וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תדון מחר בחוק האזרחות, במרצ זועמים ומאיימים: קו אדום

עודכן לאחרונה: 5.2.2022 / 22:10

השרה שקד מקדמת את החוק שמסדיר את סוגיית איחוד המשפחות הפלסטינית בתמיכת האופוזיציה. המהלך יצר מתיחות בקואליציה, ובכירים במפלגתו של הורובויץ אמרו כי המשבר עשוי להביא להידרדרות במשמעת הקואליציונית. בכחול לבן דורשים מהצדדים להגיע להבנות

מליאת הכנסת 17 בינואר 2022. ראובן קסטרו
"שקד עושה דרך מסוכנת מאוד". הורוביץ במליאה/ראובן קסטרו

מתיחות בקואליציה לקראת הדיון בממשלה מחר (ראשון) על חוק האזרחות. במרצ וברע"מ זועמים על כוונת שרת הפנים איילת שקד לקדם את החוק, שמסדיר את סוגיית איחוד המשפחות הפלסטיניות, בתמיכת האופוזיציה ומאיימים כי מדובר ב"קו אדום".

הממשלה צפויה לדון בישיבתה השבועית מחר בשני העררים שהגישו יש עתיד ומרצ שבלמו את קידום החוק עד כה, ושקד מתכוונת להביא אותו כבר השבוע להצבעה במליאת הכנסת. לחוק הממשלתי של שקד הוצמדו שתי הצעות חוק זהות של ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) ואבי דיכטר (הליכוד) מהאופוזיציה, במטרה לגייס את קולות האופוזיציה ולתת לסיעות השמאל בקואליציה חופש הצבעה.

ואולם, במרצ וברע"מ מתנגדים למתווה חופש ההצבעה ודורשים לקיים את ההבנות הנוגעות לאיחוד משפחות אליהם שקד התחייבה ביולי האחרון, במגעים שנועדו לפתור את המשבר הקודם שהחוק חולל, לפני שנפל בגלל התנגדות האופוזיציה.

איילת שקד בדיון מליאת הכנסת, 12 בינואר 2022. דני שם טוב, דוברות הכנסת
מקדמת את החוק בתמיכת האופוזיציה. שקד במליאה/דוברות הכנסת, דני שם טוב

בכירים במרצ הגדירו בסוף השבוע את המשבר כ"קו אדום" שיכול להביא להידרדרות רצינית במשמעת הקואליציונית. יו"ר מרצ ניצן הורוביץ אמר בתוכנית "פגוש את העיתונות" כי "איילת שקד עושה דרך מסוכנת מאוד, להעביר חוק בקולות האופוזיציה זה פוגע במה שהביא להקמת הקואליציה התגובה שלנו תהיה קשה וכואבת, היא צריכה לדעת שיהיה לזה מחיר". גם בכחול לבן מתנגדים למתווה בו יינתן חופש הצבעה מחשש להתרופפות המשמעת הקואליציונית ודורשים ששקד ומרצ יגיעו להבנות על הצעת החוק הממשלתית.

שקד מנסה לקדם את חוק האזרחות מחדש מזה מספר שבועות, ברקע אזהרה משופטי בג"צ שדרשו להסדיר את הליך הבקשות לאיחוד משפחות שבעצם הוקפא מאז שהחוק נפל בהצבעה ביולי האחרון. מוקדם יותר החודש יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הגיש ערר על הגרסה של ח"כ רוטמן לחוק, לאור בקשה של רע"מ, ואחריו גם מרצ הגישה ערר על ההצעה הממשלתית של שקד. העררים עיכבו את החוק ומנעו ממנו להגיע להצבעה בכנסת עד לדיון מחודש בממשלה, שיתקיים מחר.

כחול לבן בהתייחס לחוק האזרחות: "כחול לבן תומכת בחוק האזרחות שהוא חוק ביטחוני חשוב, בהתאם לנוסח שגיבשו במשרד הפנים או באמצעות פשרה אחרת. כחול לבן מתנגדת לחופש הצבעה - ובמידה ולא תישמר המשמעת הקואליציונית היא תשקול את התנהלותה בהמשך".

המחלוקת על אביתר

לצד המחלוקות בעניין חוק האזרחות, בקואליציה קיימת מתיחות גם בנושא קידום מתווה אביתר עליו זועמים במרצ. הסיעה פנתה אתמול לראש הממשלה נפתלי בנט ולשר החוץ יאיר לפיד במכתב דרישה לעצור את הכשרת המאחז הבלתי חוקי. זאת, בהמשך לחוות דעת משפטית שהעביר השבוע היועץ המשפטי לממשלה היוצא, אביחי מנדלבליט, שמכשירה את מתווה אביתר עליו סיכמה הממשלה עם המתנחלים באביתר בקיץ האחרון בתמורה לפינוי המאחז הלא חוקי מרצון.

חוות הדעת מתירה לשר הביטחון, בני גנץ, להתחיל בהליך הכרזה על אזור אביתר כאדמות מדינה ולקדם הקמת התנחלות חדשה במקום תוך שימוש בצו תכנוני מיוחד. במכתב שהעבירה מרצ לבנט ולפיד נכתב כי "הכשרת מאחז עברייני בעומק השטחים הכבושים, אחד מתוך למעלה מ-140 מאחזים לא חוקיים ברחבי הגדה, עלולה לשמש מדרון חלקלק וכן לפגוע בסיכויים להסדר קבע ושיתוף פעולה עם הפלסטינים, לצד נזק משמעותי ליחסיה הדיפלומטיים של ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully