וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפלישה משלוש חזיתות ועד הקרבות הקשים בערים המרכזיות: סיכום שבוע המלחמה באוקראינה

עודכן לאחרונה: 3.3.2022 / 9:50

ב-24 בפברואר פלש צבא רוסיה למדינה מהיבשה, האוויר והים והחל בהפגזות אינטנסיביות. מאז, אלפים נהרגו, בהם ילדים רבים, ומאות אלפים הפכו לפליטים. אוקראינה הצליחה להאט את התקדמות האויב, אך שיירה של משוריינים המשתרעת לאורך עשרות ק"מ מתקרבת לקייב | יום אחרי יום

בווידאו: נזקי הפגיעה בבניין הטלוויזיה בקייב/צילום: רויטרס

שבעה ימים חלפו מאז תחילת הפלישה של רוסיה לאוקראינה, ועד כה הרוסים תפסו שטחים בדרום ובמזרח המדינה. לדברי האוקראינים, מתחילת הפלישה נהרגו יותר מ-2,000 אזרחים אוקראינים, והרוסים פרסמו כי 498 חיילים רוסים נהרגו מאז תחילת הפלישה. וואלה! עושה סדר בשבעת ימי הלחימה.

היום הראשון: ב-24 בפברואר בשעה 05:00 לערך שעון ישראל, החל הצבא הרוסי לפלוש לאוקראינה מהיבשה, מהים ומהאוויר. רוסיה הפגיזה יותר מ-12 ערים ועיירות, כולל מחוץ לבירה קייב. כוחות רוסיים חצו את הגבול האוקראיני בכמה גלים, נחתו בעיר הנמל אודסה בדרום וחצו את הגבול המזרחי אל חרקוב, העיר השנייה בגודלה.

בהמשך, כוחות רוסיים עברו מצפון לקייב, והתקדמו לצ'רניהיב, כ-130 ק"מ מהבירה ולקראת הערב כוחות מיוחדים רוסיים וכוחות מוטסים כבשו את האתר בצ'רנוביל והגיעו לפאתי העיר קייב. לפי גורם בכיר במשרד ההגנה האמריקני, חלק מהלחימה האינטנסיבית ביותר הייתה מחוץ לחרקוב בצפון מזרח. במקביל, תמונת לוויין שצולמה על ידי Planet Labs ביום חמישי בבוקר הראתה אש ועשן שחור עולים מבסיס חיל האוויר מחוץ לחארקוב.

רויטרס
פיצוץ מגדל הטלוויזיה בקייב, מפת הקרבות רוסיה אוקראינה. רויטרס
פיצוץ מגדל הטלוויזיה בקייב, מפת הקרבות רוסיה אוקראינה/רויטרס

לפי סרגיי נזרוב, עוזרו של ראש עיריית אודסה, בדרום, לפחות 18 פקידי צבא אוקראינים נהרגו בהתקפה מחוץ לאודסה, שם החיפו חיילי קומנדו מהצי הרוסי לחוף. במזרח, הבדלנים הפרו-רוסים בכוחות אוקראיניים לאורך קו החזית שמחלק את המורדים והכוחות האוקראיניים מאז 2014. גם הצבא הרוסי נע צפונה מחצי האי קרים, לכיוון חרסון.

במקביל, צילומים שצולמו במצלמות אבטחה במעבר גבול ביום חמישי בבוקר הראו כלי רכב צבאיים רוסיים נכנסים מחצי האי קרים.

לפי הנשיא וולודימיר זלנסקי לפחות 137 חיילים ואזרחים אוקראינים נהרגו וגורמים רשמיים אמרו כי רוסיה איבדה שני מסוקים ושבעה מטוסים בקרב. משרד ההגנה של רוסיה אמר כי הוא השבית את ההגנה האווירית ואת בסיסי חיל האוויר של אוקראינה וכי כוחות רוסיים השמידו יותר מ-70 מטרות צבאיות, כולל 11 שדות תעופה, מסוק וארבעה מל"טים.

היום השני: כוחות רוסיים החלו לפלוש לאוקראינה לאורך גבולותיה הדרומיים, המזרחיים והצפוניים של המדינה, אך המבצע נתקל בהתנגדות רבה יותר של כוחות אוקראיניים בקייב ובחרקוב, שתי הערים הגדולות במדינה.

צבא אוקראינה במשוריינים בקייב, 25 בפברואר 2022. רויטרס
הפלישה הרוסית נתקלת בהתנגדות רבה של כוחות אוקראיניים בקייב ובחרקוב/רויטרס

כוחותיה של מוסקבה נכנסו לפאתיה המערביים של קייב, הבירה, אך לא הצליחו לחדור לצד המזרחי של העיר נכון מיום שישי בערב לפי שעון מקומי, לפי ניתוח עצמאי של הסכסוך של המכון לחקר המלחמה, קבוצת מחקר בוושינגטון. כוחות אוקראיניים מנעו גם מכוחות רוסיים לכבוש את צ'רניהיב, עיר צפונית מזרחית לקייב.

צבא אוקראינה מסר שחיילים רוסים נכנסו למחוז צפון של קייב ביום שישי וכי "קבוצות חבלה" פועלות בעיר. דיווחים מודיעיניים מהפנטגון ומשרד ההגנה של בריטניה אמרו כי רוסיה מנסה לכתר את הבירה. באזור דונבאס ממזרח, כוחות אוקראיניים קיימו שם חילופי אש עם קבוצות בדלניות הנתמכות על ידי רוסיה, כך נמסר מהניתוח של המכון לחקר המלחמה. ליד קרים בדרום, דווח על כוחות רוסיים שכבשו את העיר חרסון.

לאחר הפגזות קשות ולחימה קרקעית בערים ועיירות ברחבי אוקראינה ביום חמישי, רוסיה הפנתה את את עיקר כוחותיה לקייב. בשעות הלילה, טילים פגעו בקייב, וראש העירייה של הבירה אמר כי שבר רקטה רוסית נחת על בניין מגורים ופצע לפחות שלושה בני אדם.

בנוסף לכך, וידאו ותצלומים שאומתו על ידי הניו יורק טיימס הראו שני גשרים המובילים לקייב שנהרסו. זאת, כחלק מטקטיקה חדשה של אוקראינה כדי להגן על הבירה. באותו היום, מוסקבה הבהירה שמטרתה היא להפיל את ממשלתו של הנשיא וולודימיר זלנסקי. רוסיה אמרה גם כי היא השתלטה על השטח סביב המפעל הגרעיני לשעבר בצ'רנוביל, כ-130 ק"מ צפונית לקייב.

היום השלישי: צבא רוסיה המשיך להתקדם בשלושה ראשים, לכיוון קייב הבירה, לכיוון העיר השנייה בגודלה חרקוב ומכיוון חצי האי קרים. במקביל, אוקראינה נאלצה להילחם גם בבדלנים באזור דונבאס.
הצבא הרוסי ניסה להתקדם לקייב מצפון וממזרח, ובמקביל ביצע הפגזות מסיביות. לאחר שניסיון כיבוש העיר צ'רנהיב כשל, עקפו הכוחות הרוסיים את העיר שמצפון לקייב. במקביל, התקדמו לעבר חרקוב וניסו לתקוף במקביל בנקודות בצפון, דרום ומזרח העיר.

הכוחות הגיעו מכיוון חצי האי קרים התקדמו לכיוון מריופיול וקרבות מרים אירעו בעיר חרסון, לאחר שהרוסים פוצצו סכר בתעלה בצפון קרים, שאוקראינה בנתה ב-2014 כדי לעצור את אספקת המים של חצי האי. בינתיים, מספר החיילים הרוסיים שכבר פלשו למדינה הגיע ליותר מ-150 אלף.

בד בבד, בקייב התנהלו כל העת קרבות עזים כשהאוקראינים מנסים להשאיר את העיר בשליטתם. הקרבות זלגו לכיוון מרכז העיר, אך הצבא המקומי הצליח להדוף את הפולשים. ברחובות העיר ניתן היה לראות כלי רכב עולים באש ובניין מגורים שנהרס מהפגזה.

הריסות רכב ברחובות בושה, אוקראינה, 2 במרץ 2022. רויטרס
הריסות רכב ברחובות באוקראינה/רויטרס

היום הרביעי: נראה היה שהצבא האוקראיני מצליח להאט משמעותית את התקדמות הכוחות הרוסיים בכל החזיתות, בין היתר באמצעות שימוש בנ"ט. כוחות רוסיים נראו תקועים בשטח וההישגים של הצבא של פוטין נראו מוגבלים, וגם הניסיון להתקרב למרכז חרקוב נכשל. ייתכן כי הדבר נבע מזלזול רוסיה ביכולות האוקראיניות. עם זאת, מומחים טוענים כי הכוחות הרוסיים האטו בכוונה והתרכזו במבצעים לוגיסטיים.

בינתיים, בדרום המדינה, הכוחות שבאו מכיוון חצי האי קרים החלו לתקוף את עיר הנמל מריופול והקיפו אותה. באזור דונבאס, למרות תמיכת הבדלנים, לא הצליחו הרוסים לרשום הישגים משמעותיים.

למרות הדיווחים על אפשרות לשיחות בין הצדדים, צילומי לוויין חשפו שיירה באורך קילומטרים רבים של מאות כלי צבא משוריניים שבדרכה לקייב. מומחים העריכו כי מוסקבה צפויה להטיל את כל כובד משקלה על העיר ולהסלים את התקיפות. בשלב זה, לפי אוקראינה, 352 אזרחים נהרגו בתקיפות, בהם 14 ילדים.

רויטרס

היום החמישי: רקטות רוסיות פגעו בשכונת מגורים בחרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה, והרגו עשרות בני אדם, לפי גורמים רשמיים אוקראינים. לפי סרטונים, נראה כי מדובר בפגיעה האגרסיבית ביותר באזורים האזרחיים באוקראינה. אולם, הכוחות האוקראיניים שמרו על השליטה בערים הגדולות, ובמקביל חיילים רוסים עברו לעיירות ממערב לקייב כחלק מניסיון להקיף את קייב ולנתק קווי אספקה של נשק וציוד צבאי אחר המגיעים ממדינות האיחוד האירופי.

כוחות רוסיים בדרום אוקראינה המשיכו להתקדם וכבשו את עיר החוף ברדיאנסק. תקיפות אוויריות רוסיות פגעו בזפוריז'יה, במעלה נהר הדנייפר. בכירים רוסים טענו שהם משתלטים על עיירה סמוכה, אנרהודאר, אם כי פקידים אוקראינים חלקו על כך. ניתן היה לראות את התקפות הרקטות בחרקוב בסרטונים שפורסמו בטלגרם ואומתו על ידי הניו יורק טיימס. לא ניתן היה לאשר מיד את מספר הנפגעים.

שיחות בין פקידים רוסים ואוקראינים החלו בבלארוס גם כשהלחימה נמשכה. הנשיא וולודימיר זלנסקי מאוקראינה אמר לפני הפגישה כי הוא אינו אופטימי מכך שהשיחות יביאו לסיומן של התקיפות.

נשיא אוקריאנה, ולדימיר זלנסקי במהלך ריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס בקייב 1 במרץ 2022. רויטרס
"אינו אופטימי מכך שהשיחות עם רוסיה יביאו לסיום של התקיפות", זלנסקי/רויטרס

היום השישי: רוסיה החלה לתקוף מטרות אזרחיות עם כלי נשק יותר ויותר קטלניים, פגעה בערים הגדולות. בנוסף, פיצוץ עז הרעיד את מרכז חרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה, הרס בניין ממשל גדול והרג לפחות שבעה בני אדם. פיצוץ אחר שהתרחש בשכונת מגורים בחרקוב הרס בית חולים והביא למספר הרוגים ופציעות, כך אמר ראש עיריית העיר לתחנת טלוויזיה מקומית.

כוחות רוסיים החלו להיאבק על השליטה בשתי ערים מרכזיות בדרום. סרטונים הראו חיילים רוסים מפטרלים בחרסון ופיצוץ בבניין דירות, למרות שהאוקראינים שמרו על השליטה, לדברי חברת ג'ינס המנתחת מידע מודיעיני. ראש עיריית מריופול, עיר נמל מרכזית, אמר שהחשמל בעיר נותק לאחר ימים של לחימה אינטנסיבית. תפיסת מריופול תאפשר לכוחות הרוסיים בדרום להצטרף לבדלנים הנתמכים על ידי רוסיה במזרח, ולבודד את הכוחות האוקראינים באזור.

צילומי אבטחה של התקיפה האווירית לכאורה בחרקוב הראו מה שנראה כמו רקטה שפגעה ישירות מול בניין הממשל של העיר, ויצרה כדור אש גדול שהשמיד כמה מכוניות. הפיצוץ הותיר אחריו מכתש גדול ליד הכיכר המרכזית של העיר.

מחוץ לבירה, עדיין ניתן היה לראות בתמונות לוויין שיירה של טנקים וכלי רכב רוסיים, שאורכה כ-40 ק"מ.

רויטרס

לפי סוכנות הפליטים של האו"ם, עד אותו יום, יותר מחצי מיליון פליטים ברחו מאוקראינה מאז החלה פלישת רוסיה. כמחציתם חצו את הגבול המערבי של אוקראינה לפולין. אחרים נסעו להונגריה, מולדובה, רומניה וסלובקיה. אוקראינה חוקקה בתחילת הסכסוך חוק צבאי המחייב גברים בגילאי 18 עד 60 להישאר במדינה.

עבור פליטים רבים, המדינות הגובלות הללו עשויות להיות התחנה הראשונה במסעם. הרשויות ברומניה אמרו שכמחצית מאלה שנכנסו עד כה למדינה כבר עזבו למדינות אחרות באירופה.

שרידי הפגזה רוסית בעיר חרקוב, אוקראינה, 1 במרץ 2022. רויטרס
שרידי הפגזה רוסית בעיר חרקוב/רויטרס

היום השביעי: העיר חרקוב בצפון מזרח אוקראינה המשיכה להיות מוכת תקיפות אוויריות והפגזות. מאז יום שני דווח על פיצוצים לפחות בשבעה מקומות ברחבי העיר. ראש העיר חרקוב אמר בפייסבוק כי לפחות 20 בני אדם נהרגו ו-125 נפצעו מאז שבת.

הפיצוצים שהרעידו את העיר ביומיים האחרונים גרמו נזק לבנייני משרדים, לאוניברסיטה ורובעי מגורים בעיר. לאחר שכוחות היבשה הרוסיים לא הצליחו להשתלט על חרקוב, אנליסטים אומרים שמוסקבה מתמקדת כעת בהתקפות אוויר, טילים וארטילריה לפני שכנראה תפתח במתקפה קרקעית מחודשת.

קצת אחרי 8 בבוקר שעון מקומי, פגע טיל בשלושה בניינים באזור אחד. בניין של האוניברסיטה הלאומית של חרקוב, מטה המשטרה ומשרד של שירות הביטחון הלאומי. שירות החירום הממלכתי של אוקראינה דיווח על שלושה בני אדם שנפצעו לאורך יום רביעי ועבודות החילוץ נמשכות.

כ-1.5 מיליון בני אדם חיים בעיר חרקוב, לפי ההערכות, מה שהופך אותה לעיר השנייה בגודלה באוקראינה. התושבים מצאו מחסה בתחנות רכבת תחתית, מרתפים ובונקרים מאז החלה המתקפה על העיר בשבוע שעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully