וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט וחברי סיעת ימינה החליטו - ח"כ שיקלי יוכרז כפורש

עודכן לאחרונה: 7.4.2022 / 20:39

הצעד מגיע כמעט עשרה חודשים אחרי שח"כ עמיחי שיקלי הודיע שהוא לא מצטרף להקמת הממשלה, והוא נועד להעביר מסר לח"כ עידית סילמן, לפיו היא עשויה להיות הבאה בתור. הכרזה על פורש תגזור על שיקלי הגבלות בהתמודדות עתידית ותמנע ממנו להתמודד במסגרת אחת המפלגות הקיימות

ליברמן: הכל עוד לפנינו. מי שבונה על בחירות חדשות, אין לכם על מה לבנות/אתר רשמי

ראש הממשלה נפתלי בנט וחברי סיעת ימינה החליטו היום (חמישי) כי ח"כ עמיחי שיקלי יוכרז כפורש, כמעט עשרה חודשים אחרי שהודיע שהוא לא מצטרף להקמת הממשלה. המהלך נועד להעביר מסר לח"כ עידית סילמן, לפיו היא עשויה להיות הבאה בתור. הכרזה על פורש תגזור על שיקלי מגבלות בהתמודדות עתידית ותמנע ממנו להתמודד במסגרת אחת המפלגות הקיימות בבחירות הבאות.

כדי להכריז על שיקלי כפורש נדרשת החלטה של ועדת הכנסת שבראשה עומד ח"כ ניר אורבך, חבר סיעת ימינה, שגם הוא מחוזר על ידי הליכוד והעביר לבנט אולטימטומים להמשך תמיכתו בקואליציה. אחת החברות בוועדה היא חברת הכנסת עידית סילמן שפרשה מימינה, מה שעשוי לעורר קושי נוסף.

בינתיים, שיקלי יוכל להמשיך לכהן כחבר כנסת בסיעת יחיד אך לא יוכל להתמודד במפלגה שמכהנת כיום בכנסת אלא במפלגה חדשה. שיקלי גם כך בחן את האפשרות להקים מפלגה בראשותו ובחודשים האחרונים מקיים שיחות עם בכירים להצטרף לרשימתו. בין השאר, כפי שפורסם בוואלה! הוא מנהל מגעים פוליטיים עם איש התקשורת בועז ביסמוט על הצטרפות למסגרת פוליטית חדשה בראשותו.

עמיחי שיקלי
 12 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
שיקלי/ראובן קסטרו

עם זאת, אם יהיו עד להכרזה שני ח"כים נוספים שיצטרפו לשיקלי הם יוכלו להתפצל מימינה מבלי שיוטלו עליהם הגבלות. בימינה אומרים כי המהלך להכרזה על שיקלי כפורש ייצא לפועל לאחר פסח והוועדה בכנסת תתכנס ב-25 באפריל כדי לדון בבקשת ימינה ובנט.

מוקדם יותר היום שיקלי נפגש עם יו"ר הליכוד בנימין נתניהו במצודת זאב בתל אביב להתייעצויות פוליטיות. אחר הצהריים המריא למולדובה במשלחת ח"כים של איחוד הצלה יחד עם סגן השר אביר קארה, שמתנגד לכוונה להכריז עליו כפורש. ההודעה של ימינה על המהלך יצאה זמן קצר אחרי שהשניים המריאו.

שר החוץ יאיר לפיד התייחס לראשונה למשבר הפוליטי ואמר כי "פטריוטים ישראלים אמיתיים לא גוררים את המדינה שלהם לקיצוניות ואלימות". עוד אמר לפיד כי "הקיצוניות לא תנצח את מדינת ישראל. בן גביר וסמוטריץ' לא יקחו מאתנו בכוח הזרוע את המדינה שלנו, השחיתות לא תנצח את השפיות ונקיון הכפיים. מי שמנסה להפריד בינינו, לגרום לנו לשנוא ולכעוס אחד על השני, תמיד יפסיד בסוף".

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר כי "אני מראש אומר למי שבונה על בחירות חדשות - אין לכם על מה לבנות. מציע לכם להתכונן לעוד הרבה הרבה זמן באופוזיציה. ישבתי בצהריים עם אורבך, הגענו להבנות ועצרנו את הסחף. אני רואה את תא הכתבים הביביסטיים בראשות עמית סגל אומר שליברמן נכנע לאורבך. אנחנו לא נכנעים. אנו אנשים אחראיים, תפקידנו לייצב את הקואליציה ולמנוע בחירות".

ליברמן העביר מסר לסילמן: "עשית טעות אבל אפשר לתקן אותה, אל תבני יותר מדי על נתניהו, אני מכיר את האיש, תחשבי היטב מה את עושה".

בתוך כך, ח"כ ניר אורבך הציב אתמול לראש הממשלה נפתלי בנט את תנאיו להישארותו בקואליציה: ביטול מתווה מעונות היום לילדי אברכים של שר האוצר אביגדור ליברמן, כינוס מועצת התכנון העליונה לאישור בניה בהתנחלויות וחיבור המאחזים לחשמל - שני מהלכים שכרגע מעוכבים על ידי שר הביטחון בני גנץ. "בלי פתרון לנושאים האלו לא אוכל להישאר בקואליציה", אמר.

אורבך פרסם את התנאים שלו בזמן סיורם של בנט ושרת הפנים איילת שקד בחריש, שנועד להפגין עסקים כרגיל בימינה.

בהמשך לכך, במהלך פגישה בין שר האוצר אביגדור ליברמן לח"כ אורבך, הסכים שר האוצר לדחות את מתווה המעונות ל-2024. "השר ליברמן וח"כ אורבך סיכמו כי יש לעשות כל מאמץ לייצב את הקואליציה ובתוך כך סיכמו על ביטול המתווה לשנת 2023 ודחייתו לשנת 2024. הצדדים בפגישתם הסכימו כי הפערים הם לא גדולים וכי יש לפעול במטרה לשלב אוכלוסיות בשוק העבודה ולצד זאת לשמור על ציבור לומדי התורה".

בנט ושקד במהלך סיור בחריש. מתוך הטוויטר של נפתלי בנט, אתר רשמי
עסקים כרגיל. בנט ושקד בהופעה פומבית ראשונה/אתר רשמי, מתוך הטוויטר של נפתלי בנט

יו"ר ש"ס אריה דרעי כתב בחשבון הטוויטר שלו: "לח"כ עידית סילמן היקרה, ‏אני יודע איך עבדת קשה כל השנה לבטל את גזירת המעונות הפוגענית. ‏דעי לך, שרק המעשה האציל שעשית אתמול גרם לליברמן להתגבר על השנאה שלו ללומדי התורה ולבטל אותה. ‏האברכים ובני משפחותיהם מוקירים לך תודה!".

משרד האוצר הודיע ביולי על שינוי הקריטריון למבחני הזכאות לסבסוד מעונות היום. במבחן מיצוי כושר ההשתכרות של ההורים שהיה נהוג עד כה, היה על אחד ההורים לעבוד בלפחות חצי משרה (אצל חרדים, לרוב האם) והאב היה חייב או לעבוד בחצי משרה או ללמוד, כדי לזכות בסבסוד.

משמעות ההחלטה הייתה ש-21 אלף ילדים שנהנים היום, כל אחד, מסבסוד בגובה של כ-1,000 שקלים בממוצע לחודש למעונות היום, ייאלצו לשלם תמורתם מחיר מלא. על פי מקורות באוצר, החיסכון הצפוי כתוצאה מהמלך הוא כ-400 מיליון שקל בשנה.

החיזוק הפומבי הראשון מקרב חברי ימינה

השר לשירותי דת מתן כהנא גיבה את בנט ואמר כי "אני מתפלל להמשך קיומה של הממשלה החשובה הזו ופועל ככל יכולתי שכך אכן יהיה", כתב בפוסט בפייסבוק.

הוא תקף את חברי השמאל בממשלה, "בכל מה שקשור באצבעות בעין אחד של השני, יותר מידי פעמים נראה שאתם לא ממש מבינים את הסיטואציה", כתב. "יותר מידי פעמים נראה שכדי להרוויח עוד נקודה וחצי בבייס אתם מוכנים לדרוך לנו על הרגל ואז קצת לסובב".

כהנא פנה ישירות לעידית סילמן. "יצאנו לדרך יחד מתוך אמונה שלמה שזה הדבר הנכון לעם ישראל, בחודשים החולפים את היית ראש החץ של הקואליציה", אמר. "נלחמת עליה ועל תפקודה ולכן גם היית בקו החזית של אש הביקורת. וזו הייתה מתקפה ברוטלית וחסרת מעצורים. במשך חודשים לא נשברת, אבל ברור כמה זה היה קשה. אבל גם אחרי היומיים האחרונים עובדות היסוד לא השתנו. מערכת בחירות נוספת שוב תביא כאוס שלטוני שיפגע במדינה", הזהיר.

דיון הוועדה המסדרת, 4 במאי 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
"מתפלל להמשך קיומה של הממשלה החשובה הזו". כהנא/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
ניר אורבך. ראובן קסטרו
"בלי התנאים לא אוכל להישאר בקואליציה". אורבך/ראובן קסטרו

קארה ושיקלי אמורים להמריא היום למשלחת משותפת במולדובה ובמהלך סוף השבוע הקרוב ישהו יחדיו בחו"ל.

במהלך הלילה שרת הפנים איילת שקד, סגן השר אביר קארה וח"כ ניר אורבך נועדו בביתו של קארה ודנו בהמשך צעדיהם. השלושה סיכמו לפעול בתיאום בימים הקרובים. הפגישה של שקד קארה ואורבך התקיימה אחרי יום הפגישות הבהול שכינס ראש הממשלה נפתלי בנט עם חברי סיעתו בעקבות הפרישה של סילמן.

במהלך השיחות של בנט עלו הרבה מאוד טענות כלפיו וכלפי ההתנהלות שלו בניהול הסיעה והמפלגה. לפי גורמים בימינה, "הח"כים זועמים על כך שלא היו מעורבים בעשייה, למדו על אירועים ומהלכים מהתקשורת, שבנט לא נועץ בהם או נפגש איתם באופן שוטף, והעדיף לקרב את אנשי לשכתו". בנוסף, עלתה ביקורת כלפי ניסיונות ההתמרכזות המדיניים של בנט, לדוגמא שימוש במונח "הגדה המערבית" לצד שר החוץ האמריקני, וחוסר הגיבוי למאבקים של אנשי ימינה מול שר הביטחון בני גנץ לקידום בנייה בהתנחלויות. לפי הגורמים, הח"כים דרשו לקדם מיד בסוף הפגרה חקיקה "ימנית".

בתוך כך, יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר שהוא לא מוכן להצטרף לממשלה עם ליברמן. "לפגיעה האכזרית, האישית, והמכוונת מטרה של ליברמן נגד המגזר החרדי, אין מחילה, סליחה וכפרה. ממשיך במאבק העיקש להפלת ממשלת השמד", כתב בטוויטר.

עידית סילמן. ראובן קסטרו
"איני יכולה עוד". סילמן/ראובן קסטרו

אמש ח"כ סילמן הודיעה על פרישתה מהקואליציה. בכך, הממשלה איבדה את הרוב בכנסת. סילמן, חברת מפלגתו של ראש הממשלה נפתלי בנט, הביעה בימים האחרונים את חוסר שביעות רצונה מהקואליציה ורק בתחילת השבוע מתחה ביקורת חריפה על שר הבריאות ניצן הורוביץ בשל סוגיית החמץ בבתי החולים - ביקורת שלא הייתה מתואמת עם ראש הממשלה נפתלי בנט וימינה.

סילמן שימשה כיו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הבריאות. היא אינה צפויה להתפטר מהכנסת אלא לפרוש מסיעת ימינה, בדומה לח"כ עמיחי שיקלי שכבר פרש ממנה במחאה על הקמת הממשלה. גורמים בליכוד אמרו כי לסילמן הובטח שריון ברשימת הליכוד בבחירות הבאות ומינוי לשרת הבריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully