וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לימדתי את פוטין שפת גוף - ורואים שהוא איבד את שפיותו"

22.3.2022 / 12:41

מומחה בינלאומי לשפת גוף שלימד את ולדימיר פוטין הצעיר טריקים כדי להפוך אותו למנהיג מכובד - אומר שנראה שכעת מוחו וגופו חולים והוא מאיים להרוס את העולם

בווידאו: הודעות פוטין וזלנסקי עם תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה/צילום: רויטרס

האדם שלימד את ולדימיר פוטין את סודות השימוש הנכון בשפת גוף ומכיר אותו כבר 30 שנה אומר שההתנהגות שלו לאחרונה, אותה הגדיר כ"מטורפת" מאז הפלישה לאוקראינה, מראה עד כמה חלה התדרדרות ביכולות המוחיות שלו תוך מספר חודשים בלבד.

אלן פיז האוסטרלי, מומחה בעל שם עולמי לשפת גוף וסופר מצליח, סיפר ל"SUN" הבריטי שפגש לראשונה את פוטין בן ה-39 ב-1991 בעיר הולדתו סנט פטרסבורג, שנה בלבד לאחר נפילת ברית המועצות. אלן ורעייתו ברברה, שגם היא עובדת בתעשיית התקשורת, נסעו לברית המועצות לשעבר כדי לנצל את החור שהיה קיים אז בשוק המקומי - וסיפקו הכשרה לפוליטיקאים במדינות קומוניסטיות לשעבר כיצד להיות מנהיגים 'מערביים' יותר.

הפוליטיקאים בברית המועצות היו ידועים בטכניקת הדיבור התוקפנית שלהם והדיפלומטיה הלא שגרתית - כמו במקרה הידוע לשמצה בשנת 1960 כשבעצרת הכללית של האו"ם, מנהיג ברית המועצות ניקיטה חרושצ'וב חלץ את נעלו ודפק אותה על השולחן כדי להדגיש את תגובתו הזועמת לנאום שלא מצא חן בעיניו של הנציג הפיליפיני.

סוכן הקג"ב לשעבר פוטין בדיוק מונה אז לסגן על ידי ראש העיר החדש של סנט פטרסבורג, אנטולי סובצ'ק.

כפי שסיפר אלן - המוכר כבר שנים רבות בתור 'מר שפת הגוף', הנסיבות מאחורי פגישתו עם נשיא רוסיה לעתיד היו מקריות. "קבענו שלוש פגישות עם הנשיא בוריס ילצין, אבל הוא מעולם לא הופיע. ואז אחד מאנשי צוות הצילום שלנו שתיעד את ביקורנו אמר לנו שהוא מכיר את אנטולי סובצ'ק, הפוליטיקאי הראשון שנבחר רשמית ברוסיה. אמרנו לו שנראה לו איך להופיע נכון בטלוויזיה. הוא אהב את הרעיון והסכים לפגוש אותנו בארמון החורף המפורסם של סנט פטרסבורג. אבל ביום הפגישה שלנו, הוא לא יכול היה להגיע, אז הוא שלח את סגנו במקומו. אחד בשם ולדימיר פוטין".

באותה תקופה, פוטין לא היה דמות ידועה ברוסיה, למרות שהעבר שלו בקג"ב היה מוכר. הרושם הראשוני של אלן ממנו היה שהגבר בגובה 1.70 מ' הוא נמוך בהרבה ממה שציפה, אבל על מה שהיה חסר לו בגובה, הוא פיצה במוחו המבריק. "הוא למד מהר, וקלט במהירות את מה שלימדתי אותו", אמר. "מאוחר יותר ראיתי אותו משתמש באותן טכניקות שפת גוף שלימדתי אותו בהופעות שלו בטלוויזיה".

ולדימיר פוטין בימיו כסגן ראש עיריית סנט פטרסבורג, יחד ען ראש העיר אנטולי סובצ'ק, ב-1994. Dmitri Lovetsky, AP
ולדימיר פוטין בימיו כסגן ראש עיריית סנט פטרסבורג, יחד ען ראש העיר אנטולי סובצ'ק, ב-1994/AP, Dmitri Lovetsky

"תנוחת הצריח"

אלן לימד את פוטין את אחת מ"תנוחות הכוח" החשובות ביותר, מה שמכונה "תנוחת הצריח". הוא הסביר: "אתה מחבר את הידיים שלך כמו צריח של כנסייה, נשען לאחור ומחייך בלי להראות שיניים.

הוא הסביר ש"שפת הגוף היא רק ביטוי חיצוני של מצב רגשי. מדובר בסיבה ותוצאה והתנוחה הזו גורמת לך להיראות בטוח ושולט ברגשות שלך. אם אתה מאמץ את העמדה הזו - גם אם אתה מרגיש עצבני, תהייה לה השפעה עליך. אם אתה בוחר בכוונה את העמדה הזו בפגישה או בראיון - אתה תתחיל להרגיש בטוח יותר בעצמך.

"צפו בסרטונים של פוטין מלפני המשבר באוקראינה. הוא משתמש בתנוחה הזו. לא תראו אותו משלב את זרועותיו."

פוטין מחייך בתנוחת הצריח. Giphy
פוטין מחייך בתנוחת הצריח/Giphy

"חייך והבע רגשות"

אחד האתגרים הקשים ביותר שלעמדו בפני אלן היה ללמד את הסובייטים לשעבר איך לאבד את מה שהוא כינה "הפנים הרוסיות". כפי שהוא ניסח זאת: "לא הרשו לגברים לחייך בכוחות המזוינים הסובייטים, כי אז לא היו מתייחסים אליך ברצינות. אמרתי להם שאם אתם הולכים לעשות עסקים עם לא רוסים - אתם צריכים לחייך".

למרות שפוטין אינו ידוע בחיוך החם שלו, תמונות שלו מימי כהונתו הראשונים מראים אותו מחייך - למשל בפגישה עם ראש הממשלה הבריטי דאז טוני בלייר, או בפגישותיו עם ראש ממשלת ישראל לשעבר בנימין נתניהו

הוא גם נתפס באופן נדיר בהפגנת רגשות בפומבי, זמן קצר לאחר שתפס את השלטון בשנת 2000, כשהופיע בהלוויה של המנטור לשעבר שלו אנטולי סובצ'ק ונראה נסער בעליל כשחיבק את אלמנתו של סובצ'ק.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ברוסיה, ב-14 במאי 2013. Maxim Shipenkov, AP
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ברוסיה, ב-14 במאי 2013/AP, Maxim Shipenkov

צעדות כוחניות - חצי מצעד

בין השיעורים שאלן לימד את פוטין היה ההליכה הכוחנית בצורת "חצי מצעד", כשזרועותיו מתנופפות לצדדיו. כפי שהוא ניסח זאת: "אנשים שיש להם כוח הולכים כאילו הם צועדים למחצה".

צורת ההליכה הממלכתית יותר הזו, כששתי הזרועות מתנדנדות לצדדים, הייתה משהו ששיכלל והשתמש בה הרבה רונלד רייגן, נשיא ארה"ב בשנות ה-80, טען אלן.

רוגע ושקט

קודמו של פוטין בתפקיד, בוריס ילצין, נחשב כבדיחה כשהגיע לסוף כהונתו. "כשהגענו, רצינו לפגוש את הנשיא החדש של רוסיה בוריס ילצין", הוא אמר. "ידענו שהוא צריך הרבה עבודה על הדרך והסגנון בהם הוא מציג את עצמו, מכיוון שהוא נראה קצת אידיוט. הוא תמיד רקד, לעתים רחוקות הוא נראה מפוכח - וזה לא מה שהעם הרוסי רצה. המחשבה שלנו הייתה שנלמד את ילצין איך להציג את עצמו בטלוויזיה, ואיך לעבור כמנהיג אמין יותר".

פוטין, בניגוד לילצין, תמיד ניסה להציג את עצמו כדמות שמשדרת רוגע.

אלן תיאר את מנהיגותו של פוטין במשך רוב 22 השנים האחרונות כ"אגרוף ברזל בכפפת קטיפה" ואמר ש"מבחינה היסטורית, פוטין עשה מעט טעויות גדולות כפוליטיקאי".

בהתייחסו למלחמה באוקראינה, הוא אמר: "פוטין כנראה חשב שהנשיא זלנסקי יברח מאוקראינה לאחר הפלישה והרוסים יתקבלו בזרועות פתוחות. הוא חשב שהוא יוכל להשתלט על הדונבאס, לוהנסק ודונייצק, כמו גם לחזק את אחיזתו בקרים וולהשיג פירוז באוקראינה". הוא הוסיף שככל הנראה המנהיג הרוסי ציפה להתנגדות מועטה באוקראינה.

תדמית הבחור הקשוח

ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין נופש בסיביר. AP
ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין נופש בסיביר/AP

כאשר אלן נסע לראשונה לברית המועצות לשעבר, הוא הבין שהציפיות הרוסיות מהמנהיגים שונות מאוד מאלה של מערביים רבים.

בהסבירו את תדמית "הבחור הקשוח" שמציג פוטין, אמר אלן: "העם הרוסי רוצה שהנשיא יהיה לוחם אמיץ. פטריוט. הם רוצים לראות אותו מטיס מטוס ואלוף אומנויות לחימה. במשך שנים רבות, הוא מילא את התפקיד הזה בצורה מעולה".

בעוד שילצין הודח כשהוא נתפס תדמיתית כשיכור משתולל, פוטין קידם תדמית נקייה כאיש של עשייה. יש לו חגורה שחורה בג'ודו, הוא משחק הוקי קרח ומצטלם כשהוא רוכב על סוס ללא חולצה בזמן ציד או מסעות דיג.

השינויים שחלו בפוטין לאחרונה

ניתוח שפת הגוף של פוטין. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
ניתוח שפת הגוף של פוטין/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

אלן טוען שהתנהגותו של פוטין השתנתה באופן משמעותי בערך בחודש האחרון. "הוא העלה הרבה משקל, הוא סוחב הרבה שומן", אמר, "השמועות בקרב רבים מחבריי ברוסיה הן שיש לו סרטן המעי הגס. עלייה במשקל היא לרוב סימפטום לטיפול בסרטן כזה.

"פוטין תמיד היה חובב כושר", הוא הוסיף, "ברור שכרגע הוא לא מתאמן. אז שמועות משתוללות ברוסיה על כך שיש לו סרטן, או התחלה של פרקינסון".

עם זאת, הוא אומר שגם ההתנהגות ושפת הגוף של פוטין שונים כעת באופן דרסטי. "הוא כבר לא ה'מנהל' הבטוח והאחראי, הוא אדם שמרחיק ממנו את כולם".

בהתייחסו ל"שולחן הארוך באופן אבסורדי" של פוטין בו הוא צולם בשבועות האחרונים, הוא אמר כי מיקומו "בקצה השני עם הגב לקיר או לחלון" מראה כאילו הוא "מצפה להתקפה". הוא מיתג את זה כסימפטום ל"פרנויה הולכת וגוברת" של פוטין, והעריך שאולי זה סימן של מישהו שהיה מבודד מדי בזמן המגיפה.

"העלייה במשקל משמעותית, וכך גם הריחוק. הוא מרחיק ממנו את כולם אל הצד הנגדי של החדר. ברור שמשהו קורה לו בראש. הוא לא רוצה להיות ליד אנשים".

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין וקנצלר גרמניה, אולף שולץ במהלך פגישתם 15 בפברואר 2022. AP
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין וקנצלר גרמניה, אולף שולץ במהלך פגישתם 15 בפברואר 2022/AP

בנאום שנשא לאחרונה, הזהיר פוטין כי "הפטריוטים יודעים איך למצוא את הבוגדים" - מה שרחוק מאוד מהתדימית הקרה והמחושבת שנהג להקרין.

אלן סבור שמחלתו, בין אם היא פיזית ובין אם היא נפשית, יכולה להסביר את מעשיו באוקראינה. "פוטין בן 69 עכשיו", הוא אמר. "הוא תמיד היה פטריוט. אם הוא התכוון בעבר לעשות מהלך צבאי נגד אוקראינה, יכול להיות שעם המחלה שלו כעת הוא חושב, 'לכל הרוחות, אני נכנס'".

אלן, שנסע לרוסיה מדי שנה בשלושת העשורים האחרונים לפני פרוץ מגיפת הקורונה, אומר שראה את הנשיא פוטין בפעם האחרונה ב-2014 באולימפיאדת החורף בסוצ'י. "הוא נראה כמו שהוא נראה ב-1991", אמר. "לא נראה אז שינוי מהותי בגישה או בהתנהגות שלו מאז שהקומוניזם נפל. השינוי הזה הוא דבר שקרה לאחרונה, והוא קשור לפנים הנפוחות שלו".

.בסרטון שפורסם לאחרונה נראה היה שיש לו קשיים בהליכה, בעוד שהוא היה "דל אנרגיה" באופן ניכר בהופעותיו בתקשורת.

ביום שישי ערך פוטין עצרת ברוסיה שבה הוא ניפנף את אגרופו באוויר ונראה כמו עריץ הוזה. הטלוויזיה הממלכתית הרוסית הפסיקה באופן מסתורי את נאומו של הנשיא בזמן שהוא שיבח את חייליו באוקראינה, ובקרמלין טענו שמדובר בתקלה טכנית.

מספר מומחים לשפת גוף שצפו בנאום טענו שהשינויים שעברו על פוטין מצביעים על כך שהוא עלול להיות חולה מאוד ווכל שהתנהגותו הולכת ונעשית יותר ויותר מעורערת, הספקולציות לגבי מצבו הנפשי והגופני של פוטין רק ילכו ויגברו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully