וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נתנו מכות רצח והוציאו זעם על המפגינים": האלימות המשטרתית המטרידה בירושלים

עודכן לאחרונה: 7.3.2022 / 20:29

בשתי הפגנות בירושלים תועדו אתמול שוטרים מכים מפגינים באלות, גוררים אותם, משליכים אותם לרצפה, דורכים עליהם - וכל זאת ללא סיבה נראית לעין. "שאלתי את השוטר שתקף מה השם שלו, והוא בתגובה התחיל להרביץ לי". המשטרה: "לא נאפשר התפרעויות אלימות"

בווידאו: תיעוד של אלימות שוטרים נג מפגינים בהפגנות הימין והחרדים בירושלים/צילום: שמחה חסיד/ אתר "המחדש" ויוסף יצחק שחר

סרטונים שהופצו ברשת אתמול והיום (שני) מציגים תיעוד של אלימות קשה מצד שוטרים כלפי מפגינים בירושלים. בין היתר, השוטרים נראים בסרטונים דוחפים בעוצמה מפגינים, גוררים אותם, משליכים אותם לרצפה ומכים באלות - ללא סיבה נראית לעין.

האירועים התרחשו בשתי הפגנות שנערכו לאורך הערב: הפגנת חרדים בכניסה לעיר, והפגנת פעילי ימין שנערכה בהמשך הערב סמוך לקריית הממשלה.

בהפגנה הראשונה, מאות חרדים מחו וחסמו את מסילת הרכבת הקלה, במחאה על מעצר הרב שמחה בונם טייטלבוים, שערק משירות צבאי, ובית הדין הצבאי צפוי לפסוק היום בעניינו. לבסוף, שבעה מפגינים נעצרו. אחרי חודשים של הימנעות מכך, המשטרה גם נעזרה ב"בואש" כדי לפזר את המפגינים בכניסה לעיר, וסירחון כבד התפשט בכל האזור.

הפגנת חרדים בירושלים נגד חוק הגיוס 06 במרץ 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
הפגנת החרדים בירושלים, אתמול/פלאש 90, יונתן זינדל

סרטונים מהזירה מתעדים כמה מקרים של אלימות קשה כלפי המפגינים. אברהם מנקס, אחד המפגינים הבולטים של הפלג הירושלמי, שנכח אתמול במחאה בירושלים, ראה את האלימות במו עיניו. "אין שום ציבור שהמשטרה מתנהגת אליו ככה", הוא אומר. "הציבור עומד על הכביש, שוטרים מגיעים ונותנים מכות רצח עם פרשים ומכת"זיות ומנסים להוציא את זעמם על המפגינים. זאת התנהגות ברוטאלית ואכזרית שנכונה כנראה מצד המשטרה רק כלפי חרדים. זאת לא תיאוריה, תעשו השוואה בין שאר ההפגנות בארץ לאלה של החרדים. אין ספק שלנו נותר, מתוך חוסר אמון במשטרה, ללכת לתביעות אזרחיות נגד השוטרים שעובדים בארגון פשע שלא נותן דין וחשבון לאף אחד ומקבל לרוב רוח גבית גם מהתקשורת".

גם יוסי צרפתי, שוטר יס"מ וכוכב הסדרה "מחוז ירושלים", תועד דורך ברגלו על מפגין בכניסה לירושלים. נגד צרפתי הוגש באחרונה כתב אישום בגין תקיפה הגורמת חבלה לאחר שתקף באגרופים תושב סילוואן במהלך פעילות מבצעית לפני כשנתיים.

אנשי הפלג הירושלמי צפויים להגיש תלונה במח"ש בעקבות הסרטונים. בשלב זה, טרם נפתחה בדיקה במח"ש בנושא.

בווידאו:יוסי צרפתי, שוטר יס"מ תועד דורך ברגלו על מפגין בכניסה לירושלים, 6 במרץ 2022/איתמר כרמון- חדשות כל העולם

גם דוב מורל, תושב ירושלים שהגיע לסקר את מחאת פעילי הימין, הותקף בסיום ההפגנה בעת שעמד על מדרכה סמוכה. לאחר שתיעד את פעילות השוטרים במקום הוא שאל לשמו של אחד מהם. "ההפגנה בגדול התפזרה ואז נשארו כמה נערים ונערות, המכת"זית עזבה את המקום, המפגינים לא היו על הכביש, ופתאום אני רואה כמה שוטרי יס"מ שמתחילים לרדוף אחרי נערים עם אלות. רצתי בעקבותיהם וצילמתי תקיפת מפגין", הוא מספר, "שאלתי את השוטר שתקף מה השם שלו, והוא בתגובה התחיל להרביץ לי. בסוף הוא הביא לי את הפרטים שלו. בהמשך היום אני הולך למח"ש, לא שאני חושב שיקרה עם זה משהו".

בווידאו: תיעוד של המשטרה של התגרות ואלימות מפגינים בהפגנות בירושלים/צילום: דוברות משטרת ישראל

המשטרה: מאות מפגינים התפרעו באלימות

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "בעקבות הפרת סדר בשעות אחר הצהריים והתפרעויות אלימות של מאות מפרי סדר, כוחות המשטרה החלו לפזר את מפרי הסדר במקום, זאת לאחר שניתנה הוראת פיזור ללא הואיל. במהלך הפרת הסדר חסמו מפרי הסדר צירים, אוטובוסים רכבי חירום ואת הרכבת קלה, וכן התעמתו עם השוטרים במקום תוך השלכת חפצים ואבנים לעברם, תקיפת עוברי אורח וגרימת נזק לכלי רכב".

עוד נמסר כי "בהמשך, בשעת הערב בסמוך לבימ"ש העליון, התרחשו הפרות סדר בהשתתפות מאות מפגינים שהחלו חוסמים את צירי התנועה בשני מוקדים תוך תקיפת נהגים שנקראו בדרכם. גם במחאה אלימה זאת, לאחר שניתנה הוראת פיזור על ידי קצין משטרה, פעלו כוחות המשטרה לפיזור והדיפת מפגינים ומתפרעים באמצעות אמצעים לפיזור הפרות סדר, ונעצרו שני מפרי סדר".

במשטרה סיכמו: "נמשיך לאפשר את חופש המחאה כחוק, אולם לא נאפשר התפרעויות אלימות, הפרת הסדר הציבורי וניסיונות לפגוע בשוטרים ובמשתמשי הדרך בניגוד לחוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully