וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ביידן מעריך שפוטין החליט לפלוש לאוקראינה בימים הקרובים

עודכן לאחרונה: 12.2.2022 / 8:29

לפי דיווח בגרדיאן, נשיא ארה"ב אמר למנהיגי נאט"ו כי נשיא רוסיה החליט לתקוף בתוך זמן קצר. בממשל מעריכים כי הצבא הרוסי יחל את המתקפה מהאוויר, וקראו לאזרחיהם השוהים באוקראינה לעזוב את גבולותיה בתוך 48 שעות. רוסיה מצדה האשימה את המערב בהפצת מידע כוזב

בווידאו: תרגיל צבאי משותף של רוסיה ובלארוס/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר למנהיגי נאט"ו כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, החליט לפלוש לאוקראינה בימים הקרובים - כך דווח הערב (שישי) בגרדיאן הבריטי. לפי הדיווח, וושינגטון הזהירה את המנהיגים כי הפלישה הרוסית עלולה להיות כרוכה בהתקפה צבאית אגרסיבית על קייב, ובנוסף קראו לאזרחיהם לעזוב את גבולות המדינה בתוך 48 שעות. השניים, ביידן ופוטין, צפויים לערוך מחר שיחת טלפון.

היועץ לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן, הזהיר כי ייתכן ולאזרחים אמריקנים שלא יעזבו את אוקראינה בטווח הזמן שהוגדר לא תהיה הזדמנות נוספת לעזוב במקרה של פלישה רוסית. לדבריו, פלישה שכזו צפויה להתחיל במתקפה אווירית, אך הוא הוסיף כי הממשל עוד לא אומר בשלב זה שפוטין קיבל את ההחלטה לפלוש.

"האופן בו פוטין הציב את הכוחות בגבול, לצד מידע מודיעיני שאספנו, מבהיר שרוסיה בחרה לפעול ויש סיבה להאמין שזה יכול לקרות בתוך זמן קצר", אמר סאליבן בתדריך.

עוד הוא ציין כי מספר האמריקנים שנמצאים באוקראינה לא ידוע. הוא הוסיף כי יש אפשרות שרוסיה תפתח במתקפה מהירה על הבירה קייב, ואמר כי מוסקבה מחפשת תירוץ להצדיק את הפלישה, ייתכן שבאמצעות מבצע "דגל כוזב".

טנק נוסע במהלך התרגיל הצבאי המשותף של רוסיה ובלארוס. 11 בפברואר 2022. רויטרס
טנק נוסע במהלך התרגיל הצבאי המשותף של רוסיה ובלארוס, היום/רויטרס

משרד החוץ של רוסיה האשים את מדינות המערב בהפצת מידע כוזב בתקשורת, כדי להסיח את תשומת הלב מהפעולות התוקפניות שלהן.

מוקדם יותר הערב דווח ברשת CNN כי ארצות הברית השיגה מידע מודיעיני לפיו פלישה רוסית לאוקראינה עשויה להתרחש עוד לפני תום משחקי החורף הנערכים בימים אלו בבייג'ינג. במקביל, בערוץ הציבורי בארצות הברית PBS דווח כי המודיעין האמריקני מעריך שהפלישה הצבאית תחל בשבוע הבא.

הדיווחים על עיתוי הפלישה בניגוד להערכות קודמות שלפיהן נשיא רוסיה ימתין עד לתום האולימפיאדה כדי לא לעורר את חמתו של נשיא סין שי ג'ינפינג, בעל בריתו הקרוב שעמו נפגש לפני תחילת המשחקים.

לאור המתיחות - ארה"ב מעבה את כוחותיה בפולין

במקביל, גורמים בממשל האמריקני אמרו לרויטרס כי לאור ההתפתחות, ארצות הברית תשלח כ-3,000 חיילים נוספים לפולין בימים הקרובים. זאת, כדי לנסות לעזור ולהרגיע את בעלות בריתה בנאט"ו בעוד הצבא הרוסי מבצע תרגילים צבאיים בבלארוס ובים השחור.

תמונות לוויין שפורסמו היום על ידי חברה אמריקנית פרטית הראו פריסות חדשות של הצבא הרוסי בשורת מוקדים בגבול אוקראינה. הגורמים, שדיברו בעילום שם, אמרו כי פריסת הכוחות האמריקניים תגיע מדיוויזיה מוטסת שבצפון קרוליינה, ולא מתוך כוחות ארצות הברית באירופה.

לפי הגורמים, הכוחות צפויים להיות בפולין עד השבוע הבא, ואחד מהם הגדיר זאת כהיערכות משמעותית. גורם אחר אמר כי הפקודה על פריסת הכוחות הגיעה משר ההגנה לויד אוסטין בהוראת הנשיא ביידן. כוחות אלה מתווספים ל-8,500 החיילים שכבר נמצאים בכוננות באזור.

תמונת לווין של אזור אימונים ברוסיה. 11 בפברואר 2022. רויטרס
תמונת לווין של כוחות רוסיים, היום/רויטרס

הדברים מגיעים ברקע אזהרתו היום של שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן שאמר כי צבא רוסיה עשוי לפלוש לאוקראינה בכל רגע. "באופן ברור, אנחנו ממשיכים לראות סימנים מטרידים מאוד להסלמה רוסית, כולל כוחות חדשים שמגיעים לגבול האוקראיני", אמר בלינקן במסיבת עיתונאים שערך בעיר מלבורן שבאוסטרליה.

"כפי שאמרנו בעבר, אנחנו בחלון שבו פלישה יכולה להתחיל בכל עת, ולמען הסר ספק, זה יכול לקרות גם במהלך האולימפיאדה", הוסיף. רוסיה, שלה יותר ממאה אלף חיילים המוצבים סמוך לגבולות אוקראינה, מכחישה מצדה את האשמות המערב כי היא עשויה לפלוש לשכנתה עד תום האולימפיאדה בבייג'ין שתימשך עד 20 בפברואר.

חייל בצבא אוקראינה, שנמצא ממערב לקו החזית עם מחוז דונייצק. 5 בפברואר 2022. רויטרס
חייל בצבא אוקראינה באזור דונייצק, השבוע/רויטרס

במהלך הלילה נפגש ביידן עם יועציו הבכירים לביטחון לאומי ובמהלך היממה החולפת גברו האזהרות שפרסם הממשל. בוושינגטון זיהו הסלמה ברטוריקה של מוסקבה אחרי שהמגעים הדיפלומטיים עם מדינות אירופה לא הובילו לשום פריצת דרך והתנהלו במתיחות רבה.

בתוך כך, משרד החוץ הישראלי פרסם הערב אזהרת מסע לאוקראינה והוחלט לפנות מהמדינה את משפחות הדיפלומטים הישראלים בשל חשש מפלישה צבאית רוסית. אזהרת מסע דומה פורסמה כבר בארצות הברית, בריטניה, קנדה, אוסטרליה, יפן, אוסטריה, הולנד, ניו זילנד וקוראיה, ושורת מדינות אף פינו את משפחות הדיפלומטים משטח אוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully