וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגופות נשרפו במכוניות: צבא מיאנמר טבח ביותר מ-30 אזרחים, בהם ילדים

25.12.2021 / 19:55

אחד התושבים סיפר כי הקורבנות נמלטו מקרבות בין כוחות הביטחון למתנגדי החונטה במזרח המדינה והיו בדרכם למחנות פליטים באזור. בצבא טענו כי הם תקפו את הכוחות ונסעו בכלי רכב "חשודים". "פשע מרושע בזמן חג המולד", אמרו בארגון זכויות אדם מקומי

כלי רכב שהוצתו על ידי צבא מיאנמר בעיירה מו סו, 24 בדצמבר 2021. AP
העימותים בין הצבא למתנגדיו מתפשטים. כלי הרכב השרופים, אתמול/AP

כוחות של ממשלת מיאנמר אספו תושבים כפריים, חלקם ככל הנראה נשים וילדים, הרגו יותר מ-30 מהם ושרפו את הגופות - כך דווח היום (שבת) מפי עד ראיה ומקורות אחרים. תמונות שלכאורה תיעדו את זירת הטבח, ערב חג המולד, בכפר מו סו שבמזרח המדינה, התפשטו ברשתות החברתיות והגבירו את הזעם נגד הצבא שתפס את השלטון בהפיכה בפברואר.

בתמונות נראו גופותיהם החרוכות של יותר מ-30 אנשים בשלושה כלי רכב שרופים בכפר השוכן במדינת קאיאה, באזור שבו מסתתרים פליטים מפני הצבא הפועל נגד כוחות גרילה ומתנגדי משטר. אחד התושבים סיפר לסוכנות הידיעות אי-פי שהוא הגיע לזירה וכי הקורבנות נמלטו אתמול מהקרבות בין הצבא לבין ארגונים חמושים בסמוך לכפר קוי נגאן, הסמוך למו סו. הוא טען כי הם נעצרו על ידי חיילים בעת שהיו בדרכים למחנות פליטים בחלק המערבי של העיירה.

המשטר הצבאי, שהדיח את ממשלתה של אונג סאן סו צ'י, לא הגיב לההאשמות. עם זאת, דיווח בעיתון הממשלתי מיאנמה אלין אמר כי אתמול פרצו קרבות בין כוחות גרילה אתניים, המכונים המפלגה הפרוגרסיבית הלאומית של קארני, ומתנגדי המשטר כשהם נסעו בכלי רכב "חשודים" ותקפו את כוחות הביטחון לאחר שסירבו לעצור.

על פי הדיווח, בכלי הרכב היו פעילים חדשים שהיו בדרכם להשתתף באימונים לקראת מאבקם בצבא, וכי שבעה כלי רכב שלהם נהרסו בשריפה. לא נמסרו פרטים נוספים על ההרוגים.

עד הראיה ששוחח עם אי-פי אמר כי הגופות השרופות לא ניתנות לזיהוי, וכי בגדים של ילדים ונשים נמצאו יחד עם סיוע רפואי ומזון. "הגופות היו קשורות בחבלים לפני שהן הועלו באש", אמר עד הראיה, שדיבר בעילום שם מחשש לביטחוני. הוא לא היה עד לרגע שבו הם נהרגו, אבל אמר כי הוא מאמין שחלקם היו תושבי מו סו שלפי הדיווחים נעצרו על ידי הצבא ביום שישי. הוא הכחיש כי השבויים היו חברים בארגוני מיליציה מקומיים.

כלי רכב שהוצתו על ידי צבא מיאנמר בעיירה מו סו, 24 בדצמבר 2021. AP
"הטבח - פשע נגד האנושות". כלי הרכב השרופים בזירה/AP

כלי תקשורת עצמאיים במיאנמר דיווחו בשישי כי עשרה מתושבי הכפר, בהם ילדים, נעצרו על ידי הצבא, וארבעה חברי כוח משמר גבול מקומי שהלכו לשאת ולתת על שחרורם נקשרו ונורו בראשם בידי החיילים. עד הראיה סיפר כי תושבי הכפר והמיליציות האנטי-ממשלתיות הותירו את הגופות במקומן כשכוחות של הצבא הגיעו סמוך למו סו, בזמן שהגופות עברו הכנות לקראת שריפתן. הלחימה בסמוך לכפר עדיין הייתה אינטנסיבית.

"זהו פשע מרושע והתקרית הגרועה ביותר שקרתה בזמן חג המולד. אנחנו מגנים בתוקף את הטבח הזה כפשע נגד האנושות", אמר באניאר חון אונג, מנהל ארגון זכויות האדם של קארני.

מוקדם יותר החודש, כוחות הממשלה הואשמו בטבח דומה, שבו נקשרו כפריים, חלקם ככל הנראה ילדים, בטרם נורו למוות. ד"ר סאסא, אחד מראשי האופוזיציה, אמר כי האזרחים נשרפו בעודם בחיים. בתיעוד מהמתקפה ההיא, שאירעה ב-7 בדצמבר, ככל הנראה בתגובה לתקיפת שיירה של הצבא, נראו גופותיהם החרוכות של 11 אנשים שרועות במעגל, שככל הנראה היה שרידיה של בקתה.

במקביל, נמשכה היום הלחימה במדינת מחוז סמוכה שבגבול תאילנד, שאליה נמלטו אלפי תושבים בחיפוש אחר מקלט. גורמים מקומיים אמרו כי צבא מיאנמר פתח ביום שישי במתקפה אווירית וארטילרית על ליי קיי קאו, עיירה קטנה הנשלטת על ידי כוחות גרילה מקרב המיעוט הקארני.

שורת ממשלות במערב, שהטילו סנקציות על הצבא מאז ההפיכה, פרסמו הצהרה משותפת המגנה את "הפרות זכויות האדם החמורות המבוצעות על ידי המשטר הצבאי ברחבי המדינה". בהצהרה, שעליה הייתה חתומה גם שגרירות ארצות הברית, קראו המדינות למשטר "להפסיק מידית את ההתקפות חסרות האבחנה שלו במדינת קארן וברחבי המדינה, ולהבטיח את שלומם של כל האזרחים בהתאם לחוק הבינלאומי".

  • עוד באותו נושא:
  • מיאנמר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully