וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתיאום עם לפיד ובנט: רע"ם תקפיא את החברות בקואליציה

עודכן לאחרונה: 17.4.2022 / 22:24

מועצת השורא התכנסה לישיבת חירום עקב המהומות בהר הבית, והחליטה להקפיא זמנית את חברות המפלגה הערבית בכנסת, אך אין למהלך משמעות אופרטיבית עד שובה של הכנסת מפגרה. באופוזיציה מתכוונים לנצל את המשבר, כדי להגביר את הלחץ על ח"כים בימינה ותקווה חדשה

אוטובוס שנרגם באבנים בדרכו לכותל המערבי בירושלים. 17 באפריל 2022/סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

ברקע המהומות בהר הבית, מועצת השורא של התנועה האסלאמית התכנסה היום (ראשון) לדיון חירום, והחליטה להקפיא את חברותה של רע"ם בקואליציה, כדי להוריד את הלחצים הפנימיים בחברה הערבית, אך לא לנתק סופית את שיתוף הפעולה. עם זאת, מדובר במהלך סמלי ללא משמעות אופרטיבית עד שובה של הכנסת מפגרה. הצעד מתואם עם ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, שקיים שיחות עם יו"ר רע"ם מנסור עבאס ובכירי מפלגתו בימים האחרונים.

בפוסט שפרסמה התנועה האסלאמית בפייסבוק נכתב כי היא קוראת לישראל "לרסן את הקבוצות הקיצוניות היהודיות המנסות להצית את האזור למטרות פוליטיות ודתיות, ולעצירת התקפות המתפללים". עוד מעריכים בקואליציה כי מאחר והמשבר סביב הר הבית מתרחש בזמן פגרת הכנסת, עד החזרה לפעילות מלאה הרוחות יירגעו והיחסים עם רע"ם יוכלו לשוב לסדרם. בשיחות עם בכירי הקואליציה בימים האחרונים עבאס הבהיר שאינו רוצה לפרוש, ויש הבנה משותפת שרע"ם צריכה להוריד את הלחץ עד יעבור זעם. מנגד, באופוזיציה מתכוונים להשתמש במשבר, כדי ללחוץ על ח"כים בימינה ותקווה חדשה לפרוש מהקואליציה ולהצטרף לח"כ עידית סילמן, שפרשה לפני כשבועיים מהקואליציה.

בכירים ברשימה המשותפת מתחו הערב ביקורת על יו"ר רע"ם, ומהלך ההקפאה. "זה מעשה ליצנים נואשים. עליהם להקפיא את הבושות שלהם ולהתפטר מהאסון אליו דחפו את החברה הערבית", מסרו הבכירים. "אין כזה דבר הקפאת חברות בכנסת. הליצנים האלה אפילו לא התפטרו מהקואליציה שפוגעת במסגד אל-אקצא. רע"ם בלוף".

מנסור עבאס בדיון על המצב הביטחוני, מליאת הכנסת, 6 באפריל 2022. ראובן קסטרו
יקפיא את החברות בקואליציה. מנסור עבאס/ראובן קסטרו

בהודעתה הרשמית של רע"ם נכתב כי היא משעה את חברותה בקואליציה ובכנסת במחאה על "המשך ההתקפות באל-אקצא", ובנוסף קראה לרשימה המשותפת לנקוט בצעדים דומים. "אנחנו מוכנים לקבל החלטה גם לגבי התפטרות קולקטיבית של המפלגות הערביות מהכנסת", נכתב. "החלטות אלו מגיעות לאחר אכזבה מהטיפול הממשלתי בנושא ירושלים ואל-אקצא, ומהמתקפה הבוטה על החלטות בינלאומיות ונורמות מבוססות".

מוקדם יותר היום פרצו בירושלים חיכוכים רבים ברקע תפילות הרמדאן ועליית יהודים להר הבית בחול המועד. צעירים פלסטינים יידו אבנים על אוטובוסים שהיו בדרכם לכותל המערבי. שבעה נוסעים נפצעו באורח קל, בהם בת 13 שנפגעה בראשה.

שוטרים ולוחמי מג"ב עצרו עד כה 18 חשודים. בין העצורים, ארבעה בחשד ליידוי אבנים לעבר אוטובוסים, ארבעה בגין זריקת אבנים מגגות, שניים בגין תקיפת שוטרים ועוד כמה בגין תקיפה של עוברי אורח והפרת הסדר הציבורי.

בעקבות המהומות בירושלים, ראש הממשלה נפתלי בנט קיים הערכת מצב והנחה לתגבר את האבטחה באוטובוסים שנוסעים לכותל המערבי ולעיר העתיקה. "כוחות הביטחון ממשיכים לקבל מהדרג המדיני יד חופשית לכל פעולה שתעניק ביטחון לאזרחי ישראל", אמר בדיון שבו הוצגו לו על ידי גורמי ביטחון עיקרי תמונת המצב המודיעינית והפעילות המבצעית במוקדים השונים.

מהומות בהר הבית, 15 באפריל 2022. רויטרס
מהומות בהר הבית. 15 באפריל/רויטרס

מטעם הליכוד נמסר כי "כשיהודים אינם יכולים ללכת בביטחה בלב ירושלים בחג הפסח, בשעה שניתן להקים לאלתר ממשלת ימין חזקה, ישנם חברי כנסת בקואליציה שנבחרו בקולות הימין שמבינים שהממשלה הזאת סיימה את דרכה ושהניסיון של בנט ולפיד ולפיד להיאחז בכיסאותיהם הוא פתטי וחסר סיכוי. אותם חברי כנסת אינם מוכנים להמשיך ולתלות את ביטחון ישראל בהחלטות מועצת השורא של האחים המוסלמים ובממשלה חלשה שאיבדה את הרוב בכנסת. בעוד נפילת הממשלה היא רק עניין של זמן קצר, ביטחון ישראל היא משימתנו לדורות. אין מקום לדחיות נוספות - חייבים להקים מיד ממשלת ימין חזקה שתחזיר את השקט והביטחון לאזרחי ישראל".

בכיר התנועה האסלאמית השיח' ד"ר מוחמד סלאמה חסן קרא הבוקר למפלגת רע"ם לפרוש מהקואליציה בעקבות התקריות האחרונות בהר הבית, ובראשן העימותים בין הפלסטינים לכוחות הביטחון במקום ביום שישי. "הקואליציה תוקפת את קודש הקודשים שלנו בפלסטין", אמר. "אלוהים לא מקשיב לממשלה שתוקפת באמצעות המשטרה ילדים, נשים, קשישים, צעירים, עיתונאים, שומרי סף ועובדים".

שיח' אבו עלי הוא יריב של עבאס בפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, וכבר אינו חלק ממועצת השורא. על כן, לקריאות שלו אין משמעות רבה. עם זאת, עבאס נמצא תחת לחצים כבדים בימים אלה על רקע הקורה בהר הבית. ‏ביום שישי אמר כי "המשך הפגיעה במסגד אל-אקצא הוא קו אדום עבורנו ועבור יציבות הקואליציה". עוד הוסיף כי "בעניין של מסגד אל-אקצא אין שיקול פוליטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully