וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבוקר שאחרי הפיגוע בחדרה, אום אל-פחם מזועזעת: "דאעש - נגד כל מה שאנחנו מאמינים בו"

עודכן לאחרונה: 28.3.2022 / 13:24

בעיר מוקיעים את האידיאולוגיה שבשמה הוציאו לפועל שני מחבלים תושבי העיר את הפיגוע הקטלני בחדרה, וחוששים מהפגיעה במרקם היחסים בין יהודים וערבים: "אנחנו נחושים: לא ניתן לקומץ להפריע לחיים יחד". אביו של אחד המחבלים: "עדיין לא מאמין שזה קרה"

בווידאו: ראש העיר אום אל פחם מגנה את הפיגוע שבצעו 2 תושבי העיר בחדרה/צילום: יואב איתיאל

בבוקר שאחרי הפיגוע בחדרה, שהוציאו לפועל אתמול (ראשון) שני מחבלים תושבי אום אל פחם, העיר מתנערת מהמעשה ומגנה אותו.

ראש העיר סמיר מחאמיד הוקיע הבוקר בשיחה עם וואלה! את המעשה. "אנחנו כמובן גינינו מיד את האירוע מכל וכל. מבחינתנו רצח זה רצח והאג'נדה שלנו בעיר הייתה ותישאר אג'נדה של סובלנות, של הכלה, של קיום משותף ושל הקשבה לאחר ואנחנו נמשיך לכוון לשם ולעסוק בזה ואנחנו נמשיך בדרכנו, לא נתייאש ולא נרים ידיים", אמר.

הוא אמר כי העיר מתנגדת לאידיאולוגיה של ארגון המדינה האסלאמית, שלקח אחריות על הפיגוע. "[תנועת] דאעש נמצאת בכל החברה הערבית, לא רק באום אל פחם. התנועה הזו פסולה בעינינו ואנחנו מוקיעים אותה ואת מה שהיא מתיימרת לייצג. היא נגד כל מה שאנשים בעולם הטוב מאמינים בו, יהודים, מוסלמים, נוצרים - נגד האנושות בהיותה אנושות. לכן אנחנו נגד דאעש, והחשיבה הדאעשית היא פסולה בעינינו", אמר מחאמיד.

אום אל פאחם. Creative Commons
"האג'נדה שלנו בעיר הייתה ותישאר אג'נדה של סובלנות". אום אל פחם/Creative Commons

הוא ציין כי העיר תתייחס לאירוע במסגרת מערכת החינוך. "יש מתח באוויר, כל הטיולים של התלמידים שלנו בוטלו, והנחיתי באיגרת את כל מנהלי בתי הספר להתייחס לנושא. יש אנשים שלא יצאו היום לעבודה מחשש, ויש גם חשש שאנשים לא יבואו לעסקים אצלנו בעיר. אני מקווה שזה לא יקרה, אבל לצערי מניסיון העבר זה עלול לקרות. אנחנו נעשה את הכול שירגישו בטוח, ושזה לא ישפיע".

מחאמיד הוסיף כי שוחח בעקבות הפיגוע עם ראשי רשויות סמוכות. "שוחחתי עם ראשי הרשויות המקומיות באיזור בהווה ובעבר, גם עם חדרה, [מועצה אזורית] מנשה וכו'. אנחנו נחושים: לא ניתן לקומץ להפריע לחיים הנורמטיביים שלנו יחד".

"הפעולות של דאעש בארץ ובכלל הן בניגוד מוחלט לערכם הפוליטיים הלאומיים והדתיים שלנו", אומר לוואלה! גם סגן יו"ר הכנסת לשעבר מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל. "המאבק שלנו למען זכויותינו הלאומיות והאזרחיות הוא מאבק פוליטי עממי בדרכי שלום ודמוקרטיה. תופעת דאעש זרה לנו לחלוטין. אנחנו יודעים מי הקים את דאעש, מי סיפק לו נשק ואמצעים ואנחנו מכירים היטב מי נתן טיפול רפואי לדאעש בבתי חולים בארץ ובבית חולים שדה שהוקם בצפון ואנחנו מכירים את המקור של הנשק בו השתמשו אתמול בחדרה".

עוד הוסיף: "אנחנו מזהירים ‏מההסתה הרשמית וזו של הכנופיות הקיצוניות כנגד הציבור שלנו, שימשיך את מאבקו למען זכויותיו וכאמור ולא נקבל פגיעה בציבור שלנו ובמאבק הלגיטימי שלו, בגין פעולות של אינדיבידואלים שהן ראויות לכל גינוי ולכל דחייה".

"מתקשה לדבר על זה"

בחצר משפחתו של אחד המחבלים, איימן אגבארייה, התקהלו אבלים "אני עדיין לא מאמין", הסכים לומר לוואלה! אחמד אגבארייה, נהג, אביו בן ה-59 של המחבל. בנו איימן, היה הצעיר בין ארבעת ילדיו, בהם שני בנים ושתי בנות. "אתמול לא דיברנו הרבה. רק אמרתי לו שאני הולך למשחק הכדורגל. נסענו לפתח תקווה וניצחנו את כפר קאסם. שידרתי משם בלייב ואף אחד גם לא סיפר לי רק אמרו לי שצריך לנסוע הביתה. הייתי סדרן של הקבוצה באוטובוס ואז בכביש 6 קרוב כבר לבית אמרו לי. זה כואב מאוד. אני מתקשה לדבר על זה".

הוא סיפר על חקירת המשטרה לאחר הפיגוע. "את אח שלו שעובד במכשור רפואי בתל אביב עצרו שוטרים כשהיה בדרך חזרה הביתה ולא החזירו", אמר. "לא יודע איפה הוא ומה קורה איתו".

חצר האבלים בבית המחבל באום אל פחם, 28 מרץ 2022. -, אתר רשמי
אביו של המחבל לצד האבלים בחצר ביתו, היום/אתר רשמי, -

תושבי אום אל פחם מעידים על הלך רוח קשה בעיר. "ברור שדואגים. מנסים להבין את האירוע, את המצב החדש שאולי נוצר", אומר לוואלה! ינאל ג'בארין בן ה-24, פעיל חברתי וסטודנט לתואר ראשון באוניברסיטה העברית.

"זה היה בלתי צפוי. אנחנו לקראת רמדאן ואחרי שנתיים של קורונה היו מלא תוכניות חברתיות לאירועים, לארוחות איפטאר ולאירוח של יהודים ושל תיירים שיגיעו לתוך העיר, לאירועי לילות רמדאן שתוכננו בעיר, לשבוע סובלנות שראש העיר הכריז עליו רק לפני כמה ימים. כמובן שחוששים שכל אלה יירדו לטמיון", הוא אומר, ההרגשה היא שחזרנו אחורה למרבה הצער".

"רק אתמול היה משחק כדורגל, ליוו את הקבוצה מאות אוהדים שנסעו לכפר קאסם. ניצחנו והייתה אופטימיות והתרוממות רוח בעיר, וקצת אחר כך הגיעו הדיווחים שמדובר בבני העיר שלנו. זה מדכדך", סיפר ג'בארין. "אנחנו הצעירים נמשיך להשתלב בחברה הישראלית, נלמד, נשכיל, נשתלב ונעבוד בחברה הישראלית כדי להביא לשגשוג לחברה ולעיר שלנו. זה אף פעם לא היה קל, והאירוע הזה רק מעצים את זה ומדגיש את זה".

אחד המחבלים בפיגוע בחדרה, מצולם יחד עם ראש התנועה האסלאמית ראאד סלאח. 28 במרץ 2022. סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים, תמונות גולשים
איימן אגברייה יחד עם שייח ראאד סלאח, ראש העיר לשעבר/תמונות גולשים, סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

כוחות ביטחון גדולים נכנסו הלילה לעיר, בה התגוררו שני המחבלים, איימן ואיברהים אגבריה. בסך הכול, חמישה בני אדם נעצרו, מהם שלושה מאום אל פחם. אחד מהם הוא קרוב משפחתו של אחד המחבלים. גם חלקי נשק נמצאו בבתי המחבלים עצמם. העצורים יובאו הבוקר לדיון בהארכת מעצרם. ככל הנראה, צפויים מעצרים נוספים.

המחבל אגברייה, תועד בעבר עם ראש העיר לשעבר, שייח ראאד סלאח, שריצה בעבר עונש מאסר בגין הסתה.

"בחיים לא הייתי מאמינה עליו", סיפר לוואלה! אישה שלמדה עם איימן אגברייה בכיתה שש שנים. "מדובר בבחור פשוט, רגוע, צלול, לא מדבר הרבה, צנוע. הוא לא היה דתי. במיוחד היה טוב בספורט והיה חכם, תמיד ישב בשולחן הראשון. היה תלמיד טוב שהולך לו בקלות, אבל לא ממש השקיע".

יזן פלאח ושיראל אבוקרט, שני לוחמי מג"ב, נרצחו בפיגוע הירי שהתרחש ברחוב הרברט סמואל בחדרה, וחמישה נוספים נפצעו. שבעה נפגעי חרדה פונו לבית החולים הלל יפה. פלאח, בן 19 מכסרא סמיע, התגייס למשמר הגבול לפני כשנה ושירת בפלוגה מ"ג במג"ב איו"ש. השאיר אחריו הורים, אח ואחות. אבוקרט, בת 19 מנתניה, התגייסה למשמר הגבול לפני כחצי שנה ושירתה בפלוגה מ"ג במג"ב איו"ש. השאירה אחריה הורים ואח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully