וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתה בקלות דעת: כתב אישום הוגש נגד השוטר שירה למוות באיאד אל-חלאק

עודכן לאחרונה: 17.6.2021 / 17:41

בכתב האישום שהוגש בידי מח"ש נכתב כי מאפיינים מסוימים בהתנהגותו של אל-חלאק עוררו את חשדם של השוטרים שהחשיבו אותו בטעות למחבל וירו לעברו. "למרות שאל-חלאק היה על הארץ, פצוע מהירי הראשון, ולא החזיק דבר בידיו - ירה הנאשם לעבר פלג גופו העליון וגרם למותו"

המחלקה לחקירות שוטרים הגישה היום (חמישי) כתב אישום נגד שוטר מג"ב בגין המתה בקלות דעת של איאד אל-חלאק, בעל הצרכים המיוחדים. לפי כתב האישום, מאפיינים מסוימים בהתנהגותו של אל-חלאק עוררו את חשדם של שני השוטרים שהוצבו במקום ושהחשיבו אותו בטעות למחבל שהגיע במטרה לבצע פיגוע.

כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד ליאת יונניאן וקרן לביא, מגולל את מהלך האירועים שהובילו לאירוע הטראגי. בשעות הבוקר המוקדמות עשה איאד אל-חלאק את דרכו למקום עבודתו בעיר העתיקה בירושלים, כשהוא עוטה מסיכה כירורגית על פניו וכפפות שחורות לידיו. אחד השוטרים הכריז ברשת הקשר המשטרתית על הימצאותו של מחבל בזירה וכך החל מרדף גלוי אחריו, אליו הצטרפו בהמשך גם הנאשם בהמתה ומפקדו, תוך כדי שהם קוראים לו בעברית וערבית לעצור ולהזדהות.

איאד אל-חלאק, תושב מזרח ירושלים בעל צרכים מיוחדים שנחשד בשוגג שנשא נשק ונורה למוות על ידי שוטרים בעיר העתיקה. ללא, אתר רשמי
"למרות שאל-חלאק היה פצוע על הארץ, ירה הנאשם בפלג גופו העליון". אל-חלאק/אתר רשמי, ללא

אל-חלאק לא עצר והמשיך במנוסתו. בתגובה, תוך כדי המרדף, ירה המפקד לעבר רגליו של איאד שני כדורים שלא פגעו בו. כמה שניות לאחר מכן פנה אל-חלאק למתחם אשפה סגור בו נכחו עובד ניקיון, עובד ווקף ואישה נוספת אותה הכיר היכרות מוקדמת. הנאשם ומפקדו נכנסו למתחם בעקבותיו של איאד. בעודו עומד מולם, כשאל-חלאק עם גבו אל הקיר, ביצע לעברו הנאשם ירי. כתוצאה ממנו נפגע איאד בבטנו התחתונה ונפל ארצה. מיד לאחר הירי נכנסו שני השוטרים למתחם, כשאחד מהם פנה אל אל-חלאק בערבית ושאל אותו היכן נמצא האקדח.

אל-חלאק, שהיה פצוע כתוצאה מהירי הראשון, התרומם מעט, הצביע לעבר האישה אותה הכיר ומלמל דבר מה. לפיכך, פנה אחד השוטרים אל אותה אישה ושאל אותה "היכן נמצא האקדח?". האישה השיבה "איזה אקדח?". במקביל למענה שלה, ועל אף שאל-חלאק היה על הארץ כשהוא פצוע כתוצאה מהירי הראשון, לא החזיק בידיו דבר ולא ביצע דבר שהצדיק זאת, ירה הנאשם לעבר פלג גופו העליון אשר גרם למותו.

עוד בוואלה!

סיכמו לרצוח יהודים: 3 תושבי יפו הואשמו בהשלכת בקבוק התבערה שפצע קשה את בן ה-12

לכתבה המלאה
הפגנה מול משרדי מח"ש בירושלים במחאה על אלימות משטרתית ועל ההתנהלות בתיק חקירת מותו של איאד אל-חלאק. 30 ביולי 2020.. ללא, אתר רשמי
השוטר היורה הואשם בסעיף המתה בקלות דעת. הפגנות "צדק לאיאד"/אתר רשמי, ללא

עוה"ד ליאת יונניאן וקרן לביא מהמחלקה לחקירות שוטרים מסרו כי "מדובר באירוע קשה ומצער שגרם למותו של צעיר בעל צרכים מיוחדים. ההחלטה על העמדתו לדין של השוטר היורה התקבלה לאחר בחינה מעמיקה של חומר הראיות, שקלול מכלול נסיבות האירוע והטענות שנשמעו בהליך השימוע של השוטר. הירי שביצע השוטר לעבר אל-חלאק ז"ל התרחש כאשר המנוח לא החזיק דבר בידיו ולא ביצע פעולה שהצדיקה את הירי לעברו. השוטר ירה לעברו תוך שהוא נוטל סיכון בלתי סביר שהוא יגרום למותו ולכן נמצא, כאמור, כי יש מקום להעמידו לדין".

עורכי דינו של הלוחם, עו"ד אפרת נחמני-בר, עו"ד שרון זגגי-פנחס ועו"ד אלון פורת מסרו כי "מדובר בעיננו בהחלטה אומללה, ובטעות קשה בשיקול הדעת של מח"ש. הדבר רק מוכיח את שאמרנו מלכתחילה: דעתם של גורמי מח"ש היתה מנויה וגמורה להגיש כתב אישום כנגד החייל והשימוע היה למראית עין בלבד ומן הפה אל החוץ".

לדבריהם, "ההחלטה מעידה על חוסר הבנה מוחלט של מח"ש בנוגע לאירועים מבצעיים ונתק מוחלט מהשטח. מצב שבו לוחם פועל בתום לב באירוע מבצעי ומוצא עצמו על ספסל הנאשמים הוא מצב בלתי נסבל. השלכות הרוחב של החלטות שגויות כאלה יכולות להיות קשות והן ירתיעו לוחמים שיעדיפו לא לפעול ולא לחתור למגע מפחד שיעמדו לדין".

בסביבת הלוחם נשמעה ביקורת חריפה גם על העובדה שמח"ש הזדרזו להודיע על הגשת כתב האישום ללוחם במקביל להודעה לתקשורת, וזאת מבלי לתת למפקדיו ולמשפחתו אפילו שהות מינימלית להתמודד עם המצב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully