וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהתור האינסופי בגבול למחנות הפליטים בפולין: הדרך העגומה של הנמלטים מאוקראינה

לאורך עשרות קילומטרים במעבר הגבול שייני-מדיקה, המוני פליטים מחכים שיגיע תורם לצאת מאוקראינה לפולין. בקור המקפיא, חלקם שורפים בגדים כדי להתחמם. משרד החוץ העביר לישראלים המתוסכלים ביניהם את המסר: "דאגו אחד לשני". תמונת מצב מאזור אסון

בווידאו: הפליטים בגבול אוקראינה-פולין/צילום: יואב איתיאל ורויטרס

במעבר הגבול שייני-מדיקה, ממשיכים היום (שני) הפליטים האוקראינים לחצות לפולין בקצב איטי. בתור המכוניות, שמשתרך לאורך כ-30 קילומטרים, שני בקרי גבול אוקראינים בוחנים כל דרכון בקפידה במשך דקות ארוכות. מספר הממתינים לחצות מוערך היום בכעשרת אלפים איש. מי שבא משם מספר על מראות קשים.

מזג האוויר, הקר מאוד, מקשה על המעבר. בשעות הבוקר נרשמה טמפרטורה של מינוס ארבע מעלות, ושלג ירד לפרקים. יש דיווחים על אנשים המבעירים אש כדי להתחמם, וגם פריטי לבוש מושלכים לאש כדי להזין אותה.

יש התמרמרות ותסכול רב בין הממתינים הישראלים, גם כלפי ממשלת ישראל שכביכול אינה עושה די - למרות מאמצים כבירים של משרד החוץ המתוגבר בשטח גם על ידי שגרירים וקונסולים ישראלים המוצבים בשגרה במדינות אחרות, וכן בלשעברים. נמצאים בזירה גם גורמים אזרחיים ישראליים כמו פספורטכארד, שהביאה עמה את מייסד תחום החילוץ והאיתור חיליק מגנוס וצוותו, השולפים ישראלים הנדרשים לעזרה מתוך התור הארוך.

מחנה פליטים בפשמישל, פולין, 28 בפברואר 2022. רויטרס
מחנה פליטים בפשמישל, פולין, היום/רויטרס

לממתינים הישראלים הועבר המסר כי מי ששולטות בסיטואציה הן הרשויות האוקראיניות, וגם כי העדפתם של ישראלים על אזרחי מדינות אחרות יוצרת כעס בין הממתינים בתור. הועברה אליהם גם הבקשה שתוך ההמתנה הארוכה והמתסכלת יש "לדאוג אחד לשני".

הבוקר עבר במעבר שייני-מדיקה אוטובוס ובו כ-40 ישראלים, שנדרשה לו כיממה לעשות את כמה מאות המטרים האחרונים. זאת בנוסף לכ-70 סטודנטים ערבים שעברו אתמול במעבר קורצ'ובה-קרקובץ, כמה עשרות קילומטרים משם, אבל כמה עשרות סטודנטים ממזרח ירושלים על תעודות מסע נתקלו בבעיה, מפני שבניגוד לישראלים הם נדרשים לטיסה כדי להיכנס לפולין.

חמ"ל משרד החוץ, סמוך לגבול אוקראינה-פולין, 28 בפברואר 2022. יואב איתיאל
חמ"ל משרד החוץ, סמוך לגבול אוקראינה-פולין, היום/יואב איתיאל

בתוך כך, כמה מדינות זרות, בהן ישראל, בוחנות כעת את פתיחתו בימים הקרובים של מתחם דיפלומטי משותף בסמוך למעברי הגבול.

מחנות פליטים במרכזי העיירות

אנה, פקידת הקבלה במלון סמוך למדיקה, מספרת כי היא עצמה מארחת כעת חמישה פליטים בביתה בעיירה הסמוכה פשמישל, שפעם חיה בה קהילה יהודית גדולה. מדובר בשתי נשים ושלושה ילדים, שאותם היא לא הכירה קודם לכן. היא אספה אותם מריכוז פליטים שהקים מחנה מאולתר במרכז העיירה שלה. מחנות כאלה צצים עכשיו במרכזי העיירות הסמוכות לגבול, והתושבים נקראים לסייע במאמץ להקל עליהם בבגדים חמים, שמיכות ואירוח. "הם עם אמא שלי בזמן שאני עובדת", היא מסבירה. גם למלון המפואר בו אנה עובדת הגיעו אישה עם ילדיה, ברכב. המלונות לא מתלהבים לקבל פליטים גם אם הם מוכנים לשלם בכסף מלא.

בשני המקרים, הבעלים נותרו מאחור: אוקראינה אינה מתירה לגברים בני 60-18 לעזוב את המדינה, וקוראת להם להתגייס למאמץ המלחמתי להגן על המולדת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully