וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רקטות, רחפני נפץ ופיגועים: המחיר שאיראן עלולה לגבות על הרג הקצינים בסוריה

עודכן לאחרונה: 13.3.2022 / 9:48

איראן טוענת כי תקפה הלילה בסיסים ישראליים סודיים בעיראק, אך לא ייחסה זאת להרג אנשיה. במערכת הביטחון מעלים את רמת הדריכות מחשש לנקמה איראנית ומעריכים שהתגובה תגיע, אך לא בקרוב: "לוקח זמן להקים התארגנות לתגובה מבלי להשאיר עקבות בשטח, טהראן בתקופה רגישה"

בווידאו: תיעוד תקיפה שמיוחסת לצה"ל בדמשק בה נהרגו 2 אנשי משמרות המהפכה האיראנית/תיעוד ברשתות חברתיות

איראן טרם הגיבה למות שני הקצינים בתקיפה המיוחסת לישראל - אך דובר משרד החוץ האיראני הבטיח כי היא "לא תישאר ללא עונש". ביום שישי התבטא בנושא דובר משמרות המהפכה, ראמזאן שריף, שטען גם הוא כי הרג "שני היועצים… יקבל תגובה מוחצת. ה'אויב הציוני' יודע שהוא לא ירוויח מפשעים כאלה ויקבל תגובות נחרצות". לפי פרסומים באיראן, בתקיפה נהרגו שני קצינים, קולונל אהסאן קרבלאיפור וקולונל מורטזה סעידנג'אד.

עם חזרתו של הרמטכ"ל אביב כוכבי מביקורו בבחריין, הוא קיים הערכת מצב עם סגן הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש אגף המבצעים עודד בסיוק. השניים סקרו בפניו את ההתפתחויות האזוריות וההיערכות לאפשרות של נקמה איראנית.

תרגיל "הנביא הגדול 14" של משמרות המהפכה במי המפרץ הפרסי במסגרתו הפציצו כוחות ים, יבשה ואוויר דגם שנבנה כחיקוי של נושאת מטוסים אמריקנית 28 ביולי 2020. AP
"תגובה מוחצת". תרגיל של משמרות המהפכה/AP

הלילה, שוגרו מאיראן לפחות 12 טילים לעבר הקונסוליה האמריקנית באירביל שבצפון עיראק. אולם, לפי הטלוויזיה הממלכתית האיראנית, מתקפת הטילים על ארביל כוונה לבסיסים ישראלים סודיים. גורמי ביטחון אמריקנים ועיראקים דיווחו כי כמה טילים פגעו ישירות במשרדי ערוץ החדשות המקומי קורדיסטן24 שנפגעו מהטילים, אך לא נרשמו נפגעים. בתמונות שצולמו לאחר הפגיעה נראים שברי זכוכיות וחלקי פסולת על הרצפה.

האיראנים איימו בשנים האחרונות כי על הרג איראנים באדמת סוריה הם ינקמו ולא ישאירו חשבון פתוח. לכן, לפי ההערכות ועל בסיס היכולות שהציגו בשנים האחרונות, האיראנים יכולים להגיב בכמה אמצעים - שיגור רקטות וטילים, מל"טים ורחפנים ואף פיגועים.

איראן עלולה לשגר לשטח ישראל רקטות וטילים משטח סוריה, בה מקיימים כוחות קודס פעילות צבאית ענפה ומפעילים מיליציות שיעיות פרו איראניות - שחלקן נשלטות בידי מפקדי חיזבאללה.

ניסיונות שכבר ביצעו האיראנים הם הפעלת רחפנים נושאי חומר נפץ והחדרת מל"טים לישראל. צה"ל סיכל כוונות של רחפנים איראניים לפני כשנתיים, ולפני כשנה, בשני ניסיונות שונים, הפילו מטוסי חיל האוויר מל"טים איראניים בשטח מדינה זרה.

בנוסף, האיראנים עלולים לבצע פיגוע לאורך הגבול הישראלי ברמת הגולן ודרך הנחת מטעני חבלה, בזירה הימית נגד כלי שיט או בזירה האווירית, בניסיונות לפגוע בכלי טיס ישראליים. בהתאם לאיומים, צה"ל העלה את רמת הדריכות באוויר, בים וביבשה. עם זאת, גורמי ביטחון מעריכים שהאיראנים לא ימהרו להגיב. לדבריהם, לוקח זמן להקים התארגנות לתגובה מבלי להשאיר עקבות בשטח - והמו"מ המתוח בווינה על הסכם הגרעין עם ארצות הברית מציב את איראן בתקופה רגישה לביצוע פיגועים בצורה ישירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully