וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל צוללי הקישון שחלו בסרטן משחייה במימיו יוכרו כנכי צה"ל

עודכן לאחרונה: 8.2.2022 / 17:24

שר הביטחון קיבל את המלצות הצוות שמינה לבחינת הנושא, לפיהן משרד הביטחון יגדיר כנכי צה"ל את מי שסובלים מכל מחלה ממאירה ונחשפו חשיפה משמעותית למימי הנחל, ובכלל זה חניכי קורס החובלים שנחשפו למים באופן רציף בן יותר מ-30 ימים. גנץ: "צדק מאוחר, אך לא מאוחר מדי"

בווידאו: גנץ מקבל את ההמלצה להרחיב את ההכרה בצוללי הקישון/צילום: משרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ אישר היום (שלישי) להרחיב את ההכרה בצוללי הקישון כנכי צה"ל. זאת, בהתאם להמלצות צוות הפעולה שמינה בחודש שעבר. משרד הביטחון יכיר בכל סוגי המחלות הממאירות שבהן לקו מי שנחשפו למימי הקישון בחשיפה משמעותית, ובכלל זה גם חניכי קורס החובלים שנחשפו למים באופן רציף ואינטנסיבי בן יותר מ-30 ימים.

"אנחנו עושים היום צדק היסטורי עם מי ששלחנו להילחם עבורנו - והיום אנו צריכים להילחם עבורם ועבור משפחותיהם", מסר גנץ. "זהו צדק מאוחר, אך לא מאוחר מדי עבור רבים ועבור המשפחות. ההכרה שלנו כמדינה וכמערכת ביטחון כמו כל רפורמת נפש אחת, היא אמירה ברורה - אנחנו אחראים לשלוח את החיילים לקרב, לאימונים, ולפעילות הצבאית - אנחנו גם אחראים להחזיר אותם בריאים ושלמים, ולטפל באלו שנפגעו. אני מבקש לפנות ללוחמים, למשפחות ולציבור הישראלי ולהבטיח - מדינת ישראל תמיד תהיה אתכם. אתם חוד החנית".

פארק נחל הקישון. אלה, רשות נחל הקישון, אתר רשמי
נחל הקישון/אתר רשמי, אלה, רשות נחל הקישון
צוות הפעולה לההכרה בצוללי הקישון. משרד הביטחון
התייעצו עם גורמים רבים. חברי הצוות לבחינת השינויים/משרד הביטחון

את צוות הפעולה הקים מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל בתיאום עם ארגון נכי צה"ל כחלק מיישום רפורמת "נפש אחת". בראש הצוות עמד תא"ל (מיל') רן בשביץ, לשעבר ראש להק ציוד בחיל האוויר. "צוות הפעולה בחן את אירוע הקישון ברוח רפורמת "נפש אחת", תוך בחינת האירוע בראייה הוליסטית המשלבת את הנתונים המדעיים, את מגמות התחלואה, את ההשפעות המצרפיות ואת המגמות והמחקרים החדשים בהקשרי חשיפה לחומרים מסוכנים", נמסר ממשרד הביטחון. "הצוות קבע כי הפעילות הצבאית בנחל הקישון והחשיפה לחומרים המסוכנים, שהיו בו במשך שנים ארוכות, הם אירוע קיצוני, מורכב ובעל מאפיינים ייחודיים וחריגים, וכי בשל היותו כה קיצוני, חריג וייחודי, בכל הממדים ולא ניתן להשוותו לאף מקרה ידוע אחר, מקרה זה מחייב קביעת מדיניות ייחודית, מתוחמת ומותאמת למכלול הנסיבות".

המנכ"ל אשל מסר כי ההחלטה מהווה חלק מהשינוי המתרחש במשרד הביטחון ובאגף השיקום. "הרחבת ההכרה בצוללי הקישון היא ביטוי נוסף לתהליך השינוי שאנחנו עוברים למען נכי צה"ל, ברפורמת 'נפש אחת'", נמסר. "אין בהמלצות שקיבלנו היום כדי להטיל דופי בוועדות קודמות שעסקו בצלילות בקישון. צוות הפעולה הצביע על חידושים מדעיים, רפואיים ורגולטוריים, בארץ ובעולם, שמאפשרים לנו כעת להרחיב את ההכרה ללוחמים נוספים שהקריבו את גופם ובריאותם למען ביטחון המדינה".

בראש הצוות לבחינת השינוי עמד בשביץ, וחבריו היו פרופ' תמר פרץ, ד"ר אופיר לבון, תא"ל (מיל') עמוס בן אברהם ועו"ד דורון נגרין. הוא קיים שמונה מפגשים בהם דן בדו"חות ועדות העבר שבחנו את אירוע הקישון, פסיקות בתי המשפט וניתוח מחקרים ונתונים מהארץ ומהעולם. הצוות נפגש עם גורמי המקצוע באגף השיקום במשרד הביטחון, עם יו"ר ארגון נכי צה"ל, עם נציגי עמותת 'עטלף', נציגי עמותת נפגעי הקישון, ועם פאנל רחב של 14 מומחים בתחומים שונים מטעם המשרד לענייני חיילים משוחררים (VA) בארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully