וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה את קידום "חוק האזרחות"; מרצ מאיימת להצביע נגדו בכנסת

עודכן לאחרונה: 6.2.2022 / 15:45

השרים הצביעו על הסרת העררים ותמיכה בקידום החוק - האוסר על איחוד משפחות של פלסטינים ומעורר מחלוקת בקואליציה - בכפוף להסכמות עתידיות בין מרצ ושקד. אולם, במפלגה לא מקבלים את הפשרה ומאיימים להצביע נגדה במליאה

שרת הפנים איילת שקד במסיבת עיתונאים של הצגת תוכנית הדיור הממשלתית. משרד האוצר ירושלים, 31 באוקטובר 2021.. יונתן זינדל, פלאש 90
מנסה לקדם את החוק בשבועות האחרונים. שקד/פלאש 90, יונתן זינדל

הממשלה הצביעה היום (ראשון) את הסרת העררים על חוק האזרחות, ובהמשך השבוע הוא יובא לכנסת. החוק שמקדמת שרת הפנים איילת שקד, האוסר על איחוד משפחות של פלסטינים, מעורר מחלוקת בין חלקי הקואליציה, ומרצ ורע"ם מתנגדות לו. זאת, בטענה שהחוק גזעני וששקד נסוגה מהסכמות קודמות הנוגעות לאיחוד משפחות, אליהן התחייבה ביולי האחרון, במגעים שנועדו לפתור את המשבר הקודם שהחוק חולל, לפני שנפל בגלל התנגדות האופוזיציה.

בסופו של דיון בין השרים, הממשלה החליטה לתמוך בחוק הממשלתי של שקד בקריאה ראשונה במסגרת הצעת פשרה שגיבש ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, לפיה החוק יקודם בכפוף להסכמות בין שקד ומרצ בהמשך קידום החקיקה. אולם, במרצ לא קיבלו את ההצעה, והצביעו נגד החוק הממשלתי בממשלה. במרצ אף מאיימים להצביע נגד החוק בכנסת, למרות שעל הצעת החוק הממשלתית הוטלה משמעת קואליציונית.

ניצן הורוביץ. ראובן קסטרו
מרצ ממשיכה להתנגד לחוק. הורוביץ/ראובן קסטרו

לגבי הצעת החוק הפרטית הזהה של שמחה רוטמן יינתן חופש הצבעה. שרי כחול לבן, העבודה, ומרצ התנגדו למתן חופש הצבעה בהצעות החוק הפרטיות.

בקואליציה מתכוונים להצביע על חוקי האזרחות בקריאה ראשונה ובקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב. לפי גורמים בקואליציה, ההצבעה תתקיים על הצעת החוק הממשלתית של השרה שקד ולאחריה גם על הצעת החוק של ח"כ שמחה רוטמן. שקד אמרה כי הצעת החוק של ח"כ רוטמן שקובעת מכסות וסייגים לאיחוד משפחות בישראל תאושר בתמיכת הח"כים ממפלגות הימין בקואליציה ובאופוזיציה. עד להצבעות ינסו להגיע להסכמות עם מרצ ורע"ם, והשיחות עמם יימשכו גם לקראת המשך קידום החקיקה בכנסת.

שקד בירכה על קידום החוק. "‏מעל 100 חברי כנסת תומכים בחוק שבמהותו הוא חוק חשוב לביטחון המדינה ולשמירה על זהותה היהודית", כתבה בטוויטר. מנגד, ח"כ מוסי רז (מרצ) הבהיר כי מפלגתו תישאר בעמדתה. "אנחנו ממשיכים להתנגד לחוק הגזענות. שקד לא מתביישת לקדם משפט אחד ליהודים ואחר לערבים, בניגוד לכל ההסכמות איתנו".

עוד בוואלה!

העליון: המדינה לא יכולה להתנהל כאילו חוק האזרחות בתוקף

לכתבה המלאה

בדיון בממשלה התעמתו השרים הורוביץ ושקד על קידום החוק. "אני רוצה לומר שזה חוק גזעני ומיותר", אמר יו"ר מרצ. "עברה יותר מחצי שנה שהוא לא בתוקף ולא קרה שום דבר. לא ראיתי נהירה, לא ראיתי קריסה, לא כלום".

"שר הבריאות, אני מוכנה לתת לך את הנתונים", השיבה שקד, אך הורוביץ השיב לה: "גבירתי שרת הפנים, אני מכיר את המספרים. אם היית מאשרת בקשות בזמן הזה, ולא מקפיאה הכל, לא היינו צריכים בכלל את החוק. חבל מאוד שהגענו לרגע הזה בגלל ההתנהלות של שרת הפנים". לפיד פנה בשלב זה ואמר לשקד: "שרת הפנים, לפני שאת עונה לזה, אני רוצה לצטט את שרת התחבורה ולהגיד שאין דבר יותר משעמם מאשמה".

גם שר המשפטים גדעון סער התייחס לדברים במהלך ישיבת הממשלה. "הייתי מזכיר ממשלה כשההסדר הזה הובא לראשונה, לאחר ששב"כ התריע שאנחנו משלמים מחיר דמים בפיגועי טרור שבוצעו על ידי פלסטינים שנכנסו לישראל באיחודי משפחות", אמר. "גם בפעם האחרונה שהנושא עלה ביוני 21 שב"כ הבהיר את חיוניות המשך ההסדר הקיים. ככל שמדובר בביטחון ישראל אי אפשר להחזיק את המקל משני קצותיו. היה עדיף שהצעת החוק הממשלתית הייתה עוברת בתמיכת כל חברי הקואליציה. אבל אם אין נכונות לכך, אין מנוס מללכת לתמרון פרלמנטרי שייתן את המענה לסוגיה למען ביטחון המדינה ואזרחיה".

ראש הממשלה נפתלי בנט הביע תקווה כי יימצא מתווה מוסכם על כל הצדדים ביממה הקרובה. "בסופו של דבר, מהותית, אין סיבה שהצעת החוק הממשלתית לא תעבור. חופש ההצבעה פה הוא מתוחם ונדיר, ועל דעת רוב הממשלה", אמר בנט בדיון. "אני מסכים עם שר החוץ שמדובר בחוק שהיה אמור לעבור מזמן, ושכבר זכה לתמיכה של רובנו. חבל שהעיסוק בו יצא מפרופורציה".

שקד ניסתה לקדם את חוק האזרחות מחדש מזה מספר שבועות, ברקע אזהרה משופטי בג"ץ שדרשו להסדיר את הליך הבקשות לאיחוד משפחות, שבעצם הוקפא מאז שהחוק נפל בהצבעה ביולי האחרון. מוקדם יותר החודש יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הגיש ערר על הגרסה של ח"כ רוטמן לחוק, לאור בקשה של רע"מ, ואחריו גם מרצ הגישה ערר על ההצעה הממשלתית של שקד. העררים עיכבו את החוק ומנעו ממנו להגיע להצבעה בכנסת עד לדיון מחודש בממשלה. היום כאמור הממשלה הצביעה על הסרת העררים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully