וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרצ ורע"ם נעדרו: הכנסת אישרה את חוק האזרחות בקריאה ראשונה

עודכן לאחרונה: 7.2.2022 / 22:16

על אף המחלוקת בקואליציה בין סיעות הימין ומרצ ורע"ם, החוק שיאסור איחוד משפחות פלסטיניות עבר בקריאה ראשונה, בקידומה של שרת הפנים שקד. "הציונות והשכל הישר ניצחו", בירכה. הרשימה המשותפת ניטרלה שיתוף פעולה מצד סיעות האופוזיציה בהפיכת ההצבעה לאי-אמון בממשלה

בוידאו: כנסת אישרה את חוק האזרחות בקריאה ראשונה/צילום: ערוץ הכנסת

הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה ראשונה את הצעת חוק האזרחות של שרת הפנים איילת שקד שאוסר על איחוד משפחות פלסטיניות. זאת, בקולות הקואליציה בלבד ללא סיעות רע"ם ומרצ - למרות שתוכנן תחילה שיועבר בשיתוף פעולה עם סיעות הימין באופוזיציה. "הציונות והשכל הישר ניצחו", אמרה שקד בתום ההצבעה. לצד זאת אושרה הצעת החוק הפרטית של ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), שקובעת מכסות למתן היתרי שהייה ואזרחות ושקיפות על מספר האישורים שניתנו.

דקות לפני ההצבעה הגישה הרשימה המשותפת בקשה להפוך את ההצבעה על חוק האזרחות להצבעת אי-אמון בממשלה. בעקבות זאת החליטו חברי הכנסת של הליכוד, ש"ס ויהדות התורה לא להשתתף בה. המהלך נועד למנוע מסיעות הימין באופוזיציה להצביע בעד החוק יחד עם הקואליציה. "זה אחד החוקים הכי גזעניים בספר החוקים, חוק שפוגע בציבור הערבי", הסביר יו"ר הסיעה, ח"כ אחמד טיבי. "זה לא קשור לביטחון ולא בטיח".

ההצעה אושרה בוועדת השרים לאחר שהשרה שקד השיגה את דרישותיה בממשלה חרף התנגדות חלק מהמפלגות, אך במקביל נאלצה להיכנע לדרישת האופוזיציה שביקשה לתמוך בהצעה פרטית של ח"כ רוטמן. הממשלה עשויה לאחד בהצעתה את זו של האופוזיציה בהמשך הליך החקיקה.

החוק השנוי במחלוקת מתקיים מכוח הוראת שעה המוארכת מדי שנה מאז שנת 2003, עת נחקקה ברקע האינתיפאדה השנייה. מטרתה להטיל מגבלות על מתן אזרחות או היתרי שהייה בישראל לפלסטינים שנישאו לישראלים, כמו גם לאזרחי איראן, לבנון, סוריה ועיראק המבקשים לקבל מעמד על רקע איחוד משפחות. הוראת השעה נולדה בהנחיה של שר הפנים דאז, אלי ישי, בסוף מרץ 2002.

החוק היה אמור לקבל את אישור הכנסת עד 6 ביולי האחרון, אך הוא פקע לאחר שלא הושג רוב שיתמוך בו. לאחרונה הוא אושר בוועדת שרים לחקיקה, אך מרצ הגישה ערר לממשלה נגד קידומו. למרות התנגדות מרצ ורע"ם, הממשלה הצביעה על הסרת הערר, וכעת הוא אושר בתמיכת האופוזיציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully