וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השכירות לוחצת, חלום הדירה מתרחק והישראלים מיואשים: "עובדים בלי סוף וזה לא מספיק"

העלייה החדה במחירי הדיור הזכירה לרבבות של זוגות צעירים כמה המשימה של רכישת דירה בישראל קשה עד בלתי אפשרית. ובעוד המחירים הולכים ומאמירים, גם זוגות שהצליחו בקושי רב לרכוש נכס מוצאים עצמם במאבק יומיומי מול יוקר המחיה. "אנחנו והדור הבא יכולים להמשיך לחלום"

בווידאו: פעילי ״מחאת האפודים הצהובים״ הפגינו נגד עליית המחירים במשק/צילום: רוני כנפו

הזינוק החד במחירי הדיור כפי שהציגה אמש (שלישי) הלמ"ס הזכיר שוב לרבבות של זוגות צעירים כמה המשימה של רכישת דירה בישראל קשה עד בלתי אפשרית. ובעוד מחירי הדירות הולכים ומאמירים, השכירות עולה, וגם זוגות שהצליחו בקושי רב לרכוש נכס מוצאים עצמם במאבק יומיומי מול יוקר המחייה. "אנחנו, והדור שאחרינו, נותרים בשכירות והחלום על דירה משלנו נשאר ויישאר בגדר חלום", הם מלינים.

"היינו רוצים לקנות דירה, אבל המחירים הולכים ועולים והבנו שהסיכויים לרכוש בעיר הולכים ויורדים", מספרים יונתן ונעמי דרור, הורים לארבעה ילדים השוכרים דירה בירושלים. שניהם עצמאיים, נעמי מטפלת ברפואה סינית ויונתן מנכ"ל חברת ליף אוף לייף למוצרים טבעיים. בשנה האחרונה נולד תינוק חדש במשפחה, והדירה שהם מתגוררים בה נעשתה קטנה עבורם. השניים החלו לחפש דירה גדולה יותר, אך מחירי השכירות מאלצים אותם לבדוק דירות מחוץ לירושלים. "קשה למצוא דירות גדולות להשכרה בירושלים, ואלו שבשוק מאד יקרות ולא שוות את המחיר. אנחנו אוהבים את העיר, אבל השוק משוגע", מדגיש יונתן.

קלי דן וטל עזריאל הם בני 30 השוכרים דירה בתל אביב, המעידים על עצמם כי איכות החיים שלהם הולכת ונפגעת ככל שהמחירים עולים. "בגלל המצב בשוק, אנחנו צריכים לגור באזור פחות טוב. המחירים מרקיעי שחקים ומטורפים", הם מספרים. "המצב הזה של ניסיון לחסוך מוביל לכך שאנחנו מוותרים על המון דברים: הקרבה למקום העבודה, לאזורי הבילוי, והכל כדי רק להצליח לחיות".

לדבריהם, על אף שהם מרוויחים שכר נאה ביחס לשכבת גילם, הם נדרשים לחיות באורח חיים מצומצם. "אנחנו לא מרשים לעצמנו לגור בדירה סבירה ומפנקת, אלא אנחנו גרים ממש מתחת ליכולת הכלכלית שלנו כדי להצליח לחסוך קצת כסף ולהתקדם", הם אומרים.

שלומי קליימן, תושב אשקלון שהצליח לרכוש דירה לאחרונה דרך תוכנית מחיר למשתכן, סיפר על המאבק הכלכלי היומיומי שהוא מנהל. "בנתיים אני משלם שכר דירה במקביל למשכנתא, זה ממש קשה לזוג צעיר עם ילד. אני מורה למתמטיקה ולומד לתואר שני, אישתי בעלת תואר שני ושינונו מתפרנסים לא רע. אבל בתחילת החודש יש הוצאה שהיא כבר קרובה ל-7,000 שקלים על שכירות ומשכנתה. לא כולל מים ארנונה וחשמל. ההוצאות גדולות. יוקר המחיה שוחק אותנו המחירים הפכו לגבוהים כל כך, שאנחנו עובדים בלי סוף לממן את הדירה שקנינו".

קריית ים, 29 באפריל 2021. ראובן קסטרו
"השוק משוגע". בנייה בקריית ים/ראובן קסטרו

אנה (שם בדוי), אם חד-הורית מזכרון יעקב לשלושה ילדים בוגרים בני 23-18 אומרת לוואלה! כי "רק מדגיש לי שלא יהיה לי אף פעם סיכוי לקנות בית משלי גם בישובים סמוכים. בזכרון יעקב אבד החלום לקנות בית כבר מזמן. אין הטבות לצעירים. זה מקום לבעלי הון בלבד. גם אנחנו וגם הדור שאחרינו נותרים בשכירות שנים רבות והחלום על דירה משלנו נשאר ויישאר בגדר חלום", היא אומרת.

אנה הוסיפה כי "השוכרים סובלים פעמיים כי גם השכירות עולה וכך במקום לחסוך הם מוציאים יותר ויותר על שכירות חודשית או נאלצים לרדת ברמת החיים. שכרנו בית של שישה חדרים בשכונת גבעת עדן ב-5,500 שקלים עד שבשיא הקורונה בעל הבית העלה את השכירות ל-7,500 שקלים ככה פתאום. אותנו זה אילץ לשכור במרכז המושבה בית קטן יותר, שלושה חדרים, ב-4,000 שקלים. אבל כל הזמן באוויר מרחף תמיד איום של העלאות. המדינה באה ואומרת יש דירות במחיר מוזל אבל מצניעים את זה שמי שהיתה לו דירה בעבר כבר לא עומד בקריטריונים. נראה שבממשלה לא בודקים לעומק מה צריך לעשות. לנו אין מה לעשות - זה מה שיש. לא נלך לגנוב".

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו אמש מראים כי מחירי הדירות השלימו עלייה של 11.3% בשנה. מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים נובמבר 2021-דצמבר 2021 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אוקטובר 2021-נובמבר 2021, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-1.5% ובכך השלימו את אותה עלייה של 11.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות בחודשים נובמבר 2021-דצמבר 2021 לעומת החודשים אוקטובר 2021-נובמבר 2021, נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות: צפון 2.4%, מרכז 2.3%, חיפה 1.4%, ירושלים 1.2%, תל אביב 1.1% ודרום 0.7%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully