וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"לי משרדי הממשלה לשעבר: "דורשים ועדת חקירה ממלכתית בפרשת הריגול המשטרתי"

עודכן לאחרונה: 8.2.2022 / 11:25

קרן טרנר, אמי פלמור ושי באב"ד, שלפי תחקיר "כלכליסט" המשטרה חדרה להם לטלפון האישי בניגוד לחוק, פנו לרה"מ ולשר לביטחון הפנים והמפכ"ל ודרשו גם להשמיד את החומרים שהוצאו מהם ולקבל הסבר מפורט על שאירע. מבקר המדינה: המשרד יבצע בדיקה. המפכ"ל קיצר ביקור באמירויות

בווידאו: המבקר מתייחס לפרשת NSO/צילום: לע"מ

מנכ"לי משרדי הממשלה שאצלם לכאורה השותלה תוכנת הריגול של NSO, פנו היום (שלישי) במכתב בין היתר לראש הממשלה נפתלי בנט ושר המשפטים גדעון סער, להקים ועדת חקירה ממלכתית בנושא. מי שחתום על המכתב שנשלח הם אמי פלמור לשעבר מנכ"לית משרד המשפטים, שי באב"ד לשעבר מנכ"ל משרד האוצר וקרן טרנר לשעבר מנכ"לית משרד התחבורה והאוצר.

"אנו נרתמנו לעשייה ציבורית משמעותית ותובענית, מצויים, מאז הבוקר, בסערת רגשות ותחושותינו קשות ביותר. רק לאחרונה עמד ביהמ"ש העליון על כך כי 'מאחורי כל חיפוש במחשב, ובפרט בטלפון חכם, ניצב אדם שכל עולמו האישי, העסקי המשפחתי, ולעתים המידע האינטימי ביותר לגביו עלול להיחשף לעיניים זרות".

קרן טרנר, מנכ"לית משרד התחבורה. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
קרן טרנר/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

"נוכח חומרת הדברים הנכם מתבקשים, בהתאם לסמכויות, לפעול כדלקמן: לפעול להקמת ועדת חקירה ממלכתית. חומרים ומידע שמצויים בידי המשטרה יושמדו לאלתר. דורשים להוצאת צו שיפוטי האוסר כל החזקה, שימוש, עיבוד, העברה, פרסום, עיון, גילוי וכיו"ב. מבקשים לקבל לאלתר הסבר מפורט האם המשטרה אכן החדירה תוכנת ריגול או עשתה כל פעולה אחרת של חיפוש והאזנה לטלפונים שלנו".

מתניה אנגלמן מבקר המדינה אמר בכנס "בשבע" כי הפרסומים האחרונים לגבי השימוש בתוכנות רוגלה כלפי אזרחים הם "חתירה ורמיסה של ערכי הדמוקרטיה ופגיעה חמורה בפרטיות. המשרד תחתיי יבצע בדיקה והיא לא תבדוק רק את המשטרה אלא גם גם את משרד המשפטים והפרקליטות. אני מאמין שחשוב לבדוק את הנושא הזה לעומק. נבחן את גבולות הגזרה מול ועדת חקירה ממלכתית או ועדה אחרת שיוחלט להקים".

מכתב המנכ"לים מגיע נוכח חשיפת "כלכליסט" אתמול, לפיה המשטרה שתלה את תוכנת הריגול של NSO בבכירים במגזר הציבורי והפרטי. בין השמות שניתן למצוא ברשימה, בנו של ראש הממשלה לשעבר אבנר נתניהו, איש העסקים רמי לוי ומנכ"לי משרד האוצר לשעבר קרן טרנר ושי באב"ד.

אמי פלמור תמונה ליו"ר חברת החשמל. עופר וקנין,
אמי פלמור/עופר וקנין

לפי חשיפת כלכליסט המשטרה שתלה את תוכנות הריגול ללא פתיחת חקירה וללא אישור חוקי לכך. בין "המודבקים" בתוכנה, עיתונאי וואלה!, מנכ"לי וואלה! לשעבר אילן ישועה ואבירם אלעד, סטלה הנדלר לשעבר מנכ"לית בזק, איריס אלוביץ' בת זוגו של בעל השליטה בבזק לשעבר, מנכ"לי משרד האוצר לשעבר קרן טרנר ושי באב"ד, איש העסקים רמי לוי, אמי פלמור מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר, יאיר כץ יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית ובנו של ח"כ חיים כץ, מנכ"לי משרד התקשורת לשעבר אבי ברגר ושלמה פילבר, דודו מזרחי מנכ"ל בזק, אבנר נתניהו בנו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, יועציו של נתניהו יונתן אוריך וטופז לוק, יורם שמחון ראש המועצה מבשרת ציון, מרים פיירברג ראש עיריית נתניה, מוטי ששון ראש העיר חולון ויעקב פרץ ראש העיר קריית אתא.

שי באבד מנכ"ל משרד האוצר בראיון לוואלה!NEWS. רוני כנפו
באב"ד/רוני כנפו

לאחר החשיפה השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הודיע בישיבת סיעת העבודה כי הוא שוקל להקים ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט לבחינת הפרשה. זאת, במקום ועדת חקירה ממשלתית. הודעתו של בר-לב הגיעה לאחר ביקורת ולאחר ששרים רבים קראו לעשות זאת. "שיהיה ברור", אמר בר-לב, "הוועדה, ממשלתית או ממלכתית, תחקור לא רק את מה שפורסם, אלא גם את מה שעדיין לא פורסם. נבדוק האם גורמים פוליטיים עמדו מאחורי הפריצה לטלפונים של גנץ, של סער ושל פוליטיקאים נוספים. האירוע עוד בתחילתו ובסופו נגיע לחקר האמת. נבער את השחיתות ונשמור על הדמוקרטיה. זו התחייבות".

בנוסף לכך, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי הודיע כי יקצר את ביקורו הרשמי באיחוד האמירויות וישוב עוד הערב ארצה בכדי לעמוד מקרוב אחר ההתפתחויות. במקביל, ובתיאום עם הצוות הבודק ממשרד המשפטים, הנחה המפכ"ל את ראש אגף החקירות והמודיעין לבחון את כל המקרים שפורסמו ביממה האחרונה. "מהבדיקה לא עלתה, עד כה, כל חריגה מהוראות הדין. בדיקות נוספות תערכנה בתיאום עם צוות הבדיקה או ועדה, ככל שתוקם אחת כזו, בהמשך", כתב במכתב לשוטרים. עוד הוסיף כי "השמות ששורבבו מעולם לא נחשדו על ידי המשטרה ולא טופלו בשום צורה ובשום כלי טכנולוגי".

אתמול שבתאי הנחה להפסיק את השימוש בתוכנות ריגול "עד לבירור מעמיק" של הפרשה. לדברי שבתאי, השימוש בתוכנה יאושר "במקרים חריגים של סכנת חיים בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully