וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביתת עובדי משרד החוץ מונעת את כניסתם של אלף עובדים סיעודיים לישראל

עודכן לאחרונה: 22.2.2022 / 15:40

בעקבות השביתה, שנמשכת זה חודש וחצי, האשרות של אלף העובדים הנפאלים לא מאושרות בידי ועדת החריגים במשרד החוץ. לדברי גורמים במוסדות הסיעודיים, המחסור ניכר גם בתקופות שגרה - אך המצב הנוכחי פוגע בקשישים עוד יותר. "המטפלים יעמדו בעומס, אבל המטופלים סובלים"

בווידאו: בית האבות "בית הזית" שאיבד 6 מחבריו למחלת הקורונה/צילום: יואב איתיאל ושלומי גבאי

שביתת עובדי משרד החוץ מנעה השבוע את כניסתם של כאלף עובדים זרים מנפאל המיועדים לעבוד במוסדות סיעודיים, בהם בתי חולים גריאטריים, בתי אבות ומוסדות לתשושי נפש. השביתה נמשכת זה חודש וחצי, וסיומה לא נראה באופק.

החלטת הביטוח הלאומי לאפשר למוסדות קבלה של עובדים זרים - ולא למטופלים פרטניים, היא תקדימית והתרחשה בעקבות משבר הקורונה. אולם המוסדות, שמשוועים לעובדים זמן רב, מחכים להחלטה בגינם של אלף האזרחים הנפאלים כבר שבועות ארוכים - אך משרד החוץ לא נענה לבקשה לתת להם אשרות עבודה בעזרת ועדת חריגים. לצד אלף העובדים המדוברים, הגעתם של 1,500 עובדים נוספים צפויה בפעימות עתידיות.

מרכז סיעודי נאות השרון , פתח תקווה, 30 באפריל 2020. ראובן קסטרו
"גם בלי הקורונה והבידודים יש מחסור". מרכז סיעודי בפתח תקווה במהלך הגל הראשון/ראובן קסטרו

לירון מרחב, מנהלת בית האבות עמל בשרון מקבוצת עמל ומעבר תיארה את הקושי. "גם ביום-יום הרגיל, בלי הקורונה והבידודים, יש מחסור בידיים עובדות בבתי האבות. ישראלים מכל המגזרים כמעט ולא הולכים לעבודה הזאת. חיכינו שהעובדים האלה, יגיעו כי אנחנו צריכים שיעבדו 24 שעות ביממה. אנחנו מדברים על טיפול של האכלה, רחצה ודברים בסיסיים ביותר. כשיש חוסר בידיים עובדות, כל מטפל נאלץ לעבוד בלחץ של זמן על יותר דיירים. זה לא טוב לאף אחד".

"בתקן מלא יש בין שבעה לתשעה דיירים על כל מטפל, ועכשיו יש יחס של 11-10 מטופלים על מטפל בודד", הוסיפה מרחב. "אנחנו מבקשים מהעובדים שעות נוספות, העובדים לא יכולים להיות חולים ובתקופת הבידודים זה היה בלתי נסבל. כשיש לך פחות תשומת לב לתת לכל מטופל, זה משפיע על איכות הטיפול. מטפל עייף הוא כמובן חסר סבלנות והכל הרבה יותר קשה. יש לנו מצלמות ואנחנו רואים הכל, אבל ברור שיש פחות סבלנות לצרכים הבסיסים של כל אחד. יש לנו פתרון שחיכינו לו בקוצר רוח. זה לא פייר, וזה לא הזמן לעשות שביתה על חשבוננו. אני בטוחה שיש להם סיבה לשבות, אבל מדובר באנשים זקנים וחולים שהקימו את המדינה, שאינם יכולים להזדקן בכבוד. אסור לפגוע בהם. המטפלים יעמדו בעומס, אבל המטופלים סובלים".

עוד בוואלה!

יותר משליש מהאנשים הנמצאים במצוקה אובחנו כבעלי רמת סיכון גבוהה; "ניתן למנוע זאת"

לכתבה המלאה

לדברי מנכ"ל איגוד בתי האבות נחי כץ, המאבק מול המדינה להגעת מטפלים זרים נמשך שנים. "בשנה וחצי האחרונות עמלנו יחד עם גופי ממשלה רבים להוציא לפועל החלטת ממשלה 183, ההיסטורית, אשר לאור מצוקת כוח האדם במוסדות קבעה לראשונה להביא מטפלים זרים לטיפול בזקנים. אך החודש, במקום לראות את הגעתם, אנחנו נדהמים לראות כי סיבה לא צפויה מעקבת כאלף עובדים הנחוצים כל-כך לטיפול בזקנים במוסדות. אנו מצפים שמישהו במדינה יתעשת ויביא לפתרון הבעיה".

איציק כהן, מנכ"ל העמותה לגריאטריה בישראל המחזיקה בכמאה בתי אבות ובתי חולים גריאטריים, אמר כי העמותה עוסקת בנושא כבר שנתיים. "מדובר על עובדים סיעודיים לבתי האבות ובתי החולים הגריאטריים שהגיעו בעקבות הסכמים שנחתמו בין המדינה, נפאל וגיאורגיה. כשהתחילו העובדים להגיע - זה כבר נעצר. אני יוצא בקריאה למשרד החוץ ולמדינת ישראל לדרוש במקרים הומניטריים כמו במצב שלנו, טיפול בקשישים הסיעודיים, לפנות לוועדת החריגים. מדובר בידיים עובדות שיכולות להחליף אחיות ואחים שעושים משמרות כפולות של 16 שעות בממוצע, יש מחסור חמור בעובדים, בזמן שיש ביניהם חולי קורונה ומבודדים, והמצב שנוצר פוגע ישירות באיכות הטיפול שהקשישים מקבלים. המצב לא יכול להמשך כך. יעילות הטיפול נפגעת, הצוותים עייפים ומותשים, עם פחות חמלה וסובלנות, והעובדים הזרים מנפאל שאמורים היו כבר להגיע יכולים להציל את המצב".

מוועד עובדי משרד החוץ נמסר: "עובדי משרד החוץ הם הראשונים להתייצב לצד אזרחי המדינה ולסייע להם בכל מקום בעולם ובכל זמן. לצערנו, לאורך תקופה ממושכת מציף ועד העובדים שוב ושוב בעיות המחייבות פתרון בכל הנוגע לתנאי העסקה של העובדים, ולמרות שהנושא הובא לפתחם של שרי החוץ והאוצר- עדיין לא התקיימה ולו ישיבת משא ומתן אחת. הפגיעה בתנאי העסקה של העובדים מגיעה עד כדי פגיעה בשירות החוץ ובדיפלומטיה הישראלית, ולא נותר לנו אלא להשתמש בכלי המאבק הארגוני העומדים לרשותנו. אנו שבים ומזכירים כי השר יאיר לפיד, הממונה על משרד החוץ, הוא זה שמחזיק בידיו את הפתרון למשבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully