וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון: המדינה לא יכולה להתנהל כאילו חוק האזרחות בתוקף

עודכן לאחרונה: 11.1.2022 / 16:08

הוראת השעה, האוסרת איחוד משפחות של פלסטינים, פקעה ביולי בתום 18 שנה לאחר שלא קיבלה את אישור הכנסת - אך משרד הפנים המשיך לטפל בפניות בנושא בהתאם לחוק, אף שכבר לא היה בתוקף. "על המשיבים לפעול בגדרו של הדין הקיים בלבד"

בית המשפט העליון קבע היום (שלישי) כי למדינה אין אפשרות להמשיך ולהתנהל כאילו חוק האזרחות בתוקף. זאת, בעקבות פניה של האגודה לזכויות האזרח, המוקד להגנת הפרט ורופאים לזכויות אדם. הוראת השעה, האוסרת איחוד משפחות של פלסטינים, פקעה ביולי לאחר שלא קיבלה את אישור הכנסת, אך משרד הפנים המשיך לטפל בפניות בנושא בהתאם לחוק, אף שכבר לא היה בתוקף.

"על המשיבים לפעול בגדרו של הדין הקיים בלבד, ואין הם רשאים לפעול יותר על-פי חוק הוראת השעה או הנהלים שהוצאו מכוחו, כל עוד חוק זה אינו בתוקף", נכתב בהחלטה.

איילת שקד בראיון באולפן וואלה!, 2 בדצמבר 2021. ראובן קסטרו
שקד/ראובן קסטרו

חוק האזרחות מתקיים מכוח הוראת שעה המוארכת מדי שנה מאז שנת 2003, עת נחקקה ברקע האינתיפאדה השנייה. מטרתה להטיל מגבלות על מתן אזרחות או היתרי שהייה בישראל לפלסטינים שנישאו לישראלים, כמו גם לאזרחי איראן, לבנון, סוריה ועיראק המבקשים לקבל מעמד על רקע איחוד משפחות. הוראת השעה נולדה בהנחיה של שר הפנים דאז, אלי ישי, בסוף מארס 2002.

החוק היה אמור לקבל את אישור הכנסת עד 6 ביולי, אך הוא פקע לאחר שלא הושג רוב שיתמוך בו. לאחרונה הוא עבר בוועדת שרים לחקיקה, אך גם עתה אין לו רוב בכנסת. לאחר שפקע החוק, טען מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, כי שרת הפנים איילת שקד הנחתה את לטפל בבקשות לאיחוד משפחות בהתאם למצב המשפטי שנהג בתקופת תוקפו של חוק הוראת השעה.

בחודש דצמבר האחרון הגישו ארגוני זכויות אדם בקשת רשות ערעור לבית המשפט, וטענו כי אין להעניק הכשר למדיניות זו, וכינו את המדיניות "פוגענית ובלתי חוקית". היום העליון פסק כי הדבר אינו חוקי.

באגודה לזכויות האזרח, המוקד להגנת הפרט ורופאים לזכויות אדם בירכו על ההחלטה. "בית המשפט העליון הבהיר באופן ברור שאי אפשר להמשיך לפעול לפי חוק שפקע ולהחזיק את המשפחות בנות ערובה ליוזמות החקיקה של השרה שקד. על שרת הפנים לפעול על פי הדין שחל על כלל מבקשי המעמד בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully