וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש הורה על מחיקת הבקשה לרישום כנסיית חצר אלכסנדר תחת ממשלת רוסיה

עודכן לאחרונה: 3.3.2022 / 17:02

כשנתיים לאחר שנתניהו הכריז כי מדובר במקום קדוש לאחר שחרורה של נעמה יששכר, בית המשפט המחוזי. רה"מ בנט יצטרך להכריע האם להעביר את המתחת לידי ממשלת רוסיה, בתקופה רגישה מבחינה מדינית. שגריר רוסיה בישראל: "אקרא את פסק הדין ואלמד אותו"

בית המשפט המחוזי בירושלים הורה היום (חמישי) על מחיקת הבקשה לרישום של "חצר כנסיית אלכסנדר" על שם ממשלת רוסיה, כשנתיים לאחר שראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, הכריז כי מדובר במקום קדוש, לאחר שחרורה של נעמה יששכר - כך פרסם לראשונה אבישי גרינצייג ב"גלובס". שגריר רוסיה בישראל, אנטולי ויקטורוב, ענה לשאלת וואלה! כי הוא שמע על החלטת בית המשפט, "אבל אני צריך לקרוא את פסק הדין וללמוד אותו".

מאחר ומדובר במקום קדוש עליו חל דין ייחודי הנקרא "משפט דבר המלך במועצה", ומי שמוסמך להכריע בנושא הוא ראש ממשלת ישראל ולא בתי המשפט, ראש הממשלה נפתלי בנט יצטרך להכריע האם להעביר את המתחת לידי ממשלת רוסיה, בתקופה רגישה מבחינה מדינית.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה בקרמלין במוסקבה, 30 בינואר 2020. רויטרס
מבטלים את המחווה? פוטין ונתניהו/רויטרס

מתחם חצר אלכסנדר נייבסקי הצמוד לכנסיית הקבר, הוקם בשנת 1891 על ידי הממשלה הקיסרית של האימפריה הרוסית, וכך נרשם בספרי רישום המקרקעין העותמאנים. לאחר נפילתה עבר לידי הכנסייה האורתודוקסית הרוסית הגולה, ובארץ ניהל את המתחם ארגון Orthodox Palestine society of Holy Land. הממשלה הרוסית הגישה בשנת 2017 בקשה להעביר את רישום הבעלות על המתחם מהרישום העותמאני לפנקס השטרות הישראלי, והאגודה התנגדה בטענה כי היא הבעלים של המתחם, ולא הפדרציה הרוסית.

בשנת 2020, בסמוך לשחרורה של נעמה יששכר מהכלא הרוסי, הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו כי חצר אלכסנדר מוגדרת כמקום קדוש, ולכן שאלת הבעלות לא יכולה להתברר בבית המשפט. הממשלה הרוסית הגישה בקשה להעברת הרישום בשנית, והמפקחת על רישום המקרקעין אישרה את הרישום.

השופט מרדכי כדורי התייחס בפסק הדין לרגישות הדתית והפוליטית סביב המתחם, אך הדגיש כי דווקא מסיבה זו למפקחת, שהיא גורם מנהלי, לא היתה סמכות לרשום את החצר על שם הרוסים, ולכן יש לבטל את הרישום ולהשאיר את ההכרעה על הבעלות לראש המשלה.

"הסכסוך בעניינו של מקום קדוש הוא סכסוך מורכבת, בעל השלכות מרחיקות לכת הגולשות מעבר לתחומי המשפט אל אבר שיקולים דתיים, לאומיים, בינלואמיים... דבר המלך במועצה נועד להוציא את ההכרעה בסכסוך בעניינו של מקום קדוש מידיהם של הגופים השיפוטיים ולייחדו לגורמים הגבוהים ביותר ברשות המבצעת", כתב כדורי.

"בשל הודעת ראש הממשלה, מחלוקת הצדדים בנוגע לזכויות במקרקעין אינה יכולה להתברר בבית המשפט המוסמך, אלא אצל הדרג הגבוה ביותר ברשות המבצעת, מכיוון שזו הדרך היחידה העומדת לצורך הכרעה במחלוקת, נמחקה תביעת הבעלות שהוגשה בעניין המקרקעין". את ארגון ה-OPS ייצגו עורכי הדין שי גימלשטיין, אילן גולוד וישראל קליין ממשרד ש. הורוביץ ושות.

עוד בוואלה!

מל"טים מתאבדים ורובוטים מיוחדים: האוקראינים כבר מוכנים לפלישה לקייב

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בביקור בסוכנות החלל, מוסקבה, 27 בפברואר 2022. AP
פוטין/AP

עו"ד שי גימלשטיין שטיפל בערעור אמר: "ההחלטה מסכלת את ניסיון ההשתלטות הבלתי חוקי של הפדרציה הרוסית על חצר אלכסנדר, שאינה שייכת לה, ועל כך יש לברך. ההחלטה לא התייחסה אמנם לשאלת הזכויות המהותיות בנכס, אולם העובדות המשפטיות וההיסטוריות הן ברורות וחד משמעיות, ולכן אנו משוכנעים כי כל בירור אובייקטיבי, בבית משפט או בפני צוות שרים, יסתיים במסקנה הבלתי נמנעת כי מרשינו, ארגון ה-OPS שבראשותו ניצב מר ניקולאי וורנוצוב הופמן, הוא הבעלים החוקי היחיד של חצר אלכסנדר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully