וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה שמפסיד וזה שמרוויח: התוכנית הכלכלית של האוצר מנציחה את המעמדות במקומות העבודה

עודכן לאחרונה: 10.2.2022 / 20:02

מה שבאוצר שכחו לספר אמש, הוא שהתכנית להורדת יוקר המחיה אינה מסייעת לאנשים ששכרם נמוך וממילא לא משלמים מס הכנסה. בכך, מעמיקים עוד ועוד ההבדלים במעמדות במקומות העבודה, שם משתכרים העובדים במדרגות שכר שונות. "בשורה התחתונה התוכנית תעזור לבעלי הכנסות גבוהות"

בווידאו: מסיבת עיתונאים של רה"מ, שר האוצר ושרת הכלכלה ובה הם מכריזים על צעדים להפחתת יוקר המחייה/צילום: לע"מ

בתוכנית הכלכלית שהציגו אמש באוצר, הבטיחו בנט, ליברמן וברביבאי להפחית מיסים למשפחות עובדות, ואולם בשעה שהתכנית מיטיבה עם חלקים מהציבור - חלקים אחרים בעם לא יושפעו מכך כלל. בנוסף, הצעד הזה רק יחדד את ההבדלים שבין העובדים באותו מקום עבודה.

"זה היה לא נעים כשנכנסתי הבוקר למשרד וראיתי את חן שמחה מאד," סיפר רן, עורך דין מאזור המרכז, על הפגישה עם מזכירה במשרדו, "היא הסבירה לי שיש לה שלושה ילדים בגילאים 6-12, והיא שמחה על נקודות הזיכוי במס הכנסה. נאלצתי להסביר לה שהיא מרוויחה שכר מינימום ולכן זכאית גם כך ל-2.75 נקודות זיכוי. 2.25 בשל כך שהיא תושבת ישראל, ועוד חצי נקודה בשל כך שהיא אישה - למעשה לא מנוכה ממנה מס הכנסה ולכן היא לא יכולה להנות מנקודות הזיכוי", הוא הסביר.

הסיפור של רן ושל חן ממחיש באופן ברור את מה שראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן אמרו אמש - התוכנית מיועדת למשפחות עובדות - אך הוא ממחיש גם את מה שהם הבליעו והוא שהתוכנית מיועדת למעמד הביניים.

"בשורה התחתונה התוכנית הזאת תסייע לבעלי הכנסות גבוהות", הסביר רן, "קח למשל מישהו שמרוויח 7,000 שקל בחודש ויש לו נקודות זיכוי שדרכן הוא כבר למעשה לא צריך לשלם יותר מס הכנסה - זה לא משנה גם אם תיתן לו 200 נקודות זכות, מהרגע שהוא פטור מתשלום מס הכנסה התוכנית לא מדברת אליו בכלל".

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי, מציגים את הצעדים החדשים להורדת יוקר המחיה, 9 בפברואר 2022. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
תנציח את המעמדות במקומות העבודה. ליברמן, בנט וברביבאי מציגים את התכנית הכלכלית, אמש/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

התוכנית תחדד גם את ההבדלים בין עובדים שביניהם יש פער בותק באותו מקום עבודה. "ממה שראיתי בחטף בכלי התקשורת, כאחד שיש לו ילדים מגיל 6-12 התוכנית מיטבה איתי כי השכר שלי הוא לא מינימום", סיפר שאול, נהג אגד מהמרכז. "אבל אני אומר לך שיהיה כאן שוב פער בין נהגי דור א' - עובדים שנקלטו לעבודה לפני העובדים שבאו אחריהם - לבין נהגי דור ב', בגלל שנהגי דור ב', לפחות חלק מהם, מרוויחים נמוך ולכן התוכנית לא תעזור להם כי הם לא מגיעים למדרגות המס".

"זה לא שאני עשיר גדול, שהקוראים שלכם לא יחשבו ככה", הדגיש שאול, "הנה, אשתי היא מורה במשרד החינוך והיא לא מגיעה למדרגת המס כדי לשלם מס הכנסה, אז ככה שאנחנו לא נהנה מזה כמשפחה".

כשנשאל איך תשפיע התייקרות המחירים על קהל הנוסעים באוטובוסים, והאם יפסיקו להשתמש בתחבורה הציבורית בגללה, תשובתה היתה די מפתיעה: "כיום הגבייה בעבור נסיעה באוטובוס נעשית דרך כל דלתות האוטובוס. מה שיקרה עכשיו הוא שאנשים יפסיקו לשלם בשל ההתייקרות הצפויה במחיר הנסיעה בתחבורה הציבורית. הם פשוט לא יתקפו את הרב-קו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully