וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוליית חמאס שנלכדה התאמנה בטורקיה לפיגוע בירושלים בזמן ההכנות לפגישת הרצוג-ארדואן

עודכן לאחרונה: 18.3.2022 / 10:37

פגישתם של נשיא המדינה ונשיא טורקיה אירעה בשבוע שעבר, 14 שנה לאחר הביקור הרשמי האחרון של בכיר ישראלי במדינה, וההכנות אליה נמשכו שבועות. חוליית חמאס שנעצרה ביצעה את פעילותה ברפובליקה החל מ-2019 - ונעזרה בין היתר בכספים שהופקדו בבנקים טורקיים

בווידאו: קבלת הפנים לנשיא הרצוג בארמונו של ארדואן באנקרה/צילום: רויטרס, לע"מ

החולייה שעצרו שירות הביטחון הכללי והמשטרה ערכה אימוני ירי בטורקיה בזמן ההכנות לפגישתם של נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. על פי כתב האישום שהוגש היום בבית המשפט בירושלים, החולייה נוהלה בידי בכיר החמאס הירושלמי חאלד סבאח, מומנה על ידי בכירי ארגון הטרור היושבים בטורקיה - וביצעה שם אימוני ירי.

פגישתם של המנהיגים אירעה בשבוע שעבר, 14 שנה לאחר הביקור הרשמי האחרון של בכיר ישראלי במדינה, וההכנות אליה נמשכו שבועות. בתום פגישתם אמר ארדואן כי הביקור מהווה "נקודת מפנה ביחסים בין שתי המדינות".

הנשיא הרצוג התייחס בתום הפגישה לשיתופי פעולה עתידיים במזרח התיכון. "לצערי היחסים בין מדינותינו עברו תקופת בצורת מסויימת בשנים האחרונות. כעת, אני מאמין שהיחסים בין המדינות ייבחנו במעשים שמשקפים רוח של כבוד הדדי, ויאפשרו לנו להתמודד טוב יותר עם האתגרים האזוריים והעולמיים המשותפים לכולנו. ישראל וטורקיה יכולות וצריכות לשתף פעולה בתחומים רבים שמשפיעים באופן דרמטי על המרחב הזה שכולנו זוכים לקרוא לו "בית"'.

פגישת הרצוג - ארדואן באנקרה 9 במרץ 2022. רויטרס
הרצוג וארדואן בטורקיה, החודש/רויטרס

על פי כתב האישום, מפקדת חמאס בטורקיה שניהלה את החוליה הירושלמית מנתה לפחות ארבעה חברים, ביניהם, זכריה נג'יב- פעיל חמאס אשר הורשע בגין מעורבות בחטיפתו של החייל נחשון וקסמן
ז"ל, משוחרר עסקת שליט.

ראש החוליה, חאלד סבאח, פתח חשבון בנק בבנק הטורקי Finans Turkiya, וזאת לשם מימון פעילות הארגון בירושלים. הוא קיבל טלפון ייעודי להתקשרות עם מפעיליו בטורקיה. בשיחותיהם סוכם כי עליו לתאם פעילות בהר הבית בחודש רמדאן הקרוב - בין היתר בכל הנוגע לעריכת ארוחות איפטאר והתבצרות פעילים בהר הבית במהלך עימותים.

במסגרת תפקידו, דן סבאח עם בכירי מפקדת חמאס בטורקיה על היערכות גם בהקשר לפעילות ארגונית ופוליטית - וכן על היערכות לפעילות צבאית עתידית במידה ויהיו עימותים מול כוחות הביטחון. במסגרת השיח הוסכם כי במידת הצורך הוא ירכוש כלי נשק לפעילות זו, ובהמשך הוא וחבריו התאמנו על כלי נשק על אדמת טורקיה.

בווידאו: המשטרה והשב"כ חשפו פעילות חמאס בירושלים שמומנה על ידי בכירי חמאס בטורקיה/צילום: דוברות המשטרה

הרצוג הוא הנשיא הישראלי הראשון שביקר בטורקיה מאז 2007, אז הגיע לאנקרה הנשיא דאז שמעון פרס. זה גם הביקור הראשון של בכיר ישראלי באנקרה מאז 2008, אז הגיע ראש הממשלה באותה תקופה אהוד אולמרט לפגישה עם ארדואן שתיווך אז בין ישראל לבין סוריה. שבוע ימים אחרי אותו ביקור החל מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה שהביא להשתלחות פומבית מצד ארדואן נגד ישראל, דבר שהחל למעשה את המשבר ביחסים.

ביקורו של הרצוג מתקיים על רקע התבטאויות של נשיא טורקיה בשנה האחרונה וביתר שאת מאז הקמת הממשלה החדשה בישראל על כך שהוא מעוניין לחמם את היחסים עם ישראל אחרי משבר מתמשך של קרוב ל-15 שנה. בכירים ישראלים טוענים שהתבטאויותיו של ארדואן מגיעות על רקע המצב הכלכלי הקשה בטורקיה, היחסים המתוחים עם ממשל ביידן וההתחזקות במעמדה האזורי של ישראל בעקבות הסכמי אברהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully