וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון קבע: משפחות קורבנות פיגועים יוכלו לתבוע פיצויים מהרשות הפלסטינית על תשלום למחבלים

עודכן לאחרונה: 10.4.2022 / 17:53

בית המשפט החלט כי תשלום הרשות לאסירים ביטחוניים ולבני משפחותיהם מהווה אישור מחדש לביצוע הפיגוע, ועל כן, משפחות נפגעים ונרצחים יכולות לדרוש מהרשות פיצוי כספי. אחד ממגישי העתירה הוא עו"ד מאיר סחיווסחורדר שמשפחתו נהרגה בפיגוע: "זו מלחמה שאני מנהל 21 שנה"

בית משפט העליון קבע היום (ראשון) כי תשלום כספים על ידי הרשות הפלסטינית לאסירים ביטחוניים ולבני משפחותיהם מהווה "אישרור" לפיגועים, שמבצעיהם משתכרים על ידי הרשות. משמעות ההחלטה היא שמשפחות נרצחים ונפגעים מפיגועים יוכלו לתבוע את הרשות הפלסטינית ולדרוש פיצויים כספיים.

מדובר בפסק דין בעניין ארבע תביעות שהוגשו נגד הרשות לבית משפט המחוזי ירושלים נגד הרשות על ידי משפחות הנפגעים בפיגועים רצחניים שאירעו בירושלים בין השנים 2001-2002. אולם התביעות נדחו בשנת 2019 תוך קביעה שהתשלומים שהרשות מעבירה אינם מהווים אישרור לכך שהפיגועים נעשו בשליחותה.

עו"ד מאיר סחיווסחורדר ממגישי העתירה לעליון ומי שאיבד את הוריו, אחותיו ואחיו בפיגוע הרצחני במסעדת סבארו בירושלים השנת 2001 , הגיב להחלטה ואמר כי "זו מלחמה שאני מנהל 21 שנה, בא לא לצרוח מאושר, בית משפט העליון בתקופה כזו של פיגועים שעמדה בפניו השאלה המאוד מהותית של תשלום משכורות למחבלים. כשהרשות הפלסטינית ניסתה לטעון שזה תשלומים סוציאליים אפילו השופט עמית והשופט גרוסקופף שישבו שם התעצבנו, ושאלו האם גם לבנים של סוחרי סמים ולמשת"פים של ישראל אתם גם כן משלמים תשלומים סוציאליים כאלה נדיבים".

זירת פיגוע ברחוב דיזנגוף תל אביב, 7 באפריל 2022. ראובן קסטרו
שמשפחות הנרצחים ונפגעים יוכלו לדרוש פיצויים כספיים מהרשות, פיגוע הירי בתל אביב/ראובן קסטרו

עוד הוסיף סחיווסחורדר ואמר כי "הנה עוברת חצי שנה וחבר הכנסת גבי לסקי ויאיר גולן מבולבלים לגמרי. הם באמת חושבים שתשלום של עשרת אלפים שקלים,שעבורם שזה סכום עתק ואפילו אנחנו יתומים משני הורים לא מקבלים סכום כזה בחודש, הם חושבים שזה תשלומים סוציאליים, אז הנה בית משפט העליון מוציא את זה החוצה כדי לפחות למנוע את הבלבול הזה בעם. לשלם משכורת למחבלים פירושו לקחת אחריות על הפיגוע טרור".

נשיאת ארגון שורת הדין, עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר: "פסק הדין התקדימי של בית המשפט העליון אינו תורם דבר למלחמה בטרור או לעשיית צדק עם הקורבנות. אמנם בית המשפט פסק שתשלום משכורות לאסירים או למשפחות של המחבלים המתאבדים מטיל אחריות על הרשות ומחייב אותה בתשלום פיצויים לקורבנות, אך הבעיה היא שמדובר בפיצויים נזקיים שמתקזזים עם התגמולים שמקבלים הקורבנות מהביטוח הלאומי. לרוב, דמי התגמולים גבוהים מהנזקים הישירים. כך שקורבנות הטרור לא יממשו את פסק הדין כנגד הרשות, אלא יעדיפו לקבל את התגמולים ממדינת ישראל. זוהי מכה כואבת למלחמה בטרור".

עוד בוואלה!

הממשלה אישרה לבחון את ההצעה לשלילת קצבאות למשפחות מחבלים

לכתבה המלאה
זירת פיגוע ברחוב דיזנגוף תל אביב, 7 באפריל 2022. ראובן קסטרו
"לשלם משכורת למחבלים פירושו לקחת אחריות על הפיגוע טרור", פיגוע הירי בתל אביב/ראובן קסטרו

מוקדם יותר היום אישר הממשלה את ההצעה לבחינת שלילת קצבאות למשפחות מחבלים ערבים ישראלים. את ההצעה הגישו ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן ושר החוץ יאיר לפיד, ולפיה יוקם צוות שיגבש מדיניות לשלילת זכאויות לגמלאות, קצבאות ויתר ההטבות מגופי המדינה, ממשפחות מחבלים תושבי ואזרחי ישראל. "אנחנו נחושים לתקן ולטפל בכל מה שהוזנח כבר שנים, ולשנות את המשוואה כך שלא יהיה כדאי לקחת חלק בפיגועי הטרור כנגד אזרחי ישראל".

ביום שישי האחרון ח"כ גבי לסקי (מרצ) חוללה סערה פוליטית לאחר שסירבה לגנות בראיון את תשלומי הרשות הפלסטינית למשפחות מחבלים. בראיון ברשת ב' אמרה "יש ילדים שנשארים ללא פרנסה, כדי למנוע שילדים ונשים ינצלו אותם או הם בעצמם ילכו לטרור צריך לדאוג שלילדים יהיה פרנסה. לא צריך לעשות עכשיו קולקטיבית למשפחות, לא להרמסת בתים לא למעצרים מינהליים, עם כל הקושי".

פינוי משפחות מגבעת עמל   15 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
"יש ילדים שנשארים ללא פרנסה", ח"כ גבי לסקי/ראובן קסטרו

בעקבות הזעם והביקורת לסקי פרסמה הודעת התנצלות והבהרה. "האמירה שלי לא הייתה במקום ולא הצדיקה ולו לרגע את הטרור הנפשע ואני מתנצלת עליה", כתבה לסקי, "אני מגנה באופן חד משמעי את הפיגוע המזוויע אתמול. משתתפת בצערן של המשפחות ושולחת תנחומים למשפחות. אין פה ויכוח על בעד ונגד הטרור, כי אומרת באופן חד משמעי שיש להלחם כנגדו ויש לעשות הכל כדי להבטיח בטחון".

בימין תקפו את לסקי בחריפות על הדברים. בליכוד פירסמו תגובה לפיה "שעות ספורות אחרי הפיגוע הנורא בתל אביב, חברת הקואליציה של בנט, ח"כ גבי לסקי, מביעה תמיכה בתשלומים של הרשות הפלסטינית למחבלים - כולל למחבל שרצח אמש שני ישראלים בתל אביב. אם מישהו חיפש הוכחה נוספת לכך שהממשלה החלשה של בנט לא מסוגלת לנצח את הטרור, הוא קיבל אותה שוב היום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully