וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט על הסלמה באוקראינה: אזהרת המסע תוחמר, על ישראלים לעזוב את המדינה

בצל המתיחות הגוברת במזרח אירופה, ראש הממשלה ושר החוץ קיימו דיוני היערכות. במשרד החוץ הוכרז במהלך היום על מצב חירום, והחלה היערכות להשבת ישראלים המתגוררים במדינה. שר הביטחון קיים התייעצויות ביטחוניות והנחה את צה"ל לאפשרות שיידרש לסייע בהבאת הישראלים

בווידאו: פגישות פוטין-מקרון וביידן-שולץ בנושא משבר רוסיה-אוקראינה/צילום: רויטרס

הממשלה פתחה היום (שבת) בהיערכות לקראת הוצאת אזרחי ישראל מאוקראינה מאוקראינה. ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד קיימו דיון שני בנוגע להתפתחויות באוקראינה, בדגש על סוגיית הישראלים הנמצאים כעת במדינה. בתום הדיון שבו השתתפו גם הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש המל"ל והיועץ לביטחון לאומי סוכם על העלאת אזהרת המסע לאזור, וכן על קריאה לאזרחים ישראלים לצאת מאוקראינה באופן מידי. כמו כן הוחלט כי יבחן תגבור של הטיסות האזרחיות בקו ישראל-אוקראינה. לצורך כך יתקיים שיח עם כלל חברות התעופה האזרחיות. כיום נמצאים באוקראינה בין 10,000 ל-15 אלף ישראלים.

באזהרה שפרסם משרד החוץ נאמר: "בעקבות המשך המתיחות והחשש מהסלמה, משרד החוץ קורא לאזרחים ישראלים השוהים באוקראינה לעזוב את המדינה בהקדם האפשרי. כמו כן קורא משרד החוץ לאזרחים ישראלים המתכננים להגיע לאוקראינה בזמן הקרוב לבטל את נסיעתם בעת הזו. משרד החוץ ושגרירות ישראל באוקראינה קוראים לאזרחים ישראלים הנמצאים במדינה להירשם בסקר המצורף על מנת שיוכלו לקבל מידע מעודכן בזמן אמת". שר החוץ לפיד יקיים הערכת מצב נוספת מחר ב-10:30 וחצי בבוקר בחדר המצב של משרד החוץ.

מתכונת חירום במשרד החוץ

שר הביטחון בני גנץ קיים גם הוא במהלך השבת התייעצויות ביטחוניות בנוגע למצב באוקראינה. בהמשך להתפתחויות, שר הביטחון הנחה את צה"ל להיערך לאפשרות שיידרש סיוע בהבאת ישראלים לארץ, בהתאם לתרחישים והערכות המצב.

שר החוץ יאיר לפיד החליט על מעבר של המשרד לעבודה במתכונת חירום. שגרירות ישראל ממשיכה לפעול עם צוות הדיפלומטים המלא שנשאר בקייב. שר החוץ לפיד שוחח עם שגריר ישראל מיכאל ברודסקי וידבר בהמשך עם שאר השליחים הישראלים בשגרירות כדי לקבל דיווח ישיר על המצב.

לפי דברי בכיר במשרד, האגף הקונסולרי יתגבר את המדור הקונסולרי בקייב בעובדים, שישוגרו מהארץ כדי לתת מענה לפניות חירום של ישראלים בדגש על הוצאת דרכונים ומסמכי נסיעה. עוד אמר כי הם בקשר עם הקהילה היהודית. יש כ-150-200 אלף יהודים במדינה. בנוסף יש בין עשרת אלפים ל-15 אלף ישראלים באוקראינה. 4,500 ישראלים כבר נרשמו בשגרירות. בכיר במשרד החוץ אמר כי לא מדובר ברשימת חילוץ אלא כדי שניתן יהיה להיות עם הישראלים בקשר.

עוד בוואלה!

דיווח ברוסיה: הדיפלומטים הרוסים באוקראינה מתחילים לעזוב את המדינה

לכתבה המלאה

בהתאם לאזהרת המסע של משרד החוץ, ועל רקע ההחלטה לפנות את משפחות הדיפלומטים הישראלים, הודיעה הסוכנות היהודית כי היא פועלת להשיב ארצה באופן מידי את השליחים הישראלים הפועלים תחת אחריותה ומטעם משרד החינוך, ואת בני משפחותיהם. בסוף השבוע פעלו צוותים מיוחדים של הסוכנות היהודית בתיאום עם משרדי הממשלה, על מנת להטיס ארצה כבר מחר את השליחים. עם זאת, השליחים הבכירים של הסוכנות יישארו באוקראינה וימשיכו להעניק שירות לקהילה היהודית באזור.

יו"ר הסוכנות היהודית בפועל יעקב חגואל אמר: "אנו ערוכים להתמודד עם המצב המשתנה. הסוכנות היהודית תמשיך לתת שירות לקהילה ולתת מענה בתחומי הפעילות שלה בהתאם לתרחישים שונים".

מטוס ארקיע. ארז מיכאלי
ארקיע הוסיפה טיסות מקייב ומאודסה/ארז מיכאלי

חברות התעופה נחלצות

בעקבות הפניות של אלפי ישראלים למשרד החוץ הודיעה חברת ארקיע כי היא תקצה שתי טיסות חילוץ מאוקראינה, בימים שני ושלישי, לישראלים המעוניינים לשוב לארץ. ביום שני תצא טיסה בשעה 19:00 מקייב, וביום שלישי תצא טיסה בשעה 12:00 על פי הזמן המקומי מאודסה. החברה הודיעה שבמידה שיהיה ביקוש לטיסות נוספות, היא תיענה, ופתחה קו חם לישראלים. מספר הקו בווטסאפ הוא 03-6903712.

בנוסף, מחר תצא טיסה של אל-על בשעה 11:00 מקייב, שעליה אמורים לצאת מאוקראינה משפחות עובדי השגרירות. גם אל-על הודיעה שהיא נערכת להוסיף טיסות בהתאם לביקוש. חברת ישראייר תוציא החל ממחר ועד יום חמישי בכל יום טיסות מקייב להשבת ישראלים.

זק"א: "נתייצב לסייע לכל יהודי"

בעקבות הקריאה לישראלים לעזוב את אוקראינה, ארגון זק"א הודיע שמתנדביו המתגוררים באוקראינה מתכוננים לאפשרות של מלחמה. שליח חב"ד בקייב ומפקד זק"א אוקראינה הרב יוסף אסמן אמר כי "ברגע זה נמצאים ברחבי המדינה אלפי יהודים. הקהילה היהודית בקייב ובאוקראינה בכלל בדאגה גדולה מאוד. אנחנו בתפילה לבורא עולם שישמור עלינו ויביא לשלום ושלווה בין האומות. לצערי, בעקבות המצב אנחנו בכוננות שיא לכל צרה שלא תבוא. במידה שנצטרך, נתייצב ככל האפשר לסייע לכל יהודי בכל מקום".

חיים וינגרטן, ראש אג"מ זק"א אמר כי: "אנו נמצאים בימים מתוחים וקשים, צוות אוקראינה ביחידה הבינלאומית של זק"א בכוננות למתן סיוע מיידי. בנוסף, מוקד זק"א תוגבר בשלוחה מקומית הזמינה לסייע במקרי לחרום. ארגון זק"א פועל בשיתוף עם משרד החוץ והקונסוליה המקומית בכדי לסייע ככל שניתן, בתפילה שלא נצטרך".

ירי ארטילרי במהלך תרגיל של צבא רוסיה וצבא בלארוס, 12 בפברואר 2022. רויטרס
ירי ארטילרי במהלך תרגיל של צבא רוסיה וצבא בלארוס/רויטרס

ישראלים רבים המתגוררים בקייב באוקראינה, מספרים לוואלה! על עלייה ברמת המתיחות בעקבות הדיווחים על הסיכוי הגובר והולך לפלישה רוסית לשטח המדינה בימים הקרובים. ענבר מור, מהנדסת כימיה בת 28, תושבת אשדוד במקור שהצטרפה לפני כשנה וחצי לבן הזוג שלה ניסן בן ה-39 בקייב, ומפתחת שם את עסק הקוסמטיקה שלה, אמרה לוואלה! כי "יש לי עסק, ויש סחורה ולקוחות, אז לא מיהרנו לצאת, אבל מתארגנים. עד לפני יומיים הייתי ממש אופטימית, אבל עכשיו כשהאמריקנים ועוד כמה מדינות הודיעו על פינוי זה העלה את מפלס הלחץ, וכשבטלוויזיה מראים תגבור של כוחות ובית חולים צבאי על הגבול, אז עכשיו אנחנו מרגישים שנצטרך לעזוב בקרוב וכרגע התכנון לצאת לשבוע שבועיים, אולי למדינה שכנה".

מור סיפרה כי הם בוחנים האם עדיף לצאת ברכב או בטיסה. "מהארץ אנחנו מתורגלים לאפשרות של מלחמה, אז הלכנו לחפש מקלטים שרובם עוד סגורים כאן, אבל מצאנו אחד שכונתי", אמרה. לדבריה, התקשורת משדרת עדכונים, אבל התחושה הכללית היא של אדישות, או הכחשה. גם בין הישראלים יש אדישות, לדבריה, והם מסרבים להאמין לתקשורת האמריקנית והישראלית. "אנחנו גרים 300-400 ק"מ מהגבול, אבל אני מכירה ישראלי אחד בחרקוב, שזה ממש בחזית, וגם הוא אומר שלא יהיה כלום", הוסיפה.

תרגיל של צבא רוסיה וצבא בלארוס בגרודנו 12 בפברואר 2022. רויטרס
תרגיל של צבא רוסיה וצבא בלארוס/רויטרס
ענבר מור מקייב. באדיבות המצולמים
"לא מיהרנו לצאת אבל מתארגנים". ענבר מור/באדיבות המצולמים

"המקומיים לא בקטע"

אלי מאן, איש הייטק בן 35 מחיפה, נשוי ואב לילדה המתגורר עם משפחתו בקייב ומבכירי חברה המעסיקה 300 עובדים מקומיים, אמר לוואלה! כי "בתכל'ס, האנשים מרגישים שהמדיה הזרה מנפחת את המצב. אף אחד לא מאמין שהרוסים יפלשו לקייב. האנשים כאן ממשיכים בשגרה, יוצאים למקומות בילוי, קונים בקניונים. לא תראו פה אנשים מסתערים על סופרמרקטים ואוגרים נייר טואלט או מים. כמו שאצלנו בארץ בשדרות ובתל אביב התרגלו לחיים תחת איום הטילים אז גם כאן החיים נמשכים. גם כשבחדשות דנים בהרחבה באפשרות של פלישה, קייב זה לא תרחיש שמתקבל על הדעת".

עם זאת הוא הוסיף: "מתוקף התפקיד שלי בחברה אני עוסק בתוכנית שתיושם במקרה שתהיה התדרדרות במצב. החל בסילבסטר העלינו הילוך במוכנות. אמנם כשהכנתי את התוכניות הרגשתי שאין סיכוי שנשתמש בהן, אבל חייבים להיות מכוסים מבחינת כל אפשרות שעלולה להתפתח. חילקנו את העובדים על פי שכונות מגורים, הכנו דרכי יצירת קשר בחירום. אנחנו כמעסיקים מתכוננים, אבל העובדים עצמם בטוחים שזה מיותר. המקומיים לא בקטע".

אלי מאן איש הייטק בן 35 מחיפה המתגורר בקייב עם משפחתו. באדיבות המצולמים
"המדיה הזרה מנפחת את המצב". אלי מאן/באדיבות המצולמים
דימה מלינה, ישראלי באוקראינה. באדיבות המצולמים
דימה מלינה/באדיבות המצולמים

שמעון סבג, בן ה-56 מחיפה, מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר", יצא השבוע לקייב כדי לסייע לקשישי הקהילה היהודית בהקמת מחסן חירום ומצוקה לטובת ניצולי שואה וקשישים. "היו כאן הפגנות תמיכה בצבא האוקראיני ואנשים יצאו עם דגלים, אבל מפלס המתח והחרדה עולה בהתמדה", אמר סבג. "זה מתבטא גם ביומיום, עם יותר ויותר עסקים שרוצים מזומן ולא כרטיסי אשראי. אנחנו באנו לעזור וקודם כל למלא מחסנים במזון כדי שאם יהיה מצב חירום נוכל לחלק".

שמעון סבג, מייסד עמותת יד עזר לחבר. באדיבות המצולמים
שמעון סבג באוקראינה/באדיבות המצולמים

סבג אומר כי השיג כמויות גדולות של בגדי חורף, שמיכות, מעילים, וביגוד מיוחד מתאים למזג האוויר הקר בקייב. "כבר יש לזה ביקוש אצל הקשישים", לדבריו. "יש כאן ישראלים עם עסקים שבנו אותם בזיעת אפם כמו מלונות וחברות הייטק, וחלילה אם הרוסים יפלשו לאוקראינה כל זה יורד לטמיון בשנייה אחת".

סבג סיפר על שיחה שניהל עם ניצולת שואה שהזכירה כי "גם אז אמרו שלא תהיה מלחמה". "הישראלים כולם נרשמים במשרד החוץ וחלקם טסים למקומות אחרים כמו רומניה ומולדביה. חלק נוסעים במכוניות הפרטיות שלהם". לדבריו, לא מדובר בפאניקה, אבל תחושת הצורך לעזוב הולכת וגוברת. "לבי עם היהודים הקשישים כאן שזו לא בדיוק אופציה מבחינתם ולשמוע אותם מזכירים את המלחמה שכבר עברו פה על אדמת אירופה זה עצוב ומפחיד", הוסיף סבג.

תרגיל של צבא רוסיה וצבא בלארוס בגרודנו 12 בפברואר 2022. רויטרס
תרגיל של צבא רוסיה וצבא בלארוס/רויטרס
דני שנדור, ישראלי באוקראינה. באדיבות המצולמים
"הכול אצלי רגוע". דני שנדור/באדיבות המצולמים

דני שנדור בן 62, נשוי ואב לילדה, המשמש כפסיכותרפיסט, מתגורר בדניפרו, במרכז אוקראינה. "אני לא חושש משום שבכל מקרה משפחתי כאן. אין לי שום דרך לנבא מה יהיה, אבל אני מסתכל מסביב. אין פאניקה, אין בריחה, אין משיכות חריגות של מטבע זר, אין אגירת מזון".

דימה מלינה בן, 41 נשוי ואב לשניים המתגורר במערב אוקראינה, אמר כי הוא לא מתכוון לעזוב כרגע. "יש תכניות חזרה לארץ בלי קשר לפלישה בסוף החודש, אני לא מאמין שתהיה פלישה, הכול אצלי רגוע. ההודעה לא גרמה לשום חשש" אמר מלינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully