו. "לקחו לוחם עם מוטיבציה ורוצים לזרוק אותו לכלא עם רוצחים ועבריינים"

בווידאו: סרטון התומך בשוטר שירה באיאד אל חלאק בהשתתפות הלוחם, בני משפחתו ואנשים עם מוגבלות/צילום והפקה: קמפיין "לוחם לא פושע"

שוטר מג"ב שירה למוות באיאד אל-חלאק, תושב מזרח ירושלים בעל צרכים מיוחדים, הסביר, לראשונה בקולו, כי פעל ביום המקרה, לפני כשנתיים, על פי הנהלים. "פעלתי לפי מה שלימדו אותי כדי להציל חיים", אמר השוטר בסרטון שפרסמה משפחתו במסגרת קמפיין חדש שפתחה בו לקראת משפטו, הצפוי להתחדש בעוד כשבועיים, בו הוא נאשם בהמתה בקלות דעת.

"הדבר שהכי חשוב לי זה להגן על המדינה ולשמור על הביטחון", אמר השוטר, ששמו ותמונתו אסורים בפרסום. "קיבלתי דיווח על מחבל חמוש. רק בדיעבד הסתבר שמדובר באוטיסט. אף אחד לא ידע, גם אני לא יכולתי לדעת". בני משפחתו שהשתתפו אף הם בסרטון שיתפו כי הם מאוכזבים מהתנהלות המדינה מאז המקרה. "לקחו לוחם עם מוטיבציה אדירה, שרצה רק למנוע פיגוע ורוצים להפוך אותו לפושע, לזרוק אותו לכלא עם רוצחים ועבריינים".

משפטו של השוטר נפתח לפני חודשיים בבית המשפט המחוזי בירושלים, אליו הגיעה משפחתו של אל-חלאק, וגם משפחתו של השוטר היורה שהגיעה לתמוך בו. מחוץ לבית המשפט נערכה הפגנת מחאה של משפחתו של אל-חלאק ותומכיה, בדרישה כי ימוצה הדין עם השוטר שירה בו למוות. לפני הדיון התמוטטה אמו של אל-חלאק, רנא, לאחר שמפגיני ימין בראשות ח"כ איתמר בן גביר התעמתו איתה מחוץ לבית המשפט תוך שהם צועקים עליה "את פושעת", וקוראים קריאות תמיכה בשוטר: "לוחם, לא פושע", שזהו שמה של קבוצת התמיכה בפייסבוק שפתחה משפחתו של השוטר למענו.

לוחם מג"ב נפצע בינוני בפיגוע דריסה סמוך לקלנדיה, 14 באוקטובר 2021. דוברות משטרת ישראל
"הדבר שהכי חשוב לי זה להגן על המדינה ולשמור על הביטחון". שוטר מג"ב בקלנדיה/דוברות משטרת ישראל

אל-חלאק, בן 32, נורה כשהיה בדרכו מביתו בוואדי ג'וז למוסד לבעלי צרכים מיוחדים שבו למד בעיר העתיקה. שוטרים קראו לו לעצור, אך אל-חלאק, שלא הבין את בקשתם, נמלט ונורה למוות כשהגיע למתחם אשפה ללא מוצא.

לפי כתב האישום, בבוקר ה-30 במאי 2020, ימי גל הקורונה הראשון, עשה איאד אל-חלאק את דרכו למקום עבודתו בעיר העתיקה בירושלים, כשהוא עוטה מסיכה כירורגית על פניו וכפפות שחורות לידיו. אחד השוטרים הכריז ברשת הקשר המשטרתית על הימצאותו של מחבל בזירה וכך החל מרדף גלוי אחריו, אליו הצטרפו בהמשך גם השוטר הנאשם בהמתה ומפקדו, תוך כדי שהם קוראים לו בעברית וערבית לעצור ולהזדהות. אל-חלאק לא עצר והמשיך במנוסתו.

בתגובה, תוך כדי המרדף, ירה המפקד לעבר רגליו של איאד שני כדורים שלא פגעו בו. כמה שניות לאחר מכן פנה אל-חלאק למתחם אשפה סגור בו נכחו עובד ניקיון, עובד ווקף ואישה נוספת אותה הכיר היכרות מוקדמת. הנאשם ומפקדו נכנסו למתחם בעקבותיו של איאד. בעודו עומד מולם, כשאל-חלאק עם גבו אל הקיר, ביצע לעברו הנאשם ירי. כתוצאה ממנו נפגע איאד בבטנו התחתונה ונפל ארצה. מיד לאחר הירי נכנסו שני השוטרים למתחם, כשאחד מהם פנה אל אל-חלאק בערבית ושאל אותו היכן נמצא האקדח.

איאד אל-חלאק, תושב מזרח ירושלים בעל צרכים מיוחדים שנחשד בשוגג שנשא נשק ונורה למוות על ידי שוטרים בעיר העתיקה. ללא, אתר רשמי
נורה כשגבו אל הקיר. אל-חלאק/אתר רשמי, ללא
המקום בו נורה למוות הצעיר בעל הצרכים המיוחדים בעיר העתיקה בירושלם, 30 במאי 2020. מאיה הורודניצ'אנו
"רק בדיעבד הסתבר שמדובר באוטיסט". חדר האשפה בו נורה למוות אל-חלאק/מאיה הורודניצ'אנו

אל-חלאק לא עצר והמשיך במנוסתו. בתגובה, תוך כדי המרדף, ירה המפקד לעבר רגליו של איאד שני כדורים שלא פגעו בו. כמה שניות לאחר מכן פנה אל-חלאק למתחם אשפה סגור בו נכחו עובד ניקיון, עובד ווקף ואישה נוספת אותה הכיר היכרות מוקדמת. הנאשם ומפקדו נכנסו למתחם בעקבותיו של איאד. בעודו עומד מולם, כשאל-חלאק עם גבו אל הקיר, ביצע לעברו הנאשם ירי. כתוצאה ממנו נפגע איאד בבטנו התחתונה ונפל ארצה. מיד לאחר הירי נכנסו שני השוטרים למתחם, כשאחד מהם פנה אל אל-חלאק בערבית ושאל אותו היכן נמצא האקדח.

אל-חלאק, שהיה פצוע כתוצאה מהירי הראשון, התרומם מעט, הצביע לעבר האישה אותה הכיר ומלמל דבר מה. לפיכך, פנה אחד השוטרים אל אותה אישה ושאל אותה "היכן נמצא האקדח?". האישה השיבה "איזה אקדח?". במקביל למענה שלה, ועל אף שאל-חלאק היה על הארץ כשהוא פצוע כתוצאה מהירי הראשון, לא החזיק בידיו דבר ולא ביצע דבר שהצדיק זאת, ירה הנאשם יריה לעבר פלג גופו העליון שגרמה למותו.

הפגנת מחאה על מותו של איאד אל-חלאק במושבה הגרמנית, חיפה, 2 ביוני 2020. יואב איתיאל
הפגנת המחאה על הרג איאד אל-חאלק בחיפה/יואב איתיאל

לאחר המקרה התקיימו הפנות מחאה רבות התומכות באיאד אל-חאלק בדרישה לחשוף את תיעוד מצלמות האבטחה מזירת הירי, למצות את הדין עם השוטרים שירו בו למוות, וכן לשנות את הוראות הפתיחה באש של כוחות צה"ל והמשטרה.

"אנחנו מודים לכל מי שתומך בנו. מרגש לקבל חיבוק מאנשים עם מוגבלות - הם מבינים היטב שעשו לו עוול. הבן שלנו לא ירה לעבר אוטיסט, אלא לעבר מחבל, זה מה שעמד לנגד עיניו. אנחנו נמשיך ונלחם שינקו את שמו". מסרה משפחתו של השוטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully