וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחות יריבות הכריזו על "הפסקת אש" ברהט; ראש העיר: "האלימות - טרור ממדרגה ראשונה"

עודכן לאחרונה: 25.4.2022 / 9:20

פאיז אבו סהיבאן הביע תקווה בריאיון ל-103 כי המשטרה תצליח להתמודד עם הפשע בעיר. "אם ברהט יש פשע, זה יזלוג בסוף לשכנים שלנו - לבאר שבע, לאופקים ולנתיבות. אנחנו לא רוצים את זה". בעקבות תיווך בין שתי חמולות, הוסכם על שביתת נשק למשך עשרה ימים

בווידאו: ירי בבית קפה ברהט/שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

ראש עיריית רהט פאיז אבו סהיבאן אמר הבוקר (שני) כי האלימות בעירו היא בגדר "טרור ממדרגה ראשונה". בריאיון לגולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, ברקע האירועים האחרונים בעיר, הוא הדגיש כי "אין הבדל בין תל אביב לבין רהט. ירו על אנשים שישבו בתוך בתי קפה, אנשים חפים מפשע, אין להם אפילו שבריר של משהו בתוך הסכסוך הזה".

בדבריו הוא התייחס לירי אתמול לעבר שני בתי עסק ברהט, בהם בית קפה מקומי הסמוך להיכל התרבות בעיר. המשטרה פתחה בחקירה ועצרה 11 חשודים ונתפסו מספר כלי נשק מסוג M-16 שהוסלקו בגן ילדים. בהמשך היום, חודש הירי בעיר לעבר בית מגורים, בעקבות סכסוך משפחות, ולאחר מכן צעיר כבן 20 נפגע קשה אחרי שנדקר.

אתמול בלילה נערכה הודנא לעשרה ימים בין חמולת אל-בחירי לבין חמולת אל-עוברה ברהט, במטרה להפסיק את האש בעיר. מי שגישר בין הצדדים הוא שיח מוכר מחמולה אחרת, ובעיר מקווים שעד לסוף התקופה יגיעו הצדדים להבנות.

השייח אחמד אל הוזייל, יוזם ההודנא, הביע ביטחון שהפסקת האש תישמר. "בוודאי שזה יחזיק מעמד, בין שתי החמולות הללו לא יהיו יריות בשבוע הקרוב", הוא אמר, "הגענו למצב שמשטרה ישראל לא קיימת ברהט לצערי הרב. אין ביטחון לציבור בעיר והם מתעסקים בדברים אחרים".

ראש עיריית רהט פאיז אבו סייהבן, 9 פברואר 2021. ראובן קסטרו
"זה טרור ממדרגה ראשונה". ראש עיריית רהט פאיז אבו סהיבאן/ראובן קסטרו

"המצב מאתמול אחר הצהריים כבר שקט", אמר בריאיון. "המשטרה נכנסה לפעולה אינטנסיבית בעניין האנשים שחשודים בירי. אני מקווה שהשקט יימשך, זה מה שהובטח לי על ידי מפכ"ל המשטרה שביקר אמש ברהט. הוא הבטיח שהמשטרה תנקוט ביד קשה מול מפרי החוק והעבריינים שמשתמשים בנשק חם ויורים לכל עבר".

הוא אמר כי בעיניו הרקע לירי הוא ניסיון לסחיטת דמי חסות, שנעטף כביכול בתירוץ מסורתי. "אנחנו מדברים בהתחלה פרוטקשן, חסות שבאו לקבל ממי שזכה בהפעלת 'קפה קפה' ברהט. כשהוא [בעל בית העסק] סירב, ריססו את בית הקפה שלו. אחר כך אמרו: 'ריססנו את בית הקפה בגלל שהוא מעסיק צעירות בדואיות כמלצריות וזה אסור על פי המסורת הבדואית'. הם עטפו את הפרוטקשן הזה במשהו מסורתי וזה לא נכון".

האזינו לריאיון המלא ב-103FM

"התפתח ריב בין שתי משפחות - משפחת בעל בית הקפה והמשפחה השנייה, וזה התחיל להתגלגל", הוסיף. "אני לקחתי את אשתי ואת הילדים שלי למחרת ועשינו סעודת איפטאר ליד בית הקפה שירו עליו, על מנת להוכיח להם שאין להם מה לעשות פה ואין להם מה לחפש. לנו יש אחריות, אני לא מתנער מזה".

מה אתה עושה עם האחריות הזאת?

"אנחנו עושים הרבה הסברה. המפכ"ל אמר לי, 'מי שנושא נשק, יורה על כוחות הביטחון ועל תושבי רהט - דמו בראשו, תוריד אותו על הרצפה ולא יקום אחר כך עד יום הדין'. אין לנו ממשלה אחרת. אין לנו מפכ"ל אחר, אז אנחנו חייבים להיות בחסות שני הגופים האלה - הגוף המחוקק והגוף המבצע - אנחנו סומכים על המשטרה שתעשה את העבודה שלה. בכל ארגון יש ירידות ועליות. המשטרה עושה פעולות, עושה סיורים בתוך השכונות וזה מרגיע את התושבים".

רהט  9 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
"לנו יש אחריות, אני לא מתנער מזה". רהט/ראובן קסטרו

אתם יודעים מי אלה האנשים שבאים לדרוש פרוטקשן?

"כן, עצרו את רובם. אנחנו מקווים שיחזור השקט לעיר. מאתמול אחר הצהריים לא היו יריות בכלל. מקווים להשלים גם את היום הזה בלי יריות".

האימא של הנערה שנפצעה אתמול אומרת, 'מה אפשר לומר למקבלי ההחלטות? הם כנראה חושבים שהערבים יחסלו את עצמם', גם אתה חושב ככה?

"אין לשפוט אדם בשעת צערו. רהט לא מופקרת, היא נמצאת במדינת ישראל, ואם ברהט יש פשע, זה יזלוג בסוף לשכנים שלנו - לבאר שבע, לאופקים ולנתיבות - אנחנו לא רוצים את זה, אנחנו רוצים שמשטרת ישראל תטפל בזה בצורה טובה".

מה שלום הנערה בת ה־14 שנפגעה אתמול?

"היא בסדר, כבר יצאה מכלל סכנה".

דיברת עם המשפחה? עם האימא?

"היום אני אבקר אותם בסורוקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully