וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנתיים וחצי אחרי הפרשה: מטפל הואשם בהמתת חוסה במעון בחיפה

עודכן לאחרונה: 9.2.2022 / 8:38

ב-2019 מת מפצעיו אפרים בן ברוך לאחר שספג התעללות מצד מטפלו, מוחמד חטיב, במעון חוסים "רמת חיפה". יותר משנתיים אחרי, כתבי אישום הוגשו נגד התוקף וחמישה נוספים בגין התעללות במטופלים. במקביל, הפרקליטות ביקשה לאסור על הנאשמים לעבוד בטיפול בחסרי ישע ובקטינים

אמו של החוסה אפרים בן ברוך שעל פי החשד המטפל במעון התעלל בו: "הוא הרג לי את הילד"/צילומים באדיבות המשפחה, עריכה: רענן פוגל

פרקליטות מחוז חיפה הגישה היום (שלישי) לבית המשפט המחוזי בעיר שני כתבי אישום כנגד שישה חשודים, בגין פרשת התעללות חמורה שנחשפה במעון חוסים "רמת חיפה" ב-2019. במסגרת הפרשה, מצא את מותו החוסה אפרים בן ברוך מטבריה, בן 29 במותו, בעקבות התעללות שספג מצד מטפלו. החקירה, שהתנהלה בתחנת חיפה של המשטרה, נמשכה כשנתיים וחצי.

במעון "רמת חיפה" מתגוררים קטינים ובגירים הלוקים במגבלות שכליות שונות ובעלי צרכים מיוחדים, שבשל מצבם אינם יכולים לדאוג לצרכי מחייתם, בריאותם או שלומם. חמישה מהנאשמים בשני כתבי האישום שימשו כמטפלים ומדריכים לאותם חוסים. לאחר אשפוזו ומותו של בן ברוך ובשל הפרסומים בכלי התקשורת, וכן בשל תלונות של משפחות חוסים אחרים, התנהלה חקירת משטרה והחלו במשרדי הרווחה והבריאות לבחון את התנהלות המקום.

לפי כתב האישום, מוחמד חטיב, תושב טמרה בן 22,שהחל ללמוד לימודי רפואה באוקראינה וחזר כשהפסיקו להכיר בהם בארץ, שימש מטפל במעון והתעלל בבן ברוך, תקף אותו וביצע בו מעשי אלימות רבים - שגרמו לו להזדקק לטיפול רפואי בבית החולים, שם אושפז עד שמת.

מעון רמת חיפה. יואב איתיאל
התעללות במטופלים רבים. מעון "רמת חיפה"/יואב איתיאל

שיא ההתעללות בבן ברוך הגיע ב-12 ליולי 2019. על פי כתב האישום, חטיב התנהל באלימות כנגד אפרים בן ברוך המנוח, פעם אחר פעם. בסלון הדירה, ניגש אליו חטיב ודחף אותו אל תוך אחד מחדרי הדירה, כשהוא מצמיד את ידיו בחוזקה, סביב פלג גופו העליון. כשאפרים יצא אחריו, ראשו היה מכופף כלפי מטה והליכתו מתנדנדת. לאחר מספר דקות, ומשראה חטיב כי אפרים אינו מצליח לעמוד על רגליו וגופו רפוי לחלוטין, הוא אחז בראשו והזיז אותו קדימה, אחורה ולצדדים. לאחר מכן, בעוד הוא שמוט על הכורסא בסלון ובניסיון להעמיד אותו על רגליו, אחז חטיב בידו ומשך אותה, אולם אפרים לא הצליח לעמוד על רגליו וגופו נשמט קדימה.

משראה חטיב כי אין שיפור במצבו הוא דיווח לצוות המעון ולאחר מכן, ניגש אל אפרים, שוב אחז בידו ומשך, על מנת להקימו מהכורסא. אפרים נפל על ברכיו וחטיב אחז אותו בפלג גופו העליון והרים אותו אל כורסת הסלון, תוך שראשו של המנוח נחבט בכורסא. כך נותר שם, כשבהמשך היום, ניסו אנשי צוות המעון לטפל בו, בין היתר באמצעות הזזת ראשו, הרמת ידיו ורגליו, ניסיונות להאכילו, עטיית צווארון על צווארו, החלפת בגדיו וניסיונות להרימו מהכורסא עליה ישב. רק כתשע שעות אחרי אירועי הבוקר, משנוכח צוות המעון כי אין שיפור במצבו הרפואי של אפרים, הוזמן למעון אמבולנס אשר פינה אותו למרכז הרפואי "בני ציון" בעיר. במהלך האשפוז הוא עבר ניתוח. ב-26 ליולי הוא נפטר.

עוד בוואלה!

"הוא תמיד סיפר שמרביצים לו": ההתעללות הקודמת ששרד החוסה שמת

לכתבה המלאה

בנוסף, מכתב האישום עולה כי חטיב התעלל בחוסים נוספים, דחף אותם, גרר אותם על הרצפה, משך אותם בפראות ובעט בהם. חטיב נעצר לאחר שבן ברוך אושפז בבית החולים, אבל שוחרר אחרי 16 יום. המשטרה החשידה אותו בעבירה של רצח אך בסופו של דבר מיוחסות לו עבירה פחותה יותר אם גם חמורה מאד של המתה בקלות דעת, וכן התעללות בחסר ישע על ידי אחראי ותקיפות רבות.

בנוסף אליו, חמישה עובדים אחרים במעון הואשמו בתקיפת חוסים. העובדים הם שאדי טרביה, בן 32 מסחנין; סרור אבו ג'בל, בן 45 מחיפה; יוסף ישראל, בן 62 מקריית אתא; ראפת תיתי, בן 28 מבענה ואינסאף אבו חליס, בת 56 מחיפה. מכתב האישום עולה כי הם תקפו חוסים במעון, משכו אותם באגרסיביות, צבטו אותם, הרימו אותם בכוח תוך משיכות בידיהם וברגליהם ודחפו אותם. לנאשם שאדי טרביה יוחסה עבירת התעללות בחסר ישע על ידי אחראי, לאחר שתקף והתעלל באחד החוסים במעון ובין היתר סטר לו, משך אותו, דחף אותו וצבט אותו.

אפרים בן ברוך. שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, אתר רשמי
"שגלגלי הצדק ינועו מהר יותר". אפרים בן ברוך/אתר רשמי, שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

במקביל להגשת כתבי האישום, הפרקליטות הגישה בקשה לאסור על הנאשמים לעבוד בעבודה הכרוכה בטיפול או קשר עם חסרי ישע או קטינים, עד תום ההליכים המשפטיים, לאחר שעד היום לא הוטלו עליהם הגבלות. כתבי האישום הוגשו וטופלו באמצעות עו"ד אבי אור זך מפרקליטות מחוז חיפה.

אחותו של בן ברוך, שהייתה לצידו בבית החולים בימיו האחרונים, סיפרה לוואלה! כי אחיה "תמיד סיפר שמרביצים לו". בשנה שעברה, השופט ד"ר זאיד פלאח גזר בבית משפט השלום בחיפה תשעה חודשי עבודות שירות על עלי עכרייה מכפר כאבול, שהיה בן 24 בעת שהועסק במעון ותקף את בן ברוך באכזריות ב-2017.

עו"ד דן זילברמן, המייצג את משפחת בן ברוך, מסר לוואלה! כי "למרות הזמן הרב מדי" מאירוע התקיפה ועד להגשת כתבי האישום, "אנחנו מברכים על הגשתם ומקווים שמעכשיו גלגלי הצדק ינועו מהר יותר". בנוסף, הביע תקווה שבית המשפט יקבע, "גם שזה ברור מאליו", כי הנאשם המרכזי, מוחמד חטיב, לא יוכל לעסוק בתחום הטיפול בחוסים וחסרי ישע, "אחרי שמעל באמון שניתן לו על ידי משפחתו של אפרים בן ברוך".

עו"ד ראניה סרוג'י, המייצגת את חטיב מטעם הסנגוריה הציבורית, הופתעה מהגשת כתב האישום נגד מרשה. "אני חוזרת ומביעה צער על מותו של החוסה, ושולחת תנחומיי הכנים למשפחה, אולם העמדת מרשי לדין היום, כשנתיים וחצי לאחר האירוע, ובניגוד להנחיות פרקליט המדינה והיועמ"ש בדבר הגשת כתב אישום תוך שנה מיום האירוע, היא מעשה שפוגע בנאשם ובהגנתו בצורה קשה", מסרה. "אבקש תחילה להביע תמיהה בדבר הבקשה המגוחכת להטלת תנאים מגבילים, היום, לאחר שנתיים וחצי, ולאחר שבקשות קודמות ואף ערר שהוגש מטעם המדינה נדחו". עוד תהתה, מדוע "השתהתה המדינה זמן כה רבה בהגשת כתב אישום בגין אירוע שתועד במצלמות אבטחה, והדבר מעיד בעיני על הקושי הראייתי הרב בו נתקלה המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully