וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טירוף מחירי הנדל"ן: גם באחד היישובים העניים בישראל משווקים דירות בכמעט 3 מיליון שקלים

עודכן לאחרונה: 16.3.2022 / 9:08

בפרויקט שנבנה בג'סר א-זרקא, שלפי היזמים אין דומה לו בכלל באזור, יימכרו דירות במחיר שמתחיל ב-2.7 מיליון שקלים. אך כשהשכר הממוצע של שכיר ביישוב עומד על כמחצית מהממוצע הארצי, מי יוכל בו להרשות לעצמו לקנות דירה - בעלות שגם כך אינה בהישג ידם של רוב הישראלים?

בווידאו: פעילי ״מחאת האפודים הצהובים״ הפגינו נגד עליית המחירים במשק/צילום: רוני כנפו

מי שצריך אינדיקציה לטירוף מחירי הנדל"ן בישראל, יוכל למצוא אותה בג'סר א-זרקא. במסגרת פרויקט "טורקיז", בו נבנית שכונה חדשה ממערב ליישוב, מוצעות דירות במחירים של החל מ-2.7 מיליון שקל. אמנם, לדברי חברת הבנייה מדובר בפרויקט ייחודי שאין דומה לו בנוף המקומי אלא שבכל זאת - מדובר בג'סר א-זרקא, אחד היישובים העניים בישראל. כשדירה בשלושה מיליון שקלים אינה בהישג ידם של מרבית השוכרים התל אביבים, מי ביישוב יוכל להרשות לעצמו לרכוש יחידת דיור בפרויקט?

הפרויקט נבנה במסגרת שכונה חדשה העתידה לכלול 520 דירות ו-200 חדרי נופש. מיקומה של השכונה הוא ממערב ליישוב, ברצועה לא מפותחת. מצפון לשכונה נמצאת שמורת הטבע נחל תנינים, ממזרחה היישוב ג'סר א-זרקא וממערבה הים. "בסמוך למתחם ומדרום לו נמצא חוף גולשים מוכרז ובמקום בית ספר לגלישה", מציינים היזמים. קבלת היתר הבניה בפרויקט ניתנה לחברת "גשם החזקות", בבעלות יוסי מזרחי ושמגר ואקנין והבניה תחל בימים הקרובים.

פרוייקט "טורקיז" בג'סר א-זרקא. 16 במרץ 2022. סטודיו לומו, אתר רשמי
196 יחידות דיור ב-28 בניינים. פרוייקט טורקיז/אתר רשמי, סטודיו לומו

הפרויקט כולל 196 יחידות דיור ב-28 בניינים נמוכים ומדורגים, בני שלוש קומות, שתוכננו על מנת למצות באופן המיטבי את המיקום, הנוף ואוויר הים. הדירות הזולות יותר בפרויקט הן דירות קו שני לים, של 150 מ"ר בנוי ו-44 מ"ר מרפסות. דירות קו ראשון לים, של 130 מ"ר בנוי ו-38 מ"ר מרפסות, יוצעו במחיר המתחיל ב-2.9 מיליון שקלים. 60% מהדירות יימכרו במסגרת פרויקט מחיר למשתכן ו-40% הנוספות יימכרו בשוק החופשי. עד כה נמכרו בפרויקט 20 דירות.

התוכנית כוללת חלק מ"דרך הים" ההיקפית - המחברת את הכניסה הצפונית ליישוב ושמורת נחל תנינים עם מוקדי התיירות בחוף הים ועם כפר הדייגים של ג'סר א-זרקא. "את דרך הים מלווים ממזרח טיילת ושביל אופניים היקפי, שישרתו הן את התושבים והנופשים והן את מבקרי נחל תנינים. לאורך דרך זו יוקמו עסקים מקומיים. השכונה עצמה תורכב מרחובות הולנדיים קטנים מרוצפים באבן משתלבת אשר יספקו אווירת כפר הנופש גם לאזורי המגורים", מבטיחה החברה.

מהחברה נמסר כי בנובמבר האחרון אישרה הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור את הפקדת התוכנית לטובת קידומה המהיר. זאת, בהתאם לתוכנית המתאר שאושרה ליישוב ב-2018. השכונה כולה תשתרע על פני 130 דונם - 6,500 מ"ר יוקצו למבני ציבור וכ-3,000 מ"ר לשטחי מסחר. כמו כן התוכנית כוללת פארק ציבורי גדול בשטח של 27 דונם, שיתחבר עם שמורת הטבע נחל תנינים. הותמ"ל קבעה כי בנוסף לפארק החדש, תורחב גם השמורה המוכרזת על חשבון שטחים חקלאיים.

פרוייקט "טורקיז" בג'סר א-זרקא. 16 במרץ 2022. סטודיו לומו, אתר רשמי
"יש תסיסה ביישוב". פרוייקט טורקיז/אתר רשמי, סטודיו לומו

ובכל זאת, מדובר הרי בג'סר א-זרקא. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נכון לסוף 2019, לג'סר א-זרקא דירוג של אשכול 2 מתוך 10, במדד חברתי-כלכלי ל-2017. השכר החודשי הממוצע של שכיר ביישוב בשנת 2018 היה 5,076 שקל - כמחצית הממוצע ארצי שהיה 9,634 שקל. אז מי ביישוב שהוא אחד העניים בישראל יוכל להרשות לעצמו לרכוש יחידת דיור בפרויקט?

"זו תוצאה הזויה להשתלשלות עניינים ארוכת ימים", אמר ראש המועצה המקומית ג'סר א-זרקא, השיח מוראד עמאש. "בוועדה המקומית אנחנו התנגדנו וזה הגיע לוועדה המחוזית שאישרה את הפרויקט למרות התנגדותנו. מדובר בעתודת הקרקע האחרונה ביישוב השייכת לרשות מקרקעי ישראל וג'סר א-זרקא היא מספר אחת בכלל ישובי המדינה בצרכי הקרקע למגורים ולמבני ציבור", הסביר. לדבריו של עמאש, שנים רבות לא קודמו במקום תוכניות עד שעלתה התוכנית הזו, "וכל הזמן דגלנו בה כיוון שהאמנו שתביא פתרון לתושבי המקום ואפשרות לזוגות הצעירים לרכוש דירה ולחיות בכבוד. לצערנו, הדברים לא התגלגלו כך".

"מדובר בפעימה שלישית", מסביר ראש המועצה, בפעימה הראשונה, הייתה הגרלה. ב-49 יח"ד זכו תושבים ובעוד 14 יח"ד זכו לא תושבים. זכאותם היא לדירות של 90-120 מ"ר בכ-900 אלף שקל. בפעימה השנייה נרשמו 66 תושבי היישוב ועוד כ-1,800 ממקומות אחרים - בעיקר יהודים. הוגרלו 108 יחידות דיור ב-6,800 ש"ח למ"ר. "פחות או יותר דובר באותם המחירים עד שבא השלב הזה. המדינה נהגה בצורה בלתי אחראית ובלתי מוסרית. רמסו ברגל גסה את הזכויות של תושבי ג'סר וכך משווקת עתה החברה דירות במחירים אלה", אמר.

"עניי עירך קודמים"

עוד הוסיף ראש המועצה כי הוא בעד התוכנית, אך לדבריו - "עניי עירך קודמים ואנחנו העניים לא יכולים לעמוד במחירים האלה ואפילו לא במחירים קרובים לאלה שבהם משווקות עתה הדירות". הוא מציין כי ביישוב יש תסיסה בעקבות המצב והוא אינו יודע כיצד יקבלו התושבים את הבאים מבחוץ כל עוד לא נפתרה מצוקת הדיור שלהם. "אנחנו מנסים דרך כל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר לעצור את השיווק וקודם כל לתת זכות לתושבי ג'סר א-זרקא, וסבורים כי אם המדינה תרצה אין זו אגדה", אמר.

סמי אלעלי, יו"ר הוועד העממי בכפר, הצטרף לביקורת. "מחיר למשתכן הוא חלק מהבעיה ואינו פתרון הולם! הפרוייקט מדיר מאות משפחות זקוקות לקורת גג ושולל מהם זכות קיומית בסיסית", אמר. "גם תהליך שיווק הפרויקט על ידי משרד השיכון נכשל, ולמרות שראו שישנם חסמים ותנאי סף קשים המונעים מהתושבים לגשת לפרויקט, לא השכילו ולא הסיקו מסקנות כי צריך לשנות את הפרויקט כך שיתקן עוול מתמשך. אנו נאבקים נגד הפרויקט ותובעים תוכניות דיור חלופיות, שיעשו צדק ויטיבו עם תושבי הכפר ויבטיחו לנו דיור בר השגה".

"נוכח המצב המחפיר ממנו סובל הכפר בכל התחומים, לא מאמין שתושב המקום ירכוש במחיר גרנדיוזי כזה", הוסיף, וציין כי "במחיר כזה לדירת קומות, בן המקום האמיד ובעל היכולת מעדיף לרכוש מגרש ולבנות בית דו קומתי ועם גינה".

יוסי מזרחי, מנכ"ל משותף ובעלים בחברת גשם החזקות, אופטימי. "אנו בטוחים כי בניית הפרויקט ביישוב ששנים רבות לא נבנתה בו בנייה חדשה ומודרנית, יביא לשיפור איכות החיים של כלל האוכלוסייה בעיקר בעקבות תשתיות חדשות וכן טיילת ושדרת מסחר וכמובן תוספת של תושבים ומשפחות צעירות", ציין. עוד הוסיף כי "פרויקט 'טורקיז' הוא יוצא דופן בנוף ואין כיום עוד פרויקט המציע איכות חיים כזו. שכונה חדשה במרחק נגיעה מחוף הים, במרכז הארץ ועם גישה מהירה לנתיבי תחבורה מרכזיים, בשכונה הנבנית מאפס על רצועת חוף יפהפיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully