וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה להפיכה במיאנמר: "שביתה שקטה" בערים הגדולות, פיגוע בעצרת של תומכי צבא

1.2.2022 / 23:48

מתנגדי החונטה קראו לאזרחים להישאר בבתיהם, חרף האיומים במעצרים ובעונשי מאסר. במזרח המדינה, 2 אנשים נהרגו במצעד לתמיכה בגנרלים, במרכז המדינה אדם הצית את עצמו במחאה על המחסור בחשמל. מאז ההפיכה, נהרגו 1,500 אזרחים. "הצבא מתנהל כמו ארגון פשיעה"

רחובות בכמה מהערים הגדולות במיאנמר היו היום (שלישי) כמעט נטושים כחלק מ"שביתות שקטות" של מתנגדי החונטה הצבאית, שציינו שנה להפיכה שהפילה את הממשלה הדמוקרטית של כלת פרס נובל לשלום אונג סן סו צ'י.

פעילים המתנגדים לשלטון הצבא קראו לתושבים להישאר בבתיהם ולבתי עסק להישאר סגורים במחאה שקטה נגד המשטר, חרף האיומים במעצרים, בעונשי מאסר ובהחרמת עסקים. ביאנגון, העיר הגדולה במדינה, תועדה קבוצה קטנה של מפגינים שופכת צבע אדום על הקרקע.

"אם יש לנו מזל, אנחנו עלולים להיעצר ולבלות את חיינו בכלא. אם לא יהיה לנו מזל, אנחנו עלולים לעבור עינויים ולהיהרג", אמר הפעיל הצעיר נאן לין. נתונים שפרסם האו"ם היום הראו כי כ-1,500 אזרחים נהרגו בשנה החולפת ויותר מ-11,787 נעצרו באופן לא חוקי.

בכמה מוקדים התקיימו עצרות בעד הצבא, כולל בבירה נייפידאו. אלפי אנשים השתתפו בעצרת בעיר, וחלקם רקדו והחזיקו תמונות של מנהיג החונטה עם כרזות שאיחלו לו בריאות טובה.

ארצות הברית, בריטניה וקנדה הטילו סנקציות חדשות על הצבא ערב יום השנה להפיכה, והצטרפו למדינות אחרות בקריאה לעצור את מכירות הנשק למיאנמר, שגלשה אל סיפה של מלחמת אזרחים. מאז הדיכוי האלים של המפגינים בשבועות שלאחר ההפיכה, הצבא נאבק בארגוני מורדים ובמיליציות אזרחיות בשורת חזיתות במדינה.

דוכנים ריקים בשוק ביאנגון, מיאנמר, 1 בפברואר 2022. AP
"אנחנו עלולים לעבור עינויים ולהיהרג". דוכנים ריקים בשוק ביאנגון, היום/AP

במהלך היום אירע פיצוץ בעצרת של תומכי הצבא בעיירת הגבול המזרחית טצ'ילייק. עד ראיה סיפר כי שני בני אדם נהרגו בפיצוץ, ויותר מ-30 אחרים נפצעו. שום ארגון לא קיבל אחריות והמיליציה המקומית טרם הגיבה לפניות בנושא.

"כולנו שמענו פיצוץ ואנשים רצו לכל כיוון, וצעקו בקול רם", סיפר עד ראייה בשיחת לטפון. "התחבאתי בתוך הבית". עד ראיה אחר אמר לרויטרס כי שני אנשים נהרגו במקום ושהעיירה נטושה כעת.

בעיירה קיאוקדטאונג שבמרכז המדינה, אדם הצית את עצמו ופונה לבית חולים במצב קשה. תושבים מקומיים דיווחו כי הוא מחה על השיבושים באספקת החשמל.

התקשורת הרשמית של הצבא הודיעה כי מנהיג החונטה, הגנרל מין אונג הלאינג, האריך את מצב החירום בחצי שנה נוספת על מנת לטפל באיומים הנשקפים מ"גורמי חבלה פנימיים וחיצוניים" ומ"מתקפות טרור והרס". דובר מטעם הצבא לא השיב לשיחות טלפון שביקשו תגובה על המצב.

עוד בוואלה!

בגלל ווקי-טוקי: 4 שנות מאסר נוספות למנהיגת מיאנמר המודחת

לכתבה המלאה
מפגין על רקע כרזה של אונג סן סו צ'י במחאה נגד ההפיכה הצבאית ביאנגון, מיאנמר, 15 בפברואר 2021. רויטרס
סו צ'י עלולה לסיים את חייה בכלא. הפגנה נגד ההפיכה ביאנגון, בפברואר שעבר/רויטרס

האלימות במיאנמר התפשטה בשנה שחלפה מאז שסו צ'י ובכירים אחרים במפלגתה נעצרו בעקבות ניצחונם הסוף בבחירות, שלטענת הגנרלים זויפו נגד נציגי הצבא.

המומחה של האו"ם למצב זכויות האדם במיאנמר, טום אנדרוז, אמר היום כי החונטה מתנהלת כמו ארגון פשיעה, פוגעת באזרחים וגונבת את משאביהם. "הקהילה הבינלאומית חייבת לנקוט צעדים תקיפים ומשמעותיים כדי לקטוע את הגישה של החונטה לנשק, למימון וללגיטימיות", אמר.

הצבא מאשים את האו"ם בהטיה נגדו ובהתערבות בענייניה הפנימיים של מיאנמר. הוא מסרב להיכנע בפני הלחץ הבינלאומי, למרות שכמה חברות גדולות עזבו את המדינה והסנקציות המערביות. רבים מהאזרחים ירדו אל מתחת לקו העוני מאז ההפיכה, והם סובלים משיבושים ממושכים בחשמל ובאינטרנט.

תומכי הממשל הצבאי בעצרת בבירה נייפידאו, מיאנמר, 1 בפברואר 2022. AP
החונטה האריכה את מצב החירום בחצי שנה. תומכי הממשל הצבאי בעצרת בבירה נייפידאו, היום/AP

הצבא שלט במיאנמר במשך עשורים לאחר הפיכה ב-1962 והחל לצמצם את מעורבותו בפוליטיקה ב-2010, ושחרר את סו צ'י שהייתה במשך שנים במעצר בית. מפלגתה הקימה ממשלה אחרי הבחירות ב-2015, אבל נדרשה לחלוק את השלטון עם הצבא. סו צ'י בת ה-76 עומדת לדין על שורת עבירות, וכבר הורשעה בכמה מהן ונשלחה לארבע שנות מאסר. אם תורשע בכולן, היא עלולה לסיים את חייה מאחורי הסורגים.

גם מאמצי הקהילה הבינלאומית, בהובלת מדינות דרום-מזרח אסיה, לסיים את המשבר במדינה העלו חרס. "זה מאוד מצער, עד כה לא נרשמה התקדמות משמעותית", נמסר ממשרד החוץ של אינדונזיה.
סינגפור אמרה כי תנאי המחיה של אזרחי מיאנמר ממשיכים להתדרדר. היא קראה להתקדמות בשיחות ולשחרורה של סו צ'י.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully