וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מל"טים מתאבדים ורובוטים מיוחדים: האוקראינים כבר מוכנים לפלישה לקייב

עודכן לאחרונה: 3.3.2022 / 13:56

במשך שנים, צבא אוקראינה בנה את כוחו והתכונן לאפשרות שרוסיה תפלוש. לפי ההערכות, כשכוחותיו של פוטין ייכנסו לקייב, הם ייתקלו במל"טים טקטיים ומגוון רחפנים שפותחו ויוצרו על אדמת אוקראינה. בקייב מקווים כי כל אלו יסייעו בבלימת הכוונות של מוסקבה להשתלט על העיר

בווידאו: תושבים בקייב מצטרפים ליחידות הגנה אזוריות ומקבלים נשק/צילום: רויטרס

רובוטים, רחפנים ומל"טים - לפי מומחי ביטחון באירופה ומומחי אמצעי לחימה, צבא אוקראינה העריך בצורה נכונה את שיטות הלחימה של הרוסים, ובמשך שמונה שנים בנה את כוחו והתכונן למלחמה. כשהצבא הרוסי פתח בפלישה הוא החל בתקיפות אוויריות והשתמש בטילי קרקע-קרקע כדי לנסות לפגוע ביכולות הצבא האוקראיני במסגרות גדולות כגון בסיסי שריון וחיל האוויר. הצבא האוקראיני נשאר נחוש, בעזרת גיבוי האזרחים והעידוד הבינלאומי. השלב השני בתקיפת הרוסים כלל שימוש מאסיבי ברקטות ובארטילריה, וכשהם החלו לספוג אבדות כבדות בנשק ובציוד, הם החליטו לצבור כוחות בהיקפים קיצוניים כדי לפלוש לקייב - אבל צבא אוקראינה נערך מראש לשלב הבא.

בשלב הראשון של המלחמה, הצבא הרוסי פעל באמצעות תקיפות אוויריות ובטילי קרקע-קרקע כדי לפגוע במטרות צבאיות ואסטרטגיות של צבא אוקראינה: בסיסי שיריון, מפקדות האוגדות והחטיבות, מאגרי דלק מזון וחלפים, בסיסי חיל האוויר בעת שמטוסי קרב ותובלה חנו על הקרקע, מצבורי תחמושת, מחסני אמצעי לחימה, מרכזי פיקוד ושליטה, אתרים בהם הוסתרו מטוסים מאוישים מרחוק ועוד. בשלב השני החלו לשגר רקטות וארטילריה, ואף להסתער בכוחות שיריון על מוקדי ההתנגדות העיקריים של האוקראינים, או על הנקודות השולטות וצירי המפתח, תוך תמרון ללב הערים.

צבא אוקראינה במשוריינים בקייב, 25 בפברואר 2022. רויטרס
התכוננו לזה שנים. שריון מצבא אוקראינה/רויטרס

מומחים באירופה וגורמים בכירים במערכת הביטחון מעריכים שהצבא הרוסי חשב תחילה שהאוקראינים יישברו בשלב מוקדם וימהרו לשולחן המשא ומתן, נוכח העוצמה הצבאית שהפעילו נגדם. אך לא רק שהתוכניות השתבשו - הם החלו לספוג אבדות כבדות בנפש, במטוסים ובטורי שיריון, תותחים מתנייעים ומשאיות אספקה רבות נטשו בגלל בהלת הנהגים או מחסור בדלק.

רק אחרי שהבינו הרוסים שאיכות הכוחות והאש לא מספיקה, הם עברו אל השלב הבא - ואז יצאה לפועל ההחלטה על צבירת כוחות בהיקפים קיצוניים. "הרוסים עיבו את צירי התמרון (שיירות באורך של 65 ק"מ - א"ב) בכוחות נוספים כדי להעמיד אותם מול הערים לפני התמרון הגדול", אמר גורם ביטחוני ישראלי בכיר. "במקומות שבהם נכנסו לשטחים בנויים ונתקלו בהתנגדות, הם בחרו באש כבדה ופשוט ריסקו מבנים ומוטטו מגדלים". זאת, ציין הגורם הבכיר, בשונה משיטות הלחימה של צה"ל - שבשטחים בנויים עובר לפעילות רגלית ומדויקת, כי יש בשטח אזרחים. "נדמה כאילו לקחו את לקחי הלחימה בצ'צ'ניה ויישמו אותם הלכה למעשה באוקראינה", אמר.

עם רחפן על הגב: כוח מיוחד של אוקראינה

מומחי ביטחון באירופה מעריכים שגולת הכותרת של הרוסים תהיה כיבוש והכרעה של קייב, שם, להערכתם, מרוכזת מרבית ההנהגה המדינית והצבאית. לפי מומחי הביטחון ומומחי אמצעי לחימה, משרד ההגנה האוקראיני פיתח וייצר בשנים האחרונות, באופן מקומי, מל"טים טקטיים ומגוון רחפנים לצורכי איסוף, מודיעין, שיבוש וחסימת רשתות ותקיפה.

כלי הטיס הטקטיים מאפשרים לאוקראינים הפעלה פשוטה בתוך השטחים הבנויים והשגה מהירה של מטרות מבצעיות כמו איסוף מודיעין, הגנה על אזורים חיוניים והתקפה. חלק מכלי הטיס הטקטיים נועדו לצורכי איסוף מודיעין וחלק כוללים אמצעי תקיפה או התאבדות.

תקיפה של שיירות רוסיות על ידי צבא אוקראינה

כך למשל, המל"ט Patriot-R2 מסוגל לנחות בכל תנאי שטח באמצעות המצנח שלו, ומאופיין בשקט מופתי מפני שהוא פועל על סוללות נטענות. ייעודו מעקב אחר מטרות באמצעות הפעלה מרחוק וניטור שטח בגבול שיוגדר מראש. טווח הטיסה שלו 120 ק"מ במשך שעתיים פעילות.

ה-SPARROW LE-200 מסוגל להגיע עד לגובה של קילומטר ולטווח של 200 ק"מ, במשך שעתיים רצופות. הוא נושא מצלמה מיוחדת ליום ולילה, ובעל מנוע חשמלי. רחפן הסיור PEOPLE'S COPTER PC-1 בעל יכולת תקשורת מוצפנת ועם אמצעי צילום ליום וללילה. AC-3 הוא מזל"ט סיור, שיכול לטוס לטווח של 82 ק"מ בגובה של 300 מטרים למשך כעשר שעות.

רחפן תקיפה אוקראיני

משרד ההגנה האוקראיני פיתח וייצר בשנים האחרונות גם רובוטים, שנועדו להקשות על האויב בשטחים פתוחים ובעיקר בשטחים הבנויים. FANTOM הוא סוג רובוט במשקל טון, שנועד לנסוע על צירי כבישים ואספלט למטרות אש, סיור ואבטחה. באמצעות מנוע היברידי ומערכות נשק מגוונות כגון מקלע, צלפים ורובה רימונים שנשלטות מרחוק, הוא רב-תכליתי למשימות לילה ויום.

סוג הרובוט המרכזי השני הוא PIRANHA, לתנאי שטח מורכבים ובעל יכולת עבירות גבוהה למשימות סיור, אבטחה ושיבוש פעולות האויב. הוא נושא מערכות לראיית לילה ויום, ומערכות נשק מגוונות שהעיקרית שבה היא תת-מקלע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully