וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל ווקי-טוקי: 4 שנות מאסר נוספות למנהיגת מיאנמר המודחת

בית משפט האריך את עונש המאסר של אונג סן סו צ'י, שכבר נשלחה לשנתיים מאחורי הסורגים בחודש שעבר. אם תורשע בכל התיקים המתנהלים נגדה, כלת פרס נובל לשלום בת ה-76 עלולה לסיים את חייה בכלא. המערב וארגוני זכויות אדם מגנים את רדיפת החונטה אחריה. "קרקס משפטי"

הפגנת תמיכה במנהיגת מיאנמר המודחת אונג סן סו צ'י בטוקיו, 3 בפברואר 2021. AP
לא נראתה בציבור מאז ההפיכה בשנה שעברה. הפגנה בטוקיו לתמיכה בסו צ'י, בשנה שעברה/AP

בית משפט צבאי במיאנמר גזר היום (שני) ארבע שנות מאסר על המנהיגה לשעבר אונג סאן סו צ'י שהורשעה בשורת עבירות, כולל אחזקה לא חוקית של מכשירי ווקי-טוקי והפרת תקנות הקורונה. היא כבר נשפטה לארבע שנות מאסר בחודש שעבר, כשהורשעה בהסתה, אך הוא קוצר בשנתיים בהחלטת החונטה הצבאית שעצרה אותה לאחר ההפיכה הצבאית ב-1 בפברואר אשתקד.

לא ברור היכן מוחזקת סו צ'י בת ה-76, שזכתה בעבר בפרס נובל לשלום על מאבקה למען דמוקרטיה במדינה. בנוסף לשש שנות המאסר המצטברות שכבר נגזרו עליה, היא עומדת לדין על שורת עבירות נוספות, כולל עבירות ביטחוניות, והיא עשויה לסיים את חייה במעצר. המשפטים נגדה מתנהלים בסודיות רבה, ועורכי דינה לא רשאים לדבר עם התקשורת.

מעצרה ומשפטה הובילו למחאות של מתנגדי הצבא, שחלקם פנו למאבק מזוין בחונטה, ולגינויים של ארגוני זכויות אדם, ארצות הברית, האו"ם והאיחוד האירופי. סו צ'י כבר ריצתה בעבר כ-15 שנות מאסר במצטבר על פעילותה למען דמוקרטיה במיאנמר.

פיל רוברטסון, סגן מנהל אזור אסיה בארגון "משמר זכויות האדם, אמר כי היה זה "קרקס משפטי" וכי סו צ'י הועמדה לדין בחשאי על בסיס האשמות שווא. לדבריו, הצבא רוצה לנטרל את האיום הפוליטי הנשקף לו ממנה. מפלגתה, הליגה הלאומית לדמוקרטיה, רשמה ניצחון גורף בבחירות בנובמבר 2020, אך הצבא סירב לקבל את התוצאות והפיל את הממשל האזרחי.

בעקבות ההפיכה, פרצו הפגנות ענק ברחבי מיאנמר, והצבא הגיב ביד קשה. לפי ארגון סיוע לאסירים פוליטים במדינה, 1,447 איש נהרגו בידי כוחות הביטחון מאז פברואר. עוד 11,421 איש נעצרו. רוברטסון אצר כי החונטה מפרה זכויות אדם של כולם - מסו צ'י ונבחרי ציבור בממשלה הקודמת ועד פעילי רחוב.

"פעם נוספת אונג סאן סו צ'י הפכה לסמל למה שקורה לארצה והיא חזרה לתפקיד של בת ערובה פוליטית של צבא הנחוש לשמור על השלטון באמצעות שימוש בהפחדות ואלימות", אמר. "למזלה ולמזלה של מיאנמר, התנועה העממית של מיאנמר גדלה מעבר להנהגתה של אישה אחת ושל מפלגה אחת".

החונטה ממשיכה להתמודד מול התנגדות נרחבת, כולל תנועות מחאה שלוות והתקוממות מזוינת. היא מתקשה לשלוט במדינה, שבנוסף להסלמה הצבאית שהיא חווה, השירותים הציבוריים שלה, כולל מערכות החינוך והבריאות, קרסו והכלכלה נקלעה למשבר חריף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully