וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייל חיכה חצי שנה לקב"ן, סמל אמר לחייל "תירה לעצמך בראש": דוח הקבילות

2.3.2022 / 9:00

בחלק מהבסיסים התלוננו על מזון "שלא ראוי למאכל אדם", מפקד אמר לחייליו "מקווה שיש לכם בנות זוג ולא בני זוג" - דוח נציבת קבילות החיילים מגולל יותר מ-6,000 מקרים, שרובם עוסקים במענה הרפואי הלקוי שמקבלים המשרתים ובאלימות פיזית ומילולית של מפקדים כלפי פקודיהם

בווידאו: פרויקט "נסיעה טובה" של צה"ל/צילום: דו"צ

מזון "לא ראוי למאכל אדם", מפקד שהורה על חייליו לעשות את צרכיהם בכוסות והציב אותן בפומבי ורס"ר מחנה שחיסן בעצמו חיילים - נציבת קבילות החיילים (נקח"ל) הגישה את דוח הקבילות לשנת 2021, שמגולל אלפי אירועים שבגינם נקבלו מפקדים בצה"ל. הנקח"ל, תא"ל (מיל') רחלי טבת ויזל, הגישה את הדוח לשר הביטחון בני גנץ ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

6,222 קבילות הוגשו בשנת 2021 - עלייה של 9% משנת 2020. 3,722 ממגישי הקבילות הם חיילים בשירות חובה - עלייה של 17% מהשנה שעברה; 656 אנשי קבע; 491 משרתי מילואים ו-973 מלש"בים - עלייה של 2.5% ביחס לשנה שעברה. 55% מהקבילות שטופלו נמצאו מוצדקות - ירידה של 6% מהשנה הקודמת.

רוב הקבילות בדוח עוסקות בהתמודדות צה"ל עם מגפת הקורונה, המענה הרפואי הלוקה בחסר שניתן לחיילים ואלימות מילולית ופיזית של מפקדים כלפי פקודיהם. הדוח לא הקדיש פרק מורחב בנושא איכות המזון בצה"ל, אך כן מתוארות בו קבילות רבות בנושא.

סריקות לוחמי צה"ל באזור יהודה ושומרון. 23 באוגוסט 2019. דובר צה"ל
יותר מ-6,000 קבילות נגד מפקדים. לוחמי צה"ל/דובר צה"ל

חייל ששירת בבסיס הכליאה "נווה צדק" קיבל לארוחת הערב מזון שמכיל אגוזים ופונה לבית החולים, למרות שהתריע שהוא אלרגי בעת קליטתו בבסיס. במקרה אחר, נגד מטבח גדודי הגיש בשר פג תוקף לחיילים.

בביקורים שנערכו בבא"ח נח"ל, צנחנים ובבית הספר להגנת גבולות, התברר שהמזון אינו מספק ולא תואם את הרמה העצימה של האימונים. במקרים רבים התלוננו חיילים שהם רעבים במהלך הפעילות. בחלק מהמקומות, בהם המכללות הצבאיות, בהל"צ, גל"צ, ובא"ח נח"ל, נטען כי חלק מהמזון המוגש לחיילים "לא ראוי למאכל אדם" וכי רמת ההיגיינה במטבחים לא מספקת. בחלק מהמטבחים נמצא פער בכמות ובאיכות המזון המוצעת לחולי צליאק ולטבעונים.

חדר אוכל בעיר הבה"דים ,13 באפריל 2015. עופר וקנין, הארץ
בשר פג תוקף הוגש לחיילים. חדר אוכל בצה"ל/הארץ, עופר וקנין

אלימות מפקדים נגד חיילים: "הייתי שובר לך את הרגליים"

הדוח עסק בהרחבה במקרי אלימות והתנהלות לא מכבדת של מפקדים נגד חיילים. חייל בשירות חובה הלין על כך שמפקדיו הורו לו ולחבריו לעשות את צרכיהם בכוסות על מנת להוכיח שהם סובלים מקלקול קיבה, ולהניח אותן במרכז הפלוגה כששמותיהם רושמים עליהן. חייל מהקהילה הלהט"בית קבל על כך שסגן מפקד הגדוד בו הוא משרת התייחס לאפשרות של מפגש עם בני או בנות זוג במהלך חופשת סוף השבוע, תחת נהלי הקורונה, ואמר שהוא "מקווה מאוד שמדובר בבנות זוג ולא בבני זוג". בעקבות הקבילה, המפקד התנצל בפני החייל על התבטאותו ואף ננזף על ידי מפקד החטיבה על הדברים.

חייל אחר קבל על כך שסמל המחלקה השפיל אותו ואמר לו "תירה לעצמך ברגל", "תירה לעצמך בראש", ואף ציין בפניו כי הוא "נראה כמו נאצי". בעקבות הקבילה, סמל המחלקה נשפט והתקיימה בקרה צמודה אחר התנהלותו. במקרה נוסף, טענה חיילת כי הורחקה מקורס מ"כים שבועיים לפני הסיום כי התנשקה עם בן זוגה. במקרה אחר, חייל בודד לא הורשה לטוס לבקר את הוריו בחו"ל, אותם לא ראה תקופה ארוכה.

תרגיל  חילוץ רפואי של חיל האוויר. דובר צה"ל
מפקד נכנס למקלחות חיילים. לוחמי צה"ל/דובר צה"ל

קבילה נוספת הוגשה על נגד לוגיסטיקה שקרע את חולצתו של חייל סדיר לעיני חבריו בשל הופעה מרושלת; במקרה אחר, מפקד בדרגת סגן-אלוף איים על חיילת שאם היא הייתה חיילת שלו, הוא היה "שובר לה את הרגליים", ואף קילל אותה ואת אמה בצורה חריפה.

חייל בשירות חובה הלין על כך שבכמה הזדמנויות מפקדו נכנס למקלחות החיילים על מנת לגעור בהם על התנהלותם. בעקבות הקבילה, מפקד הגדוד זימן אליו את המפקד, העיר לו על התנהלותו והנחה על קיום שיחות עם כלל גורמי הפיקוד בדבר הגבולות המצופים בין מפקד לפקודיו.

הרפואה הצה"לית לקויה בחסר

קבילות רבות הוגשו בתחום הרפואה, שנמצא תחת ביקורת חריפה בשנים האחרונות. לוחם שנפצע במהלך אימון יחידתי הלין על כך שעל אף פניותיו למפקדיו לקבלת טיפול רפואי נאלץ להמתין זמן רב לחובש, ובמהלך ההמתנה הטיל את מימיו במכנסיו לאחר שבקשותיו החוזרות להתפנות נענו בשלילה. במקרה אחד התברר כי חיילת נדרשה לשמירה למרות שהייתה עם שבר בידה, ובמקרה נוסף חייל נסע בתחבורה הציבורית למרפאת 'ביקורופא' עם ציוד אישי כששתי ידיו שבורות, לאחר פעילות גופנית ביחידה.

חייל נוסף קבל על כך שבמשך חצי שנה נדחו בקשותיו לראות קצין בריאות נפש. באופן כללי, עולה מהדוח שקיים עיכוב באבחון מצד גורמי בריאות הנפש בלשכות גיוס.

חיילים טענו: מפקדים מפלים אותנו כי סירבנו להתחסן

בשנה החולפת הוגשו עשרות קבילות בהן טענו חיילים כי מפקדיהם הטילו סנקציות והפלו לרעה חיילים שסירבו להתחסן נגד קורונה, בניגוד להנחיות צה"ל. במקרה אחד, חיילת בשירות חובה קבלה על כך שהמפקדת שלה התנתה את יציאתה לחופשת סוף השבוע בקבלת חיסון נגד קורונה.

בקבילות שהגישו חיילות בזרוע הים, נטען כי בגלל שלא התחסנו הן נדרשו לחמישה ימי בידוד בכל פעם שחזרו ליחידה מחופשה, זאת בניגוד להנחיות אגף המבצעים. במקרים רבים, בייחוד בחיל הים, לוחמים שבחרו לא להתחסן הועברו מתפקידם. בעקבות התערבות נקח"ל, הנחה הרמטכ"ל את זרוע הים לעדכן את הנחיות הזרוע.

חייל מתחסן לקורונה 11 בפברואר 2021. דובר צה"ל
רס"ר חיסן חיילים ללא הכשרה לכך. חייל מתחסן/דובר צה"ל

מקבילה שהגישה משרתת קבע, עלה כי מפקד יחידת המכללות הצבאיות הנחה כי היא לא תשתתף בקורס הכשרת פיקוד ומנהיגות לנגדים, נוכח החלטתה שלא להתחסן, למרות שהסכימה לעשות בדיקת קורונה בהתאם להנחיות התו הירוק.

קבילה הוגשה נגד רס"ר מחנה, שחיסן שמונה חיילים נגד שפעת בגלל העומס בתור לחיסונים. הוא הציג עצמו כבעל הסמכה כחובש - אך לא הייתה לו כל הכשרה או סמכות לחסן. קצין בריאות הצבא האוגדתי שהבחין ברס"ר מחסן את החיילים לא פעל לעצור אותו. בעקבות המקרה, הנגד שוחרר משירות צבאי.

מכת יתושים וחלונות שבורים: תשתיות רעועות בבסיסים

בדוח נקבע כי לא מעט יחידות מתנהלות בתשתיות ישנות ורעועות הסובלות מתחזוקה חסרה. בסיור שערכה נקח"ל בבא"ח כפיר, התגלו תנאי מחייה ותברואה חמורים. הבסיס, שמאכלס בתקופות מסוימות למעלה מ-2,000 לוחמים, מכיל רק 10 כיתות לימוד - ורוב השיעורים מתקיימים באוויר הפתוח, גם בתנאי מזג אוויר קשים. בנוסף, אין במתחם המטווחים תאי שירותים, צליות או ברזיות והוא אינו מואר. במטבח התגלו מרצפות שבורות, תקרה לא אטומה, תשתיות חשמל ומים חשופות וליקויים נוספים.

חייל המשרת במחנה רעים קבל אודות תאי מקלחות ושירותים לקויים ופטרת על הקירות. בקבילה אחרת, תוארו ליקויים בתשתיות המגורים ובחדרי השירותים והמקלחת בבסיס חיל האוויר, בהם רטיבות ונזילה בתקרת המבנה, חוטי חשמל חשופים, דלתות שבורות ואסלות לא שמישות.

במחנה עמיעד אותרו תשתיות במצב מחפיר - סתימות בתאי שירותים, מכת יתושים, חלונות שבורים, אי הפרדה בין מגורי חיילות לחיילים ושירותים ומקלחות מיושנות.

פעילות חיילי צה"ל בגבול רצועת עזה, 17 במאי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
בבסיסים - דלתות שבורות וחוטי חשמל חשופים. חיילי צה"ל/פלאש 90, יונתן זינדל

שר הביטחון בני גנץ אמר כי "חלקים מהדוח בהחלט מטרידים ודורשים תשומת לב". לדבריו, הוא ישב עם הנציבה טבת ויזל "ונשקיע מחשבה ומעשה באיך להשתפר". הוא הוסיף שהוא מצפה מהמפקדים "ללמוד את הדוחות האלה ולטפל בדברים".

הנציבה תא"ל (מיל') רחלי טבת ויזל הביעה חשש מהעלייה במספר הקבילות, והניחה שהמספרים ימשיכו לעלות בשנים הקרובות. "41% מהקבילות השנה עוסקות ביחסי פקוד-מפקד", אמרה וציינה כי מדובר בעלייה לעומת השנה שעברה, אז השיעור עמד על 38%. "שימו לב ש-41% מהקבילות נמצאו מוצדקות", הוסיפה.

טבת ויזל התייחסה לתחום המזון בצה"ל, וציינה כי היא "יצאה מוטרדת" מביקור בנושא בקריית ההדרכה. "המתקנים נראים מצוין, החדרים נראים מצוין, הכיתות ממוזגות, באמת הכל מסביב באמת מצוין", אמרה, "אבל כשאתה עושה שיחות חתך עם חיילים, כולם כאחד מתלוננים על האוכל, על הגיוון, על זה שאין מנת חלבון נוספת למי שצריך אותה ועל צורת ההגשה". לדבריה, "מה שהטריד אותי עוד יותר, זה שחלקם הגדול יוצאים מחדר האוכל ויוצאים לקנות לעצמם אוכל".

דובר צה"ל: "כלל האירועים נלמדים ומטופלים"

דובר צה"ל פרסם התייחסות בת שמונה עמודים, בה נכתב כי הוא "מייחס חשיבות רבה לדוח המציף נושאים הדורשים בחינה וטיפול בחיי היום-יום של חיילי צה"ל". עוד צויין כי "כלל האירועים נלמדים, מטופלים ומופקים מהם לקחים אישיים ומערכתיים אשר מיושמים בהקדם".

ביחס לתחום המזון בצה"ל, נכתב כי "בימים אלה יוצאת לדרך תכנית מקיפה לשיפור מענה ההזנה בצה"ל, אשר שמה במוקד את איכות השירות וחווית הסועד בצה"ל". כחלק מהתכנית, פירטו, הורחב תקציב המזון בצבא, מתוכנן שיפוץ תשתיות נרחב ב-130 חדרי אוכל וישופרו תנאי ההעסקה של מפקדי המטבחים. "התכנית כוללת שיפור המענה לכלל המשרתים, לרבות למשרתים המקפידים על אורח חיים טבעוני, לחולי צליאק ולמשרתים בעלי רגישות למוצרי מזון שונים", כתבו. "בנוסף לכך, הוגדלה כמות החלבון המוגשת ללוחמים בכל ארוחה וניתן מענה גם בחלבון מן הצומח המאפשר לספק מגוון תזונתי מקיף".

מצה"ל נמסר כי "כל חריגה בהתנהלות אל מול הפקודות, לרבות אירועים בהם מפקדים חרגו מסמכויותיהם או התנהלו באופן רשלני ומסכן חיים עם חומרים מסוכנים, מתוחקרת לעומקה בכדי למנוע הישנות מקרים דומים ולקחיה מוטמעים בצה"ל". בנוסף, נכתב כי "צה"ל, בהיותו צבא העם, רואה ערך עליון באחדות שורותיו, שכן ערך זה מודגש בכל סוגי הפעילויות בו, ללא הבדל דת, גזע, מין והעדפה מינית. אלימות, מכל סוג שהיא, הינה תופעה פסולה ואסורה אשר אין לה מקום בצה"ל".

עוד צויין בהתייחסות כי בשנה האחרונה נוסד תחום השירות בחיל הרפואה לשיפור הטיפול בפרט, לצד קידום הנגשת שירותים רפואיים באמצעיים טכנולוגיים וצמצום הבירוקרטיה. "אירועים חריגים המוצגים בדוח, ביניהם יחס לא ראוי של גורמי רפואה כלפי משרתים, לא עולים בקנה אחד עם ערכי החיל ומטופלים באופן יסודי ומעמיק", נטען. ביחס לבריאות הנפש, נכתב כי "חיל הרפואה פועל לתגבר את כוח האדם הרפואי בלשכות הגיוס באמצעות גיוס קב"נים נוספים לקבע או גיוס במילואים ואף באמצעות קיום פגישות טיפוליות מרחוק, באמצעים מקוונים ובהסכמת המטופל".

צה"ל הדגיש כי "אין כל הנחיה בצה"ל המחייבת את המשרתים להתחסן, ואף חל איסור לנקוט בצעדים כלשהם כנגד משרתים המסרבים להתחסן". בנוסף, נכתב כי "התקיימו פעולות הסברה בדבר חשיבות החיסון וכן עודכנו הפקודות לטובת המשך שמירת הרציפות התפקודית".

ביחס לתנאי המחיה והתשתיות הלקויות, נטען כי "אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה מוביל מהלך רוחבי לשיפוץ מבנים אלה בצה"ל, בשיתוף הזרועות והפיקודים הרלוונטיים ובדגש על המערך הלוחם, כל זאת תוך יצירת סטנדרטים אחידים, שיבטיחו לחייל רף הולם, המהווה חלק מחובתו ביחס למסירותם של משרתי צה"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully