וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהומות בשייח ג'ראח, חולשת הרשות וההסתה של חמאס: "2022 תהיה אלימה במיוחד ביו"ש"

14.2.2022 / 13:32

גורמי מודיעין הצביעו על מצבה הכלכלי המידרדר של הרשות, שמצטרף לחוסר שביעות רצון ממנה בצד הפלסטיני, לעלייה באירועי תג מחיר ולבחירות מתוחות בפתח. כשברקע כל זה אזור מזרח ירושלים בוער וחמאס ממהר להתסיס את הרחוב, במערכת הביטחון מבינים שעליהם לחזק את אבו מאזן

בווידאו: התחדשו העימותים בשייח ג'ראח: כוחות משטרה גדולים במקום, 8 נעצרו/צילום: רוני כנפו

ברקע המהומות בשייח ג'ראח, גורמי מודיעין מסמנים את שנת 2022 כתקופה נפיצה ואלימה במיוחד ביהודה ושומרון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים בראשות שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי בנוגע למצבה של הרשות הפלסטינית ופוטנציאל הנפיצות ביו"ש. גורמים בכירים במערכת הביטחון וגורמי מודיעין הצביעו על מצבה הכלכלי החמור והמידרדר של הרשות הפלסטינית כחלק מתהליך מסוכן ורחב.

לדברי גורמי ביטחון, הרשות קיבלה בשנת 2021 רק 17% מסך ההתחייבויות לסיוע של ארצות הברית, אירופה ומדינות נוספות, וכתוצאה מכך נוצר גירעון משמעותי ופיגור בפרויקטים רבים.

"המדינות השונות הבהירו לאבו מאזן שכדי לקבל כספים הוא חייב לבצע רפורמות מהותיות, לא רק במבנה הרשות, אלא גם בכל הנוגע לאסירים ביטחוניים, משפחותיהם ועוד". לפי גורמי מודיעין, המשבר הכלכלי יעמיק ויחריף בשנת 2022, על רקע צמצום בהיקף הסיוע והתרומות, בכפוף לרפורמות שהפלסטינים מתקשים לבצע. כשכל זה מצטרף לבעיות תפקוד וחוסר שביעות רצון של הרחוב הפלסטיני מהרשות, הסיכוי למתיחות עולה.

מהומות בשייח' ג'ראח. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
"2022 תהיה אלימה במיוחד". המהומות בשייח ג'ראח, אתמול/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

סיבה נוספת לתחזית הנפיצה ולמצב המתוח בגדה המערבית היא העלייה בנתוני הפשיעה הלאומנית, פעולות תג מחיר והחיכוך הגובר בין ישראלים לפלסטינים כחלק ממאבק על קרקעות. מנגנוני הרשות הפלסטינית מתקשים להכיל את האירועים ולמנוע תגובות אלימות.

לפי הערכות בפיקוד המרכז וגורמי המודיעין, האלימות בשנת 2022 תתגבר וללא פעולות מוגברות של מערכת האכיפה וענישה מרתיעה, עלול התהליך לצאת מכלל שליטה. "הפלסטינים לא יעמדו בעוד הצתת בית משפחה כמו שהתרחש בכפר דומא", אמר גורם צבאי בכיר.

סוגיה נוספת שעל הפרק קשורה לבחירות למועצה המהפכנית בפתח, מועצה שהוקמה בשנות השישים וייעודה לתווך בין הוועידה הכללית והוועדה המרכזת המצומצמת בארגון, בעוד חמישה שבועות. אל הבחירות בגדה אמורים להגיע מאות נציגים מעשרות מדינות.

עימותים בשכונת שייח' ג'ראח, 13 בפברואר 2022. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
פוטנציאל להצתת טרור ואלימות. המהומות בשייח ג'ראח, אתמול/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

לפי ההערכה בקהילת המודיעין, חברי המועצה צפויים למתוח ביקורת קשה על התנהלות אבו מאזן ולטעון כי הרשות לא הביאה אף בשורה לעם הפלסטיני ותהליך חיובי מאז הסכמי אוסלו. עימותים אלימים עלולים להתחיל עוד הרבה לפני הבחירות למועצה, על רקע המתיחות הפוליטית הפנימית בצמרת פתח. עם זאת, ההערכה היא שאבו מאזן עשוי לשלוף תוכנית בגיבוי ארה"ב וישראל כדי להרגיע את השטח.

לשם כך, בהנחיית שר הביטחון, בצה"ל ובמשרד הביטחון מתבצעות פעולות לחיזוק הרשות הפלסטינית, בדגש על התחום הכלכלי והאזרחי, בין היתר מרשם אוכלוסין, העברת מיסוי בשיטה דיגיטלית ולא ידנית, תשלום משכורות מקוון לעשרות אלפי פועלים דרך הבנקים, תו תקן ישראלי למפעלים פלסטינים ועוד.

אם לא די בכך, גורמי המודיעין מצביעים על האירועים האחרונים בשייח ג'ראח כבעלי פוטנציאל להצית טרור ואלימות, לא רק בגדה המערבית אלא גם מרצועת עזה. בשל כך, אומרים גורמי המודיעין, נדרש מכלל הגורמים להרגיע את השטח ולמנוע אלימות באופן מיידי. זאת, במיוחד כשברקע חמאס מנצל את המצב הרגיש להפעיל הסתה נגד הרשות ולהביך את אבו מאזן העומד בראשה תוך קריאה לאלימות וטרור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully